Statistiek met Excel werkgroep Zwolle

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Advertisements

Overzicht Sessie 1 Inleiding
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Taal en rekenen in het mbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Presentatie schoolsysteem
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Statistiek en kans Experiment havo A.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
De nieuwe syllabus scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Stand van zaken Project WAK
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Een kwestie van passen en meten?
Veldraadpleging Wiskunde D
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
‘Uitmuntend Economieonderwijs’ 29 maart, De Fabrique Maarssen
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Examenjaar havo atheneum
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Statistiek.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Vernieuwde wiskunde programma’s
11e editie Geertrui Schaberg
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Examen BB en KB 2015 Examenjaar 2015 BB KB.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
havo wiskunde A Tom Eitjes
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Onderwerpen presentatie
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Denkactiviteiten Standpunt 4
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren Woensdag 8 juni 2016 Lieke Stroucken, coördinatrice CBS in de klas, Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg;
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Mart H. Mojet Workshop 2.2 Docentendag Netwerk Noord, 24 juni 2016 NLT Statistiek, Big Data, en MS Excel.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Wiskunde A of wiskunde B?.
Statistiek met grote datasets op de TI 84 Peter Vaandrager
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Statistical literacy………. hoe dan?
Nieuwe statistiek op het vwo
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Transcript van de presentatie:

Statistiek met Excel werkgroep Zwolle Jan Mostert, RSG Wolfsbos Hoogeveen j.mostert@wolfsbos.nl Bert Kraai, Vrijeschool Zutphen VO bkraai@vszutphen.nl

Statistiek met Excel Werkgroep Zwolle heeft aandacht gericht op: Het aanleren en toetsen van statistische vaardigheden bij grote datasets met behulp van ICT

Havo Wiskunde A Statistiek met grote datasets Materiaal te vinden op de ‘site’ van de Google leergang: www.leergangwiskunde.nl/lesmateriaal.html 4. Statistiek met excel - Datasets leerlingenbestand - Datasets leerlingenbestand – uitwerkingen Overige bestanden ter info: CBS-lessenserie.

Syllabus Havo WA Versie juni 2014 tabel met domeinen die in het CE geëxamineerd kunnen worden: in CE moet in SE mag in SE E Statistiek E1: Presentaties van data interpreteren en beoordelen x E2: Data verwerken E3: Data en verdelingen E4: Statistische uitspraken doen E5: Statistiek met ICT

najaar van 2013,digitale veldraadpleging: het verlangen naar meer voorbeeldmateriaal op het niveau van het examen en meer toelichting op de wijze waarop statistiek in het centraal examen zal worden getoetst. E1 t/m E4 Subdomein E5 in het SE en zal daartoe door SLO nader worden toegelicht in de handreiking. http://www.slo.nl/downloads/2011/handreiking__schoolexamen-wiskunde-A-havovwo.pdf/ http://www.betanova.nl/examenprogramma/handreiking/

Veldraadpleging: In de door cTWO herziene examenprogramma’s wordt nu statistiek (domein E1 t/m E4) in het centraal examen getoetst; telproblemen (subdomein B3) en verandering (domein D) krijgen nu een plaats in het schoolexamen. OOK in E5.

Syllabus examenblad.nl De syllabus is niet van belang voor het schoolexamen. Daarvoor zijn door de SLO handreikingen geproduceerd die niet in deze uitgave zijn opgenomen. Voor het examenjaar 2018 wordt een nieuwe syllabus vastgesteld De omvang van het vak wiskunde A is voor de havo 320 SLU. Hiervan beslaat het in deze syllabus gespecificeerde CE-deel ongeveer 60%.

Syllabus Havo WA juni 2014: Subdomein E5: Statistiek met ICT 17. De kandidaat beheerst statistisch ICT-gebruik in relatie met de subdomeinen E1, E2, E3 en E4 om grote datasets te interpreteren en te analyseren, ten minste in het kader van de empirische cyclus: Data verzamelen-data verwerken-conclusies trekken-data verzamelen ( budget ICT)

Syllabus: Van de subdomeinen E1 tot en met E4 zijn geen pilotexamenopgaven en voorbeeldexamenopgaven beschikbaar, omdat deze subdomeinen niet tot het CE-deel van het pilotprogramma behoorden

Bijlage bij Syllabus: Naar verwachting verschijnt in de zomer van 2015 een set voorbeeldexamenopgaven bij dit domein. Is er nu dus. Die zal gepubliceerd worden op www.cve.nl. *Uiterlijk voor de zomer van 2016 zal een voorbeeldexamen verschijnen.

Wiskundige denkactiviteiten: Modelleren en algebraïseren Ordenen en structureren Analytisch denken en probleemoplossen. Formules manipuleren Abstraheren Logisch redeneren (en bewijzen) ER MOET WEL EERST EEN PROBLEEM ZIJN!

Gemiddelde = 3,5

Wat is de beste strategie?

Rode wijn mythe

Grote voeten kunnen beter rekenen

Rol wiskundige denkactiviteiten cTWO-rapport Denken en doen: ‘Kritisch denken’ ‘Probleem oplossend vermogen’ worden geoefend door Wiskundige Denk Activiteiten. 2e helft 2014 SLO publicatie

SLO 29 oktober 2014 Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten Implementatie examenprogramma's havo-vwo 2015 Auteur: A. van Streun Uitgave: Enschede, SLO, 2014

SLO Brochure juni 2014 Toegepaste analyse en bin. verd. vervalt In plaats daarvan STATISTIEK in een nieuwe opzet gepaseerd op de empirische cyclus: dataverzamelen  data verwerken  conclusies trekken en werken met grote datasets.

Verschuivingen tussen CE en SE: Telproblemen en helling : CESE (moet) Statistiek (alle subdomeinen): nieuw in CE, mag in SE Tevens in CE meer aandacht voor: 2.1.2 Nauwkeurigheid en afronden

Syllabus Bijlage 3 Begrippenlijst In centraal examen wiskunde bekend verondersteld. Zij kunnen zonder nadere toelichting in examenvragen worden gebruikt. Trefwoorden die alleen gelden voor havo WA de drie vuistregels van de normale verdeling, mediaan, standaardafwijking, boxplot, dotplot, staafdiagram, cirkeldiagram Meer dan 50 termen! Dit overzicht is niet uitputtend.

Incrementeel aanleren (empirische cyclus) 1 Incrementeel aanleren (empirische cyclus) 1. onderzoeksvraag onderzoek 2. statistische vaardighedenanalyse benoemen kengetallen en weergeven resultaten 3. Praktisch uitvoeren onderzoek gebruik software 4. evaluatie

Schoolexamen en CE: De kandidaat beheerst statistisch ICT-gebruik in relatie met de subdomeinen E1, E2, E3 en E4 om grote datasets te interpreteren en te analyseren, ten minste in het kader van de empirische cyclus. E5 gebruiken om E1 t/m E4 betekenisvol te laten zijn: voorkomen van geïsoleerde kennis.

Het Excelbestand 4. Statistiek met excel Data tbv de opdrachten voor leerlingen Voorgestructureerde uitwerkingen in bestand. Vragen die aanleiding geven tot nadenken ipv nadoen. Bijvoorbeeld een cirkeldiagram van leerlingenaantallen in klas 6 in opeenvolgende jaren..., wat heb je daaraan? En als het nu geplante bomen waren?

Wat zegt een staafdiagram? Wat zegt een cirkeldiagram?

VOORBEELD OPDRACHT Bereken mbv Excel de gemiddelde cijfers per leerjaar voor het vak wiskunde, uitgesplitst naar de verschillende schooltypen. Zet deze gegevens uit in grafieken. Welke conclusie kun je hieruit trekken? Welke vraag komt er naar boven bij het zien van deze gemiddelden? Is er verschil tussen jongens en meisjes?

Maken boxplot Boxplot niet direct beschikbaar in Excel! Mooiere boxplot dan in ons materiaal: https://www.youtube.com/watch?v=DNpvSg2X0xQ https://www.youtube.com/watch?v=wvR3q41Pneo Nog een “boxplot”: o o o o o http://tkrtp.owinsp.nl/opbrengstenkaart/isd/ios_pck.show_opbkrt?p_brin=19IW&p_vestnr=0&p_jaar=2014

Standaardafwijking Sneller direct onder functies. Toepassing (de 3) vuistregel(s) 68%, 95%, 100% (3SD) Variant op boxplot Standaardafwijking met frequentietabel niet direct in Excel beschikbaar.

Bijlage Syllabus 2017 versie juni 2014 Welke van deze vier cumulatieve frequentiepolygonen past het best bij de wachttijden tot 12 weken bij neurochirurgie uit figuur 1? Licht je antwoord toe.

Wat is er inmiddels nog meer Zie de Google site www.leergangwiskunde.nl/lesmateriaal.html waaronder een SE havo WA Hoe verder? 1. Leerlijn uitzetten: wat wanneer hoe 2. Lesmateriaal selecteren of zelf samenstellen 3. Software selecteren 4. Datasets selecteren of zelf samenstellen (eventueel vanuit simulaties) 5. Leren met vallen en opstaan, ervaringen delen.