De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkgroep transmurale communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkgroep transmurale communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Werkgroep transmurale communicatie
Artsenavond Groene Hart Ziekenhuis 11 oktober 2018

2 Agenda Werkgroep transmurale communicatie
Hoe communiceren we nu, kan het beter? – Nick van Vliet Terugkoppeling pilot Digitaal patiëntoverleg via ZorgDomein – Coen Baeten Stand van zaken Zorgmail

3 Werkgroep Transmurale communicatie
Doel van de werkgroep De communicatie tussen 1e en 2e lijn veilig en effectief verbeteren.

4 Communicatie tussen 1ste en 2de lijn
Verwijsbrieven huisarts Ontslag en follow up brieven specialist Dagelijkse routine. Door NHG en FMS opgestelde richtlijn HASP. Doel van deze richtlijn: vastleggen op welke momenten huisarts en specialist over een patiënt informatie uitwisselen via berichten, en welke gegevens zij uitwisselen. Hier gaan we het NIET over hebben Hoe communiceer je buiten de reguliere rapportages om?

5 Richtlijn informatie-uitwisseling tussen huisarts en medisch specialist
Voor meer informatie, kijk op

6 Welke vormen van communicatie zijn er?
Telefoon ZorgDomein (patiëntenoverleg, app) Teleconsultatie via bv Ksyos (dermatologie, cardiologie) Zorgmail Siilo app /whatsapp/overig Keuze voor het communicatie medium ook afhankelijk van: Acuut – dringend – electief Patiënt wel of niet al bekend bij specialist

7 Vereisten voor succesvolle communicatie
Artsen moeten elkaar kunnen vinden Overleglijnen? Bekend? Er moet tijd zijn of worden gemaakt Dienstdoende anders ingeroosterd? Inzage hebben in relevante gegevens Computer in de buurt? Er moet een duidelijke vraagstelling zijn Procesvraag: wat is het doel van het overleg? Inhoudsvraag: wat is de medische vraag? Wederzijds respect Overleg is niet voor niets; is terugbellen een optie? Bij deze dia zou ik de regels 1 voor 1 in laten komen (via Animaties). Anders lijkt het zo’n groot blok tekst.

8 In schema Overleg Patiënt bekend bij specialist
Patiënt niet bekend bij specialist Spoed (acuut) Telefoon: - Dienstdoende Behandelend specialist Telefoon dienstdoende Dringend (deze dag) Telefoon/(ZorgDomein) Telefoon dienstdoende (ZorgDomein) Electief (deze week) ZorgDomein, teleconsult Bellen: via centrale; via secretariaat/poli; rechtstreeks nummer specialist

9 Meningspeiling Patiënt is bekend bij specialist, huisarts wil overleg. Er is geen haast bij. Bel je de dienstdoende of de eigen behandelaar?

10 Meningspeiling Het betreft een niet-acute vraag over een medisch probleem. De huisarts wil advies, bijvoorbeeld wel of niet verwijzen. Bel je de dienstdoende? Andere strategie?

11 Digitaal Patiëntoverleg in ZorgDomein

12 Voor wie het nog niet kent, lopen we er even snel doorheen.

13 U kunt op achternaam de specialist of huisarts zoeken die u een bericht wilt sturen.

14 Daarna kiest u welk overleg u wilt starten; overleg over een patiënt, een algemeen overleg of een groepsoverleg.

15 Bij Start overleg over patiënt moet u een aantal gegevens invullen
Bij Start overleg over patiënt moet u een aantal gegevens invullen. Zie hier een voorbeeld.

16 Pilot Digitaal Patiëntoverleg via ZorgDomein Deelnemers pilot: Chirurgen Plastisch chirurgen Klinisch Chemici Periode: 1 juni tot 1 september Insteek: Laagdrempelig overleg tussen huisarts en specialist over niet spoedzaken

17 Evaluatie na 3 maanden: Aantal binnengekomen vragen van huisartsen:
Evaluatie na 3 maanden: Aantal binnengekomen vragen van huisartsen: Ervaringen specialisten: - groot voordeel is dat het een beveiligde manier is -> AVG - zorgt voor minder telefoontjes voor specialisten / dienstdoende - vooral de app op de mobiele telefoon werkt handig

18 Vragen voor de aanwezigen
Wie van u heeft wel eens gebruik gemaakt van deze mogelijkheid? Wat is uw ervaring? Zowel huisarts als specialist aan het woord laten

19 Vragen voor de aanwezigen
Vindt u dat we Digitaal Patiëntoverleg moeten uitrollen binnen het gehele ziekenhuis? Waarom wel of waarom niet? Zowel huisarts als specialist aan het woord laten

20 Stand van zaken Zorgmail
Veilig mailen van medische gegevens Veel huisartsen en andere verwijzers in de regio werken hier al mee Ziekenhuis werkt nu met Secured mail. (Alleen veilig uitsturen/niet ontvangen) Aansluiting ziekenhuis op Zorgmail heeft vooral praktische reden -> beide partijen hoeven dan niet meer in te loggen op apart systeem. Huidige status: onderzoeksfase Tweede helft 2019 mogelijke implementatie Nog even bekijken of en wat we hierover kunnen zeggen. -> Kitty


Download ppt "Werkgroep transmurale communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google