Samenwerkingcontract inzake onderzoek en ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Multidisciplinaire gegevensdeling
Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
De nieuwe loopbanen Implementatie bij de FOD Financiën en de Administratie der pensioenen Niveau A Sectorcomité II - Financiën 14 februari 2005.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen projectorganisatie.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
REGM : Wetenschappelijke opdracht voor consensus ontwikkeling voor ondersteuning basis zorg mbv gegevens verzameling.
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Brussel 13 december 2005 Thesaurus Belgisch Tweetalig Dubbel gecodeerd.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Codering Medische Gegevens (MG-MZG)
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU Cel Informatica,
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Medicatie.
© de vries business consultancy, 2008
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
Telematica in de gezondheidszorg Studiedag MIM "een blik vooruit” 11 november 2000 in het Congressencentrum St Jan Brugge Christiaan Decoster - Directeur-generaal.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Kennis is macht? De rol van informatie
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Aanvraagprocedure 1.In het MOC verslag wordt voor de patiënt hadrontherapie voorgesteld. De patiënt contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanpak en praktijkervaring
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
2014 EVALUATIES N+1.
Algemene Leden Vergadering MHCV
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Kabinet van Volksgezondheid en Sociale Zaken 1 Informatievergadering therapeutische projecten en transversaal overleg 11 oktober 2007.
Netwerk coördinatoren VZ
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Elektronische kennisgeving van geboorte
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Doelstelling vanaf het begin
Werkgroep transmurale communicatie
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Marleen Dethier - transitiecoach
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingcontract inzake onderzoek en ontwikkeling OKIDO ORGANISATIE van het KINESITHERAPEUTISCH DOSSIER

Contract De Belgische Staat, vertegenwoordigd door de heer Rudy DEMOTTE, Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid de contractant : de WVVK vzw (Wetenschappelijke Vereniging van Vlaamse Kinesitherapeuten

Voorwerp van de overeenkomst: OKIDO Implementatie en optimalisatie van het kinesitherapeutisch dossier (KTD) in softwarepakketten voor het beheer van patiëntendossiers in de kinesitherapie, met het oog op een efficiënte en gebruiksvriendelijke interoperabiliteit tussen de verschillende actoren van de gezondheidsrapportering.

VISIE WVVK een middel

Voordelen van het KTD voor de kinesitherapeut: zijn kinesitherapeutisch handelen en redeneren optimaal in te vullen en bij te houden zijn interventie te onderbouwen en te verantwoorden zijn eigen handelen te bewaken, te evalueren en bij te sturen.

KTD Gelijkvormig transparant gebruiksvriendelijk

de overdracht van gegevens Communicatie met: collega’s andere hulpverleners (o.a. de verwijzende arts) de patiënt de verzekeringsinstellingen.

KTD Het kinesitherapeutisch dossier is het middel bij uitstek om bij te dragen tot de kwaliteit van de zorgverlening. Het kinesitherapeutisch dossier is een neerslag van het kinesitherapeutisch handelen (klinisch redeneren).

De meerwaarden van de software-matige invulling kunnen zijn de betere opvolging van het lineaire en cyclische proces dat doorheen de stappen van het dossier loopt. de facilitatie en de optimalisatie van de intra- en interprofessionele communicatie

Meerwaarden de integratie van de ICF als werkkader. het op de achtergrond coderen van een aantal gegevens. de betere realisatie van de bewaking van zowel het wettelijke kader (de wettelijk inhoudelijke gegevens), als van de inhoudelijk relevante gegevens

Objectieven voor FOD Volksgezondheid interoperabiliteit, codering efficiëntie gebruiksvriendelijkheid.

Interoperabiliteit Binnen de structuur van het medisch dossier (EMD) zal de kinesitherapeutische interventie, vertrekkend van het zorgelement (uitgaande van een patiënt-georiënteerde structuur) een mogelijke zorgaanpak zijn. Op die manier zal het kinesitherapeutisch dossier kaderen (interoperabel zijn) binnen het geheel van zorgrapportering.

Interoperabiliteit Informatie (data) doorgeven en uitwisselen met andere verstrekkers van zorginterventies is hierbij essentieel

Interoperabiliteit De benadering van de patiënt door de kinesitherapeut zal voor een groot deel kunnen weergegeven worden binnen het werkkader van de International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). De gebruikte terminologie (thesaurus) zal aansluiten bij de zorgaanpak van andere zorgverstrekkers

Interoperabiliteit Aangeleverde data moeten in die mate geïmplementeerd worden dat recuperatie van gegevens mogelijk is (back-up, andere software, continuïteit van zorg…) De interoperabiliteit zal dus zowel inhoudelijk als telematisch en op basis van “duurzaamheid” mogelijk moeten zijn.

Codering Aansluitend op de bestaande codificatiesystemen (o.a. ICD-10, ICPC-2…) zal waar mogelijk gebruik gemaakt worden van de ICF. Het is de bedoeling dat op de achtergrond (verborgen) gecodeerd wordt.

Inventariseren, Analyseren en Optimaliseren: De bestaande gegevens i.v.m. het KTD en de coderingen in de huidige gehomologeerde softwareproducten inventariseren en analyseren. De gegevens worden door de softwareproducenten op vrijwillige basis ter beschikking gesteld binnen de voorziene termijn.

Consensus Het is de bedoeling te komen tot een consensus die kan leiden tot een optimale implementatie van het kinesitherapeutisch dossier in de software

Samenwerking De WVVK wil deze objectieven helpen realiseren in samenwerking met partners op: - academisch niveau - praktijkniveau (zowel de zelfstandige praktijk, de ziekenhuis- als de rusthuispraktijk). Zij waarborgt onafhankelijk te zijn en als objectief voorop te stellen dat een optimaal (gedigitaliseerd) dossier de practicus en de patiënt ten goede komt.

Projectmanagement Intern: Kinesitherapeuten tot de WVVK behorend Intern personeel ter logistieke ondersteuning

Werkgroep KTD Nederlands en Franstalig samengesteld Academici Practici Leden WVVK

Samenwerking deskundigen informatici Afstemming op het EMD (beheerd door de huisarts) en ev. andere zorgaanpak Expertise i.v.m. de ICF

Informatiemomenten 12 oktober 2006 – 10u tot 12u Voorstelling van het project aan de leden van de FOD Volksgezondheid en de werkgroep“homologering software” van de Nationale Raad van Kinesitherapie (NRK):

Informatiemomenten 12 oktober 2006 – 13u tot 15u Voorstelling van het project aan verschillende actoren binnen de kinesitherapie om zo doende een breder draag- en discussievlak te creëren.

Informatiemomenten Telematica-symposium 7 en 8 december Voorstelling project aan de softwareproducenten en anderen

Huidig gehomologeerde softwarepakketten. Een eerste voorstel van structuur voor het KTD - specificatie van de gegevens - beschrijving van verwerking van gegevens en relaties tussen gegevens Een minimale lijst van voorstellen van gegevens die nodig zijn om uitwisselbaarheid en recuperatie van dossiers te waarborgen. Realisatie : februari 2007

Voorbereiding voorstel implementatie van het kinesitherapeutisch dossier in de software.

Implementatie KTD in software Eerste voorstel van structuur voor het KTD (1) Voorstel om de stappen van het kinesitherapeutisch handelen te integreren in het KTD. (2) - op advies van de werkgroep “kinesitherapeutisch dossier” - met suggesties uit het werkveld en de academische centra Voorstel om het werkkader (ICF) van het KTD lineair te integreren in de software. (3)

KTD in software Voorstel van richtlijn i.v.m. het invullen van de wettelijk verplichte gegevens (het wettelijke kader) in het KTD.(4)

aandachtspunten om een finale structuur te implementeren vanaf eind 2007 (5) Opvolging van het verloop van de vooropgestelde objectieven. Verdere uitbouw werkkader KTD naar cyclisch verloop.

Toetsing van praktijktoepassing Evaluatie van inhoud: Efficiëntie Codeerbaarheid Gebruiksvriendelijkheid Interoperabiliteit

Alle finale documenten over deze 5 etappes worden zowel in het Nederlands als het Frans opgesteld en zullen worden goedgekeurd door de werkgroep “kinesitherapeutisch dossier.

Duur Deze overeenkomst wordt gesloten voor een periode van maximum 12 maanden, beginnend op 15 september 2006 en eindigend uiterlijk op 14 september 2007

Begeleidingscomité.. Een vertegenwoordiger van Kabinet van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid De heer Christiaan. Decoster, Directeur generaal bij het Bestuur van de Gezondheidszorg of zijn vertegenwoordiger. De heer Fons De Schutter, voorzitter en de heer Dré Vermoesen, penningmeester van WVVK en de door hen aangewezen medewerkers aan het project. Een vertegenwoordiger van de werkgroep “homologering software” van de NRK en desgevallend vertegenwoordigers van academische centra.

Begeleidingscomité Het begeleidingscomité mag tevens de Gemeenschappen verzoeken elk een waarnemend vertegenwoordiger af te vaardigen voor deelname aan de vergaderingen van het begeleidingscomité. Het begeleidingscomité zal de follow-up en de controle van de in deze overeenkomst vermelde opdracht waarnemen. Bij meningsverschillen, wordt de uiteindelijke beslissing op basis van een gedocumenteerde probleemstelling door het begeleidingscomité genomen.

Uitvoeringsregeling. Een eindverslag (met inbegrip van NL en FR vertaling, codes, en powerpoint presentatie) moet uiterlijk op 15 oktober 2007 bij Dr Marc Bangels, leidend ambtenaar (art.7.2.; bureau 1 D 01 F) worden ingediend.

Twee intermediaire verslagen kunnen worden ingediend respectievelijk 4 maanden en 8 maanden na het begin van het contract en uiterlijk voor 15 januari en 15 mei 2007. Het eindverslag (met inbegrip van NL en FR vertaling, codes, en powerpoint presentatie) moet uiterlijk op 15 oktober 2007 bij Dr Marc Bangels, leidend ambtenaar (art.7.2.; bureau 1 D 01 F) worden ingediend. Deze studie valt onder de verantwoordelijkheid van de heer Fons De Schutter, voorzitter van WVVK.

Regeling voor de betaling Overeenkomstig de uitgevoerde prestaties zal: maximum 50% van het in het contract voorziene bedrag betaald worden bij goedkeuring van het eerste intermediaire verslag Maximum 30% van het in het contract voorziene bedrag betaald worden bij goedkeuring van het tweede intermediaire verslag. Het saldo van 20% wordt betaald na goedkeuring van het eindverslag.

Eigendom en gebruik van de resultaten De in het raam van deze overeenkomst opgestelde verslagen zijn eigendom van de Belgische Staat. De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid kan er vrij gebruik van maken en ze onder meer bekendmaken op de manier die hij het meest geschikt acht.

Eigendom en gebruik van de resultaten Alle betrokken partijen kunnen vrij, onbeperkt en zonder enige vergoeding gebruik maken van de resultaten van het project. Betrokken partijen wordt hierbij in de meest ruime zin geïnterpreteerd:contractant, betrokken werkgroepen, softwareleveranciers,…. die in de loop van het project bevraagd werden.