Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Workshop Handelingsgericht werken
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De historie & de toekomst
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Welkom.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Drieslag functioneel rekenen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Taal en rekenen in beweging!
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Portfolio
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Rekenen en Rekenproblemen
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
April ’17.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisschool Op De Horst
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Info avond groep 3 17 september 2015
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Reken je (niet) rijk.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Volop keus, durf te kiezen
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?

Oorzaken van lagere scores Nadruk op vaardigheden ipv instructie Alleen voor rekenzwakke leerlingen Te weinig uren Geen afstemming met basisonderwijs Geen gezamenlijke afspraken tussen rekenvakken Te weinig afstemming met praktijkvakken Rekenen als onderdeel van wiskunde Te weinig aandacht op rekendidactiek Onduidelijke rol rekencoördinator Te weinig sturing door schoolleiding

Praktische tips: organisatie Begin met een visie/ambitie op rekenen Integreer rekenen in het kwaliteitsbeleid van de school Zorg voor een goede taakomschrijving van de rekencoördinator Kies bewust voor rekendocenten met goede rekendidactiek Pas het rooster aan om te werken in niveaugroepen Zorg voor overlegmomenten van de rekensectie Zorg voor afstemming met de basisschool

Als jouw leraar in gesprek zou gaan met je leerkracht van groep 8 van de basisschool en ze gaan over rekenen praten. Waar zouden zij samen over moeten gaan praten? Wat vind jij belangrijk dat de reken leraar moet weten over het rekenen op de basisschool? Niveau: “dat ik heel slecht was in rekenen en dat ik een ander boekje had” “dat ik rekenen best wel lastig vind maar het steeds beter gaat” “dat ik in sommige dingen van rekenen goed ben” “dat het gewoon hetzelfde is en niet zo moeilijk” Inhoud: “de tafels kennen is makkelijk bij andere sommen” “dat ik niet zo goed kan rekenen vooral niet uit mijn hoofd” “breuken, want dat vind ik lastig” Lesgeven: “hoe je rekent op de basisschool en op deze school, wat vinden wij moeilijk en wat makkelijk” “dat we soms andere manieren gebruiken met rekenen” “de reken leraar moet weten wat er voor les op de basisschool wordt gegeven”

Praktische tips: de rekenles Stel hoge doelen samen met leerlingen Zorg voor een goede structuur en tempo in de les Maak rekenen leuk en sluit af of begin met iets waar hun interesse ligt: www.kahoot.it Zorg voor een combinatie tussen digitaal maatwerk en gezamenlijke instructie. Zet sterk in op motivatie/zelfvertrouwen van de leerlingen Zorg dat leerlingen ook thuis kunnen oefenen en betrek ouders zo veel mogelijk hierbij

Praktijkvoorbeeld Er is een minimumprogramma opgesteld, verdeeld over de vier leerjaren. Ieder leerjaar is verdeeld in vijf periodes van zeven weken. Er is vastgelegd wat elke leerling binnen die periodes moet beheersen. Leerlingen weten wat ze moeten kennen. Als ze het niet halen, moeten ze 8e uur naar hulpuur en dat willen ze niet, dus ze gaan thuis werken. Er volgt een gesprek met de ouders als leerlingen eind derde leerjaar niveau 2F nog niet hebben behaald. Besproken wordt om de leerling de aangepaste toets te laten maken Er is een workshop aan ouders voor bewustwording belang rekenen en om te laten zien hoe got-it werkt. Zo nemen ouders ook hun verantwoordelijkheid. Er wordt meer gericht geoefend voor het examen. Daarom nu ieder rekenuur samen starten met 2 of 3 examensommen.

Praktische tips: afstemming Zorg dat rekenen gaat leven in de school Versterk het rekenen in de andere vakken Laat alle docenten zien wat de leerlingen moeten kunnen om niveau 2F te halen Goede onderlinge afspraken over voorkeurstrategieën, met name ook tussen praktijkvakken en rekendocenten. Vertaal de gezamenlijke afspraken in een rekenhandboek of rekenkaarten

Praktische tips: analyse Analyseer de aangeleverde gegevens van de basisschool Volg de leerlingen systematisch met landelijk genormeerde toetsen, stel minimale doelen vast en stuur tijdig bij Analyseer samen de rekentoets en stem interventies daar op af Analyseer ook de vorderingen binnen muiswerk of got-it Documenteer de rekenresultaten van de (zwakke) leerlingen Overweeg leerlingen met ernstige rekenproblemen de aangepaste toets te laten maken Bied leerlingen die goed in rekenen zijn de mogelijkheid de 3F-toets te maken Monitor of de ambities/afspraken worden waargemaakt

Praktische tips: professionalisering Zorg voor scholing van rekendocenten op inhoud en op rekendidactiek. Denk na over het gratis te gebruiken programma ffrekenen (diagnosticerend en remediërend) voor de zwakke rekenaars: www.ffrekenen.nl. Kijk ook naar websites www.taalenrekenen.nl en www.beleidtaalenrekenen.nl Neem kennis van het platform rekenbewust vakonderwijs en het steunpunt taal/rekenen voor tips en ondersteuning: www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/ en https://sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs/

Zeven succesfactoren