Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Welkom nieuwe leerlingen!
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Voorlichtingsavond Dyslexie
Het Assink Lyceum.
DYSLEXIE VOORLICHTING
Zorgstructuur Stedelijk Gymnasium Nijmegen
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Begeleiding van kinderen met zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Stanislascollege Reinier de Graafpad
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Geïntegreerd onderwijs
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Omgaan met dyslexie.
Begeleiden, hoe doe je dat?
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
GRAAF HUYN COLLEGE.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Onderwerpen van deze avond
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Bovenschoolse aanpak: Samenwerken en kansen benutten.
Omgaan met dyslexie.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouderavond 8 september 2015 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Ouderinformatieavond 22 september 2015
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Dyslexie voorlichting
Welkom! Faciliteiten in het examenjaar. Officieel Toestemming directeur Deskundigenoordeel orthopedagoog of psycholoog (bv. dyslexieverklaring) Melding.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Dick Pardon.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding (aangepast door José Bruining, ) Dit college gaat over het ondersteunen.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Dick Pardon.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Voorlichting Dyslexie
Dyslexiebeleid Open Huis.
WELKOM Mezelf voorstellen.
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Het Spaarne College vmbo/mavo
Transcript van de presentatie:

Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL

Dyslexie Organisatie Signalering Hulpmiddelen Vragen

Dyslexie - organisatie Dyslexiecoördinator Dyslexiecoach - mentor Orthopedagoog / gz-psycholoog Werkgroepen: Schoolbreed, Extern. Mediatheek Remedial teaching

Dyslexie – coördinator ( J. van ‘t Spijker) Contacten ouders, onderzoeksbureau, leerkrachten, examencommissie, trainer Inventarisatie Onderzoek en verklaringen Pasjes Jaarplanning - Inventarisatie nieuwe leerlingen met dyslexie aan de hand van informatie teamleiders (uit warme overdracht) - Aanschrijven, contacten leggen met ouders - Binnenhalen dyslexieverklaringen - Aanmaken en verdelen pasjes en voorlopige (niet opstellen) - Verwerken informatie uit screening leerlingen (in overleg met orthopedagoog) - Contact trainer / overleg over training - Evalueren spellingbegeleiding - Regelen dyslexieonderzoek, contacten leggen met onderzoeksinstantie en ouders - Bijhouden handelingsplannen - Telefonische en mondelinge contacten ouders - Contacten met orthopedagoog - Bijhouden kennis/ bijwonen studiedagen - Verzorging ouderavond - Contact onderhouden met de examencommissie en administratie rondom examengebeuren - Volgt de jaarplanner en spreekt mensen aan op de tijdige uitvoering van taken. - Evaluatie jaarplanner - Zet dyslexie op de agenda en nodigt indien nodig sprekers uit - Stelt samen met orthopedagoog het dyslexiebeleid (inhoudelijk) bij en communiceert via de teamvergadering (of schriftelijk) hierover met het team - Verstrekt een voorlopig (standaard-) pasje aan leerlingen met een dyslexie-indicatie.  

Dyslexie – signalering (via basisschool) J a a r p l a n n i n g Signalering Training criterium hardnekkigheid 4 /5 maanden Dyslexieonderzoek incidenteel vragenlijst ouders / school kosten gedeeld ouders en school Dyslexieverklaring en pasje (in brugklas)

Dyslexie – hulpmiddelen Pasje – voorlopig pasje Extra tijd Spellingreductie Vergroot letterschrift (arial 12) Gebruik eigen laptop in de klas Hulples begrijpend lezen / spelling Kurzweil Mediatheek Zoveel mogelijk afgestemd op de individuele leerling.

Dyslexie - ondersteuning Coach Orthopedagoog Trainer (extern) Mentor

Dyslexie - taken coach ( E. Halfwerk, J. van ‘t Spijker) Hij waakt voor achteruit leunen van de leerling   Belangrijk is dat de coach aan leerlingen met dyslexie het gevoel van continuïteit in de begeleiding geeft. Het is een voorwaarde dat de coach bereikbaar is voor de leerlingen binnen de school. Dat betekent dat er meerdere coaches moeten zijn. Hij coacht en steunt de leerling wanneer de begeleiding niet volgens het dyslexiebeleid plaatsvindt Hij zoekt samen met de leerling naar oplossingen bij sociaal-emotionele en/of acceptatieproblemen die zich voordoen als gevolg van dyslexie. Hij organiseert klankbordgroepen waarin leerlingen met dyslexie elkaar hun verhaal vertellen en waarin zij hun oplossingen voor problemen die zij tegenkomen bespreken Een dyslexiecoach doet, waarnodig, een beroep op de dyslexiespecialisten binnen de school.

Dyslexie – orthopedagoog ( W. van Aken ) Taken van de orthopedagoog / gz- psycholoog Coördinatie schoolbreed Diagnostiek en opstellen van verklaringen

Dyslexie – taken trainer (Medewerkers logopediepraktijk Wolters) Verzorgt de training en begeleiding van bij het bureau aangemelde dyslectische leerlingen. Sluit de informatie over de resultaten kort met de coördinator en met de ouders.

Dyslexie - pasje Pasje - tekst

Dyslexie - Kurzweil Afstemming school – thuis vraagt aandacht Grundel werkt met 15 licenties

Dyslexie - mediatheek Luisterboeken Daisyspelers Werkplek Proefwerken / toetsen afronden

Nieuwe ontwikkelingen. Samenwerking met Basisonderwijs om screening/onderzoek voor het VO afgerond te krijgen. Samenwerking met Logopediepraktijk Wolters voor (door ziektekostenverzekering vergoed te krijgen) begeleiding op school.

Dyslexie – verklaring en pasje hangmat of vangnet? Vragen?