Trees Pels Werkconferentie C4Youth Groningen 9 mei 2012 Advies pedagogische infrastructuur Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland participatieland?
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Van visie naar actie.
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME: kiezen, leren, meedoen
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Lokale opvoedhulp en opgroeihulp en de Centra voor Jeugd en gezin Jo Hermanns CO ACT Consult UvA.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Vaderschap Versterken
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Oranje Fonds & mentoring Niels van Zeben
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Meetladder Diversiteit Onderwijs Project Diversiteit In Vakmanschap Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam Trees Pels, Pauline Naber, Peter Peeters en Hester.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Welkom w.
Beleidskader Jeugd Gemeente Nieuwegein.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Transcript van de presentatie:

Trees Pels Werkconferentie C4Youth Groningen 9 mei 2012 Advies pedagogische infrastructuur Amsterdam

Probleem: geen bereik en kwaliteit voor iedereen Preventief aanbod o Ondervertegenwoordiging in preventie en lichtere hulpverlening o Oververtegenwoordiging in zwaardere hulpverlening en justitiële keten

Kloof tussen vraag en aanbod opvoedingsondersteuning o Eenrichtingsverkeer, cursorisch aanbod (top down) o Weinig laagdrempelige uitwisseling (bottom up) o Minder aanbod op eigen vragen/behoeften bv.: opvoeden in de islam, radicalisering, omgang met discriminatie/stigmatisering, gezagshandhaving en communicatie o Professionele logica versus eigen realiteit aanbodgericht werken o Dominante beleidsagenda opvoeders als instrument voor integratie

Citaat Marokkaanse vader (Pels 1998) ‘Je moet toch eerst kijken of iets toepasbaar en niet schadelijk is voor bepaalde groepen. Er moeten bijvoorbeeld geen vooroordelen in zitten over een groep, zodat iemand de schuld krijgt. (…) de ouders spreken de taal slechter en kunnen dingen minder goed uitleggen dan de jongeren. Zij worden dan makkelijk het zwarte schaap. Organisaties en kinderbescherming kiezen altijd partij voor kinderen. Zij zijn de sterke partij, de ouders zijn ongeschoold en hebben een andere cultuur. Op hun beurt werken ze dan niet mee, en dus kunnen de organisaties niets bereiken. Ze moeten meer naar beide kanten luisteren’

Diversiteitgevoelig en positief jeugdbeleid Gezamenlijke agenda in plaats van uitgaan van bestaand aanbod en professionele inzichten: o Aandacht voor perspectief van ouders en jeugdigen o Uitgaan van eigen kracht, empowerment o Voortbouwen op persoonlijke netwerken, bottom-up initiatieven o Professional nieuwe stijl: kansgericht, aansluiten, verbinden o Institutie nieuwe stijl: handelingsruimte professional, verbinding met informele netwerken

Kenniswerkplaats Tienplus Deelprogramma’s Evidence en practice base interventies diversiteitgevoeligheid onderzoeken van Triple P evidence base bottom-up interventie Coach je Kind Vakmanschap nieuwe stijl pedagogische opleidingen: diversiteitgevoelig en kansgericht werken reflective practicioner CJG als laagdrempelig knooppunt school als vindplaats verbinding tussen informele en formele circuits

CJG als laagdrempelig knooppunt IDEAAL: o Ondersteunen en voeden onderling contact tussen ouders o Vindplaatsgericht werken, dichtbij, outreachend, maatwerk o Overbrugging tussen gezin - voorzieningen (intermediairs: toeleiden, coachen) o Aansluiten bij initiatief van onderop/innovatie MAAR: o Veel aandacht functies/procedures o Probleemgestuurde risicobenadering domineert

CJG laagdrempelig knooppunt: School als vindplaats o (investeren in) gezamenlijke visie op (doelen) samenwerking o ‘de’ school en ‘het’ CJG bestaan niet o visie op ondersteuning ‘eigen kracht’ en rol CJG-onderwijsprofessionals o aandacht voor visie/behoeften ouders en leerlingen o pedagogische uitwisseling met en tussen ouders en leerlingen o empowerment (divers samengestelde) ouderraad en leerlingenraad o CJG: outreachend, community gericht o dienend aan vragen van ouders en school o aanwezig op ouderavonden, inloop o samenwerken met/ondersteunen van mentoren

Verbinding tussen vrijwillig en regulier werk o Voorkant van de zorg voor jeugd: veel vrijwilligers actief o Maar afstand zelforganisaties-regulier aanbod is groot: o Ongelijkwaardigheid o gebrek aan evidence base o en aan continuiteit o Wederzijds wantrouwen o Uiteenlopende visie op samenwerking: o reguliere organisaties: narratief van de toeleiding o vrijwillige organisaties: narratief van de civil society

CJG als laagdrempelig knooppunt Werkzame factoren samenwerking met scholen en vrijwillig werk o investeren in gezamenlijke visie op (doelen) samenwerking o commitment in het werkveld (beleid, praktijk) o professional moet iets brengen i.p.v. halen o bij nadruk op ‘halen’: waardering inzet andere partij o CJG op lokatie, met ruimte voor onderling contact ouders Rol gemeente o visievorming o handelingsruimte voor instellingen als CJG om verbindingen met scholen en pedagogische civil society te maken o instellingen stimuleren ‘lerende organisatie’ te worden

Vakmanschap nieuwe stijl Meer aandacht voor diversiteitgevoelig en kansgericht werken in beroepsopleidingen oVaardigheden: oaansluiten bij en zonodig ondersteunen van initiatieven van onderop oanalyseren van netwerken rondom gezinsleden ohanteren van community based werkwijzen okunnen bemiddelen tussen de formele en informele wereld van jeugdigen en gezinnen oReflection-in-action ostudenten leren in het veld odocentstages

Dank voor uw aandacht! Partners:  Gemeente Amsterdam  SO&T  Vrije Universiteit  Hogeschool Inholland  Academische werkplaats GGD-AMC  Verwey-Jonker Instituut (penvoerder)