Transvorm Actueel ‘Leren en presteren met zorg 2.0’ 16-4-2014 Transvorm Actueel ‘Leren en presteren met zorg 2.0’ Eigentijds en toekomstbestendig leren met landschapsontwikkeling Woensdag 15 oktober 2014
Fontys Hogeschool “FHV CONNECT” ZORG voor ZORG samen op weg naar 2020 8-4-2017 Fontys Hogeschool “FHV CONNECT” ZORG voor ZORG samen op weg naar 2020
STRATEGIE bijeenkomst ONTDEKKEN en ONDERZOEKEN Toekomstverkenning 8-4-2017 ZORG voor ZORG 2020 STRATEGIE bijeenkomst ONTDEKKEN en ONDERZOEKEN Toekomstverkenning ZORGORGANISATIE 2020
ZOR voor ZORG 2020 AGENDA 09.00 Welkom en Opening 8-4-2017 ZOR voor ZORG 2020 AGENDA 09.00 Welkom en Opening 09.10 Startsein Zorgorganisatie 2020 09.15 Grounding2020 09.20 Zorg, Werk en Leren in toekomstperspectief – deel I 09.25 Best Practice – Landschapsontwikkeling op micro- en mesoniveau 10.00 Vragen – Vragen – Vragen kwartiertje 10.15 Minipauze 10.30 Zorg, Werk en Leren in toekomstperspectief – deel II 11.30 Plenaire terugkoppeling & Zorgorganisatie2020 – een vrije verkenning - Samenwerken en samen werken Vervolgafspraken, terugblik en vooruitblik 12.00 Afsluiting en netwerkpauze
GROUNDING ZOR voor ZORG 2020 Kraamkamer(s) : Beroep(en) : 8-4-2017 ZOR voor ZORG 2020 GROUNDING Kraamkamer(s) : Beroep(en) : Specialiteit(en) : Scholing : Van [............. ] via [............. ] naar [ ............. Werkveld(en) : HR(M) vraag (hamvraag): Linkedin : http://nl.linkedin.com/in/[ ]
Inleiding en doelbepaling 8-4-2017 Zorg voor Zorg 2020 visie, beleid en strategie waarom – wat - hoe Inleiding en doelbepaling ZORG in het NU wat gaat goed, kan beter, moet anders Trends en ontwikkelingen Zorg, Werk en Leren 2020 Rol Zorg Visiedocument Zorgorganisatie 2020 Bestuur en besturen Besturing 2020 Randvoorwaarden en kaders Betrokkenen en betrokkenheid Zorgorganisatie 2020 succesvol SUCCES agenda Zorg voor Zorg 2020 - vervolgafspraken
Zorg voor Zorg 2020 Visiedocument ZorgOrganisatie2020 8-4-2017 visie, beleid en strategie waarom – wat - hoe Visiedocument ZorgOrganisatie2020 Zorgorganisatie2020 en Ambities Hogere doel (waar willen we voor staan) Zorgorganisatie2020 Doelen Gewaagde doelen (waar willen we voor gaan) Zororganisatie2020 en Binding Kernwaarden (wat willen we zijn) Kerncompetenties (waar willen we in uitblinken) Zorgorganisatie2020 en Prestaties Strategie- en opbrengstenkaart(en)
Zorg(en), Werk(en) en Leren in toekomstperspectief 8-4-2017 Zorgorganisatie2020 Visie, beleid en strategie waarom – wat - hoe Zorg(en), Werk(en) en Leren in toekomstperspectief 1. Zorglandschap – diagnose zorg(innovatie) 2. Werklandschap – diagnose werk en werken 3. Leerlandschap – diagnose leren en presteren
Zorgorganisatie2020 ZORGLANDSCHAP WERKLANDSCHAP LEERLANDSCHAP
Zorg voor ZORG in 2020 ZORGLANDSCHAP Zorgvisie Zorgmix Zorgproductie Zorgopbrengsten Zorgkosten Zorginnovatie Zorgtechnologie WERKLANDSCHAP Functiehuis Formatieplanning Taakschikking Functiedifferentiatie Flexibilisering Vitaliteit Arbeidsvoorwaarden LEERLANDSCHAP Leerplaatsprofiel Leerklimaat Leervoorwaarden Leeropbrengsten Leerrendemen Leren is werken is leren Zorg voor ZORG in 2020
ZORGLANDSCHAP in Beweging
ZORGLANDSCHAP in Beweging maandag, 29 augustus 2011
ZORGLANDSCHAP in Beweging maandag, 29 augustus 2011
ZORGLANDSCHAP in Beweging maandag, 29 augustus 2011
ZORGLANDSCHAP in Beweging maandag, 29 augustus 2011
ZORGLANDSCHAP in Beweging maandag, 29 augustus 2011
ZORGLANDSCHAP in Beweging De Toekomst van Gezondheid - Adjiedj Bakas
ZORGLANDSCHAP in Beweging maandag, 29 augustus 2011
ZORGLANDSCHAP in Beweging CHIRURGEN 3.0 op weg naar 2020
ZORGLANDSCHAP in Beweging Anesthesiologen 3.0 op weg naar 2020
ZORGLANDSCHAP in Beweging
OA en AZ & Technieken 2 1
OA en AZ & Technieken 2
OA en AZ & Technieken 2
OA en AZ & Technieken 2
GRENSVLAKKEN ZORGMIX FUNCTIEMIX LEERMIX STURINGSMIX ZORG- LANDSCHAP medisch medisch ondersteunend verpleegkundig WERK- LEER- LEIDERSCHAPS- ZORGMIX FUNCTIEMIX LEERMIX STURINGSMIX OKC en ZORGPORTFOLIO TAAK(HER)-SCHIKKING en FUNCTIE-DIFFERENTIATIE OPLEIDEN LEREN ONTWIKKELEN BEWUSTWORDEN BESTUREN MANAGEMENT LEIDERSCHAP TALENT BEWUSTZIJN
ZORGLANDSCHAPPEN
WERKLANDSCHAP in Beweging maandag, 29 augustus 2011
HR Trends en Topics
Ondernemender Entrepreneur Vanuit klassieke fuikfuncties via intern ondernemerschap naar externe inzetbaarheid Entrepreneur HR paragraaf: - HR beleid voor interne ZZP’ers
Grenzelozer CONNECTED Vanuit vaste contracten via regio aanstelling(en) naar community verbanden CONNECTED HR paragraaf: - HR beleid voor Zorgnetwerkers
Flexibeler Vanuit langdurig functie- en afdelingsverblijf en afdelingsleed via flexwerk beleid naar wendbaarheid en weerbaarheid met interne flexibilisering FLEX-INDEX HR paragraaf: - HR beleid en flexibel inzetbaar en –werken
Pluriformer BENUTTEN van VERSCHILLEN - HR beleid en Diversiteit Vanuit apartheid en discriminaties via diversiteit naar pluriformiteit BENUTTEN van VERSCHILLEN HR paragraaf: - HR beleid en Diversiteit
Groener Vanuit verspilling en als maar meer naar zinnig, zuinig en duurzaam met mensen en middelen DUURZAAM HR paragraaf: - HR beleid en (S) ROI
Digitaler Van digi-beten via digitaal naar digi-atleten DIGI-TAAL HR paragraaf: - HR beleid voor Digitaal Leren=Werken=Leren
DID YOU KNOW?
Waardevoller WAARDEN Afwaarderen met perspectief Waardegedreven HR Eigen waarde – Meerwaarde – Toegevoegde waarde WERK- WAARDEN HR paragraaf: - HR beleid bij Doorwerken Doorleren Doorbewegen Elke vijf jaar jezelf opnieuw uitvinden als kernopdracht voor een zorgprofessional
Generaties en Waarden Generatiemanagement
Verantwoordelijker LEREN en PRESTEREN Vanuit “low” performance en/of “under” performance naar “high” performance LEREN en PRESTEREN HR paragraaf: HR beleid en leren en presteren Arbeidsproductiviteit Kennisproductiviteit Informatieproductiviteit
Zelfsturender In REGIE Van centrale sturing via dienend leiderschap naar zelfsturing en persoonlijke groei In REGIE HR paragraaf: - HR beleid en TALENT ontwikkeling / e-KPP
Uitdagender TOTAAL LEREN Leerfunctie: HR paragraaf: Modernisering Innovaties Differentiaties Volumes TOTAAL LEREN HR paragraaf: HR beleid Leren & Ontwikkeling
Leren als businesscase Training Informatie Minder stabiele inhoud Stabiele en veranderlijke inhoud Leren voor de korte termijn Leren voor nu Specifieke toepassing Toepassing in iedere situatie Primair gericht op vaardigheden Gebaseerd op kennis en vaardigheden Verbetering van de prestatie Ondersteuning van persoon én prestatie Transfer van vaardigheden naar de werkplek Hulpbron voor de gebruiker en een katalysator voor de lerende organisatie e-learning = e-training (w)e- learning Van kennis naar informatieproductiviteit Tacit Knowledge van generaties optimaal benutten – content en context samen brengen Trainen wordt nog te vaak verward met leren. Leren is dan die informatie die mensen nodig hebben om nu effectief te kunnen presteren in reële en virtuele netwerken. Kennis is via internet voor vrijwel iedereen 24/7/365 beschikbaar. De juiste informatie voor de juiste persoon op het juiste tijdstip is de uitdaging voor de toename van informatieproductiviteit. En deze productiviteit gaat onvoldoende omhoog via trainingen in leslokalen.
Socialer HR paragraaf: HR beleid en Professional Media TotaalMediawijs
Vitaler Vanuit vastlopen en vastroesten via afwaarderen met perspectief en echt (geestelijk) opruimen naar vitaal en duurzaam inzetbaar zijn/blijven Waarderen met perspectief Verleden Heden Toekomst Totaal VITAAL HR paragraaf: HR beleid en Energiehuishouding
HR en WERKLANDSCHAP HR2020beweging
LEERLANDSCHAP in Beweging
Leerlandschappen: waar hebben we het over....
LEERLANDSCHAP in Beweging Professionele Effectiviteit Opleiden – Leren – Ontwikkelen - Bewustwording werkplekorientatie Beroepspraktijkvorming Werkplekopleiden Werkplekleren Werkplekonderzoek Werkplekinnovatie Werkplekbegeleiding Werkplekmanagement Werkplekinformatie Leerplaatsprofiel – Leerklimaat - Leervoorwaarden
Mbov & Hbov Leerinnovaties Leren en Presteren in de ZORG werkpraktijk Schoolleren -> Onderzoekend leren Praktijkleren -> Werkplekleren Grensvlakleren -> Simulatieleren Routineleren -> Topleren Cloudleren -> Virtueel leren Evoleren -> Mindfullness Breinleren -> Leren leren
MBO-HBO – ondersteuning en nieuwe perspectieven (medisch) Zorglandschap OKC 2020 Zorgontwikkelingen Zorgvisie, Zorgmix, Zorgproductie, Zorgkosten Werklandschap OKC 2020 Taakherschikking en Functiedifferentiatie Functiemix, Functieraster, Functiehuis Arbeidsvoorwaarden, Vaste en Variabele beloning Leerlandschap OKC 2020
Vragenrondje
Vervolgafspraken Toekomstbeelden: Van Kreet naar Konkreet naar een gedeelde ZorgOrganisatie2020 visie (okt-dec’14) Actiegerichtheid: Werk in Uitvoering naar een STERCKER2020 programmaplan 2014-2016 met impact (dec-jan’14) Koers en kompas: Bestuurlijke vervolgafspraken naar een breed bestuurlijk draagvlak met draagkracht (febr’-mrt’14)
Pagina 54
ZINVOL zijn van deze strategiebijeenkomst 8-4-2017 ZORG voor ZORG 2020 ZINVOL zijn van deze strategiebijeenkomst
Zeer dank voor jullie komst, inbreng en bijdrage(n) 8-4-2017 ZORG voor ZORG 2020 Zeer dank voor jullie komst, inbreng en bijdrage(n) Strategiebijeenkomst ZorgOrganisatie 2020
8-4-2017