De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB."— Transcript van de presentatie:

1 1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB

2 2 Inhoud infosessie o Structuur secundair onderwijs o Bewust kiezen o Hoe verder informeren? o Vragen??

3 3 De structuur van het secundair onderwijs

4 4 Secundair onderwijs: 3 graden

5 5 De eerste graad 2e leerjaarBeroepsvoorbereidend leerjaar 1e leerjaar A1e leerjaar B eerste graad

6 6 o Toelatingsvoorwaarden:  Getuigschrift basisonderwijs o Uitzondering:  Geen getuigschrift: raadpleeg school + CLB o Wat na 1A?  Geslaagd in 1A = doorstroom 2 e leerjaar (later TSO – ASO – KSO) 1 e leerjaar A 2e leerjaarBeroepsvoorbereidend leerjaar 1e leerjaar A1e leerjaar B

7 7 o Basisvorming: 27/28 lestijden  groot aantal vakken voor iedereen hetzelfde o Keuzegedeelte: 4/5 lestijden  School kiest een aantal vakken: 5 keuzemodellen o Algemene vakken o Klassieke studiën/Latijn o Kunstgerichte vakken o Technische vakken o Sport 1 e leerjaar A

8 8 o Toelatingsvoorwaarden:  Geen getuigschrift basisonderwijs  12 jaar op 31 december o Uitzondering:  Wel getuigschrift: raadpleeg uw CLB o Wat na 1B?  Geslaagd in 1B = doorstroom BVL (later BSO) of 1A 1 e leerjaar B 2e leerjaarBeroepsvoorbereidend leerjaar 1e leerjaar A1e leerjaar B

9 In de praktijk 9 1ste leerjaar A1ste leerjaar B Tempo hoger dan in lagerAangepast tempo Grotere zelfstandigheid in het aanleren van leerstof Aangepaste inhouden Verder bouwen op leerstof van de lagere school Hernemen basisleerstof voor taal en rekenen Studievaardigheden aanleren Via ervaring beroepen leren kennen Sterk aanbod van theorieKlemtoon op praktische toepassing

10 10 De eerste graad 2e leerjaarBeroepsvoorbereidend leerjaar 1e leerjaar A1e leerjaar B Eerste graad, 2A en 2BVL

11 11 De tweede en derde graad 6 e leerjaar ASO 6 e leerjaar TSO 6 e leerjaar KSO 6 e leerjaar BSO Leertijd / Deeltijds BSO 5 e leerjaar ASO 5 e leerjaar TSO 5 e leerjaar KSO 5 e leerjaar BSO 4 e leerjaar ASO 4 e leerjaar TSO 4 e leerjaar KSO 4 e leerjaar BSO 3 e leerjaar ASO 3 e leerjaar TSO 3 e leerjaar KSO 3 e leerjaar BSO BVL -> 2de graad

12 Vier onderwijsvormen BSO TSO Beroeps Technisch KSO ASO Kunst Algemeen 12

13 13 De tweede en derde graad Voorbereidend Se-n-Se Se-n-Se 7 e Specialisatie jaar HO TSO KSO BSO 6 e leerjaar ASO 6 e leerjaar TSO 6 e leerjaar KSO 6 e leerjaar BSO Leertijd Deeltijds BSO 5 e leerjaar ASO 5 e leerjaar TSO 5 e leerjaar KSO 5 e leerjaar BSO 4 e leerjaar ASO 4 e leerjaar TSO 4 e leerjaar KSO 4 e leerjaar BSO 3 e leerjaar ASO 3 e leerjaar TSO 3 e leerjaar KSO 3 e leerjaar BSO

14 14 De tweede en derde graad BSO Beperkt: Alg. vakken - AV Technische vakken - TV Praktijkvakken - PV o Beperkt aanbod algemene vakken o Zeer sterk op de praktijk gericht o 3 de graad = 3 jaren o Na 6 de jaar: getuigschrift o Na 7 de jaar: diploma secundair onderwijs o Voorbereiding op het beroepsleven o Opleidingen worden lineair of modulair ingericht

15 15 o Uitgesproken praktische aanleg en interesse o Goede handvaardigheid o Voorbereiding op een beroep o Doorstroom naar hoger onderwijs: eerder uitzonderlijk BSO: leerlingenprofiel

16 16 De tweede en derde graad TSO Algemene vakken - AV Technische vakken - TV Praktijkvakken - PV o Combinatie theorie én praktijk o Breed aanbod: van meer theoretisch naar meer praktisch o Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven

17 17 o Algemeen o Techniek o Praktijk TSO: studiegebieden en -richtingen TSO

18 18 o Vlot verwerken van nieuwe leerstof o Regelmatige tot dagelijkse inzet o Theoretisch : ambitie tot hoger onderwijs (HO) Praktisch/technisch: HO geen ‘must’ o Enige praktische interesse - handvaardigheid TSO: leerlingenprofiel

19 19 De tweede en derde graad KSO Algemene vakken – AV Kunstvakken – KV Praktijkvakken - PV o Altijd combinatie theorie én kunst o Breed aanbod: van meer theoretische naar meer praktische richtingen o Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven

20 20 o Uitgesproken artistieke aanleg en belangstelling o Regelmatige inzet (praktijkopdrachten) THEORETISCHPRAKTISCH Ambitie tot Hoger Onderwijs Theoretische interesse Geen directe ambitie tot Hoger Onderwijs Praktische interesse KSO: leerlingenprofiel KSO

21 21 De 2 e en 3 e graad ASO Brede theoretische vorming Voorbereidend op hoger onderwijs Nadruk op algemene vakken

22 22 ASO: studierichtingen 2e graad ASO -Economie -Grieks, Latijn of Grieks – Latijn -Wetenschappen, Sportwetenschappen of Humane Wetenschappen 3e graad ASO -Humane Wetenschappen -Economie – Moderne Talen -Latijn – Wiskunde -Moderne Talen – Wetenschappen -…

23 o Studeren = interessant o Nieuwe leerstof = uitdaging o Inzicht en verbanden leggen o Dagelijkse inzet (+/- 2 u) o Ambitie tot Hoger Onderwijs o Creatief omgaan met kennis en informatie 23 ASO: leerlingenprofiel

24 o Internationaal letterwoord : Science-Technology-Engineering-Mathematics o Geen studierichting o Geeft interessedomeinen aan : focus op wiskunde-wetenschappen of industriële/techniek wetenschappen o Informeer je over : inhoud STEM-klas, niveau vakken, aanbod in 2de en 3de graad Stem op OK 24 STEM

25 25 Huidig leerjaar Hoger leerjaar Ja, maar niet naar... Neen Ja A - attestB - attest C - attest

26 26 INFORMATIE? o Opendeurdagen en informatiemomenten secundaire scholen o Ruim aanbod scholenbeurzen in de regio vb. scholenbeurs Wuustwezel 16/2, Essen 24/2 o CLB o

27 27 Bewust kiezen studie x studie y

28 Waar ligt mijn interesse? 28 I-like

29 I-Like Basic 29

30 30 I-Like: resultaat www.hotmail.com

31 Waar ben ik goed in? 31 Sportief ? Wiskunde ? Taal ? Sociaal ? Creatief ? Handig ? Verbanden leggen ?

32 Hoe is mijn studiehouding? 32 I Study

33 I-Study Basic 33 www.hotmail.com

34 Waar voel ik me goed bij? 34

35 Casus Felix 35 ? ? ? ? ? ! ! ! !

36 Leren kiezen 36

37 Ik kies een school 37 Op zoek naar een “goede” school

38 Een “goede” school Objectief Studieaanbod Bereikbaarheid Grootte Kosten Infrastructuur Subjectief Cultuur Sfeer Vertrouwen Bekendheid Begeleiding 38

39 Hoe vind ik de juiste school? Informatie: o Brochures o Infoavonden/momenten o Scholenbeurzen o Opendeurdagen o Mond aan mond o CLB o Websites 39

40 40 BASO-FICHE

41


Download ppt "1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB."

Verwante presentaties


Ads door Google