Omgevingsvergunning December 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Het (Wabo)geheim van Helmond
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Integrale handhaving en Wabo!
Workshop Digitale Aanvraag van een Stedenbouwkundige Vergunning
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Bom-Project Vlotte dienstverlening door procesefficiëntie: Mechelen gaat voor de digitale omgevingsvergunning Ranja Van Asbroeck – Strategie en ontwikkeling.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
12 juli 2014 Intake procedure. Aanleiding. Nieuwe Wro en GREX wet leiden tot betere mogelijkheden van kostenverhaal, vooral op plekken waar de gemeente.
Team Kleine vergunningen Bouwinitiatieven van beperkte omvang.
Leegstand overtreft de prognose Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver Persconferentie – 16 mei 2011.
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Samenwerkingstraject personeelsdiensten stad en OCMW Mechelen.
IMBIT, 18_04_2012.
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Algemene inleiding Wabo
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
22 september 2014 Bouwrijp maken Alexanderkazerne RGD.
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
GIS-coördinator in Westerlo
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Rol en positie omgevingsambtenaar
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
Bestemmingsplannen Beleid Bouwen Vergunningen APV Handhaven
Standpunt over de omgevingsvergunning Raad van Bestuur 4 februari 2015.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
De omgevingsvergunning Platform regionale steden en gemeenten, 11 maart 2015, Waregem Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker RO.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Stad Kortrijk Omgevingsvergunning December Digitalisering – omgevingsloket Minder administratieve lasten Efficiëntie verhogen Globale beoordeling.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Dienst Wonen - Stad Gent
Organogram gemeente Bunnik
Omgevingsvergunning December 2014
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Organogram gemeente Bunnik
REGLEMENT OCCASIONELE EVENEMENTEN
Transcript van de presentatie:

Omgevingsvergunning December 2014 Stad Kortrijk Omgevingsvergunning December 2014

Omgevingsvergunning 2015 Integrale beoordeling Vereenvoudiging procedures Kwalitatief betere vergunningen Minder administratieve lasten Verhogen efficiëntie Digitalisering Omgevingsloket Uitwisselingsplatform

Organisatie is (was) gebaseerd op een administratieve logica Wetten, Decreten, Uitvoeringsbesluiten en regels bepalen de opdeling van de dienstverlening: ARAB Dienst Milieu Vlarem Wet op de stedenbouw Dienst Stedenbouw DRO VCRO Wet over de Handelsvestigingen Dienst Economie Socio-economische machtigingen Omgevingsvergunning Eén Team Bouw - Milieu - Wonen

Thematische opdeling van de organisatie Technische diensten Dienst Stedenbouw Milieudienst Dienst Wegen en Waterlopen Groendienst Dienst Patrimonium Dienst huisvesting Dienst economie

Historiek werking en verwerking van dossiers Via fiches (20ste eeuw) Via XLS – bestand ( 2000 ) Via CIPAL ( 2004 ) Via GIS ( 2013 )

Fiches

XLS - bestand

CIPAL

GIS

Wat vooraf ging… 2004 Een Uniek Loket, Probleemstelling Bij gemengde projecten zijn minstens twee procedures van toepassing Procedures voor bouw- en milieuvergunningen duren te lang De administratie(s) hebben geen zicht op de initiatieven van de aanvrager Procedures worden op verschillende momenten gestart Openbare onderzoeken zijn niet duidelijk Tijd gaat verloren Bij behandeling en adviesverlening wordt soms dubbel werk geleverd (op verschillende niveau’s)

GEMENGDE PROJECTEN zijn projecten waar voorafgaandelijk zowel een milieuvergunning als een bouwvergunning moet verkregen worden. Milieuvergunningsprocedure : gemiddeld 68 dagen behandelingstermijn Bouwvergunningsprocedure : gemiddeld 113 (nu 60 – 87) dagen behandelingstermijn

Situatie (2004) Gewenste situatie of of ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Gewenste situatie simultane behandeling Uniek Vergunningenloket

Voor Gemengde projecten één aanspreekpunt stroomlijnen van processen Voortraject met aanvrager Eén contactpersoon bij de stad (SPOC) Vraag om de verschillende vergunningsaanvragen gelijktijdig in te dienen Geïntegreerde bespreking binnen de verschillende diensten (Forum) Organisatie van één inspraakmoment (openbaar onderzoek) Engagement voor snelle beslissingen

Vaststellingen  Voortraject schept duidelijkheid Afspraken met bouwheer, initiatiefnemer binnen een werkgroep Vergunningstrajecten (procedures en timing) vooraf bespreken Simultane indiening Informatie en communicatie met publiek Simultaan openbaar onderzoek Eén beslissingsmoment (2 agendapunten) Kortere termijnen

Vaststellingen  Thematische benadering Hiërarchie - Specialisatie Interne adviesverlening (niet geïntegreerd) Dubbele openbare onderzoeken Twee nota’s CBS Verschillende beslissingsmomenten (niveau’s) Toch soms lange procedures Verschillende beroepsprocedures

Enkele voorbeelden – Best Practices K in Kortrijk – procedure 6 maanden MER Socio economische Machtiging Bouwvergunning Milieuvergunning Eén openbaar onderzoek Infovergadering (Schouwburg) Eén beslissingsmoment AZ Groeninge Barco nv Wienerberger nv

Wat is wenselijk? Omgevingsvergunning Eén loket Eén aanvraag Eén openbaar onderzoek Eén adviesronde Eén vergunning door één bevoegd niveau

Reorganisatie in voorbereiding op… Sinds 2007 Forum-Overleg Forum als lijm tussen de “ruimte – directies” Niveau operationeel Niveau dossier Niveau beleid Sinds 2009 Loket voor Ondernemers Uniek aanspreekpunt voor ondernemers Bedrijfshuisvesting Vergunningen en toelatingen Steunmaatregelen Advies en correct doorverwijzen

Nieuw Organogram Stad Kortrijk 2012

Doelstellingen organogram Plan Nieuw Kortrijk realiseren Effectiviteit / impact op de samenleving Integrale organisatie = 1 stad Betrokken en gemotiveerde medewerkers (kunnen, willen, mogen) Kwaliteitsvolle en snelle dienstverlening Open netwerkorganisatie = 1 Kortrijk Efficiëntie Effectiviteit: expliciete en duidelijke opdracht en verantwoordelijkheid focus op maatschappelijke meerwaarde focus op burger/ondernemer Integrale organisatie: integrale oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen – niet vanuit 1 directie – meerwaarde van de grote clusters expliciete opdrachten gericht overleg met mandaat Betrokken medewerkers: mandaat kwaliteit van de arbeid Kwaliteit van de dienstverlening: door betrokkenheid van de medewerkers focus op externe opdracht Open netwerkorganisatie: mandaat van medewerker expliciete verantwoordelijkheid Efficiëntie: korte lijnen minder overleg zelfsturende teams zelfsturende medewerkers smalle top Kunnen, willen, mogen Betrokken en gedreven medewerkers Juiste man op juiste plaats / competente medewerkers Autonomie en verantwoordelijkheid Integrale organisatie = 1 stad Integrale strategische doelstellingen Samenwerking Duidelijke doelstellingen en taakverdeling Open netwerkorganisatie = relaties = 1 Kortrijk Regio en Eurometropool Groep Kortrijk – verzelfstandiging Verwevenheid en samenwerking met middenveld Inspraak van en cocreatie met burgers

Nieuw Organogram Stad Kortrijk 2012 3 directies één directie Ruimtelijke en Economische Stadsontwikkeling 1 Team “Bouwen - Milieu - Wonen” 1 Team “Ruimtelijke Planning en Realisatie” 1 Team “Beheer en Openbaar domein” In alle Teams een integrale aanpak van de thema’s milieu, stedenbouw, mobiliteit, natuur, water,…

Team Bouwen Milieu & Wonen (BMW) Balie Vergunningen Premies & Subsidies Bouwen Wonen Milieu Inname Openbaar Domein Andere (riolering, huisnrs, …) Teamcoach BMW Ciska Vereecke Backoffice Bouwen en Milieu: GSA + Milieuambtenaar Wettelijk kader Omgevingsvergunning Backoffice Wonen: Wettelijk kader Leegstand Studentenkamers Bouwblokrenovatie FRGE Subsidies en premies Controle & Handhaving

Team Bouwen Milieu Wonen Organisatie – organogram 1 balie ipv 3 1 backoffice 1 administratie GSA’s en Milieuambtenaar samen gericht op Klantgerichte dienstverlening Ontvoogding Omgevingsvergunning Digitale bouwaanvraag Geïntegreerde administratieve behandeling

Team Bouwen Milieu Wonen Verdere digitalisering van de Administratieve verwerking Cipal Milieu en Stedenbouw: (Nestor²) één platform Vastgoedinfo Notarisinfo Geïntegreerde info Bouw Milieu Vlarebo Natuur Webgis

Aantal dossiers Milieu Klasse 1 en 2 : ongeveer 50 per jaar Klasse 3 : ongeveer 70 per jaar Trend: afname klasse 1 en 2, toename klasse 3 effect van declassering Stedenbouw Bouwaanvragen : ongeveer 800 per jaar Meldingen : ongeveer 70 per jaar Trend: beperkte afname van aanvragen effect melding en vrijstelling Waarvan Gemengde dossiers: ongeveer 25 per jaar

3 soorten dossiers 1. Dossier met een gunstig verloop en geen bijkomende verwikkelingen Ong. 80 % van de dossiers Vereenvoudiging dringt zich op, kortere termijnen 2. Dossier is niet haalbaar (project niet wenselijk) Ongeveer 5 % van de dossiers Geen compromis mogelijk Procedure wordt (soms) gebruikt als middel 3. Dossier waar bijkomende inzichten en input gewenst is. Ongeveer 15 % van de dossiers Voortraject, inspraak noodzakelijk. Evolueert meestal in een kwalitatiever dossier

Bedenkingen OV vraagt een geïntegreerde benadering van het dossier én van de dienstverlening Een betere dienstverlening Expertises bouw en milieu samen Voortraject en inspraak worden geformaliseerd Vooroverleg nog mogelijk Een vollediger dossier Een simultane behandeling biedt meer duidelijkheid voor betrokkenen. Eén aanvraag en één beslissing op één niveau Vereenvoudiging Kortere termijnen

Bedenkingen Informeel of formaliseren van voortraject(en) Tijdstraject goed afspreken met aanvrager De formele procedure is gebald, maar de voorbereiding is breder en ligt meer bij de aanvrager (alles in één dossier). Formaliseren van voortraject zorgt ook voor langere proceduretermijnen Informeel of formaliseren van voortraject(en) Is aanvrager in staat om tijdig een kwalitatief dossier in te dienen met alle exploitatie- en bouwtechnische informatie? Architect en Milieubureau op hetzelfde moment betrekken Ondersteuning gemeenten (overgangsperiode) Organisatie, integratie, digitalisering,…