Leerlingenzorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Welkom in groep 8.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
NOVEMBER/DECEMBER 2013 WelkomNaar school DieuwkeJayden ZoëIfy Ferre Hiep Hiep Hoera Lysandrick 7-11: 1 jaar! Nils 16-11: 3 jaar! Kay 3-12: 3 jaar! Activiteitenagenda.
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
De historie & de toekomst
De Van Damschool in ontwikkeling
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Informatie over opzet onderbouw
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welkom.
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Onze zorgstructuur & haar niveaus
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Verlengde Instructie Groepen 3.
1zorg-route.
Welkom bij de ouderavond van groep 7
Handelingsgericht werken

Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Pass’t Montessorionderwijs ?
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Informatieavond Groep 7-8
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Welkom in groep 3b-4b.
IB Klankbordgroep Oktober Programma Korte info vanuit samenwerkingsverband Peter van Buuren van SO Keurhove in Middelburg Pauze Een lezing van Peter.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Welkom.
Circuit en hoeken.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Hoe volgen wij onze kinderen?
Presentatie Inspectie - Bezoek
Transcript van de presentatie:

Leerlingenzorg

Niveaus van zorg Individueel niveau Groepsniveau Schoolniveau We willen een hoog welbevinden voor leerlingen, leerkrachten en ouders realiseren. Parnassys helpt ons daarbij.

Andreashof (20DV) Datum: 9 september 2013 Hulpplan voor: Geboortedatum: Groep: Taal 2010 / 2011 Startdatum 3-1-2011 Einddatum 25-3-2011 Status Gesloten Probleemomschrijving Hij/zij heeft veel moeite met het oudste kleuterwerk. We gaan er nu een onderdeel uit lichten om te kijken of hij/zij dit nu wel oppikt. We pakken het onderdeel rijmen met daaraan gekoppeld analyse-synthese. Doel Smart (Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden) We hopen dat hij/zij over 6 weken de werkjes rijmen uit de klas zonder moeite kan neerleggen. Hij/zij kan met behulp van analyse-synthese het juiste plaatje pakken uit de rijmwerkjes, zoveel meerdere lettergrepen als 1 lettergrepige woorden. Ook werken we met extra werkbladen met het thema winter. Waarin deze aspecten ook weer terug komen. Plan Wanneer: vanaf….. Werkwijze: Tijdens het zelfstandig werken, rt in de klas. Materiaal: multi rijm en de kleine doosjes rijmen uit de klas. Werkbladen thema winter Uitvoering Datum: Je merkt dat hij/zij de extra werkjes moeilijk vindt. Hij/zij is snel afgeleid en zijn/haar werktempo ligt laag. Hij/zij wil wel, maar het lukt nog niet! In een 1 op 1 situatie lukt het wel. Maar zodra hij/zij iets alleen moet doen, gaat het heel moeizaam. Evaluatie Eigenlijk is er weinig tot geen vooruitgang. Hij/zij blijft het moeilijk vinden. Verbeteren: We gaan met de ouders in gesprek. Want niet alleen dit onderdeel vindt hij/zij moeilijk. Er zijn nog andere dingen die we willlen bespreken. Betrokkenen RT: in de klas IB: Mirjam Wilmer Leerkrachten: Hubertine Swaab en Yvonne Zwinkels

Individueel niveau: Zorg voor díe leerling, in deze groep, met deze leerkrachten, met deze ouders, in deze woonomgeving. Signaleren Diagnosticeren Handelen Evalueren

Groepsniveau: Signaleren Diagnosticeren Handelen Evalueren

Schoolniveau Signaleren Diagnosticeren Handelen Evalueren en checken Het schoolplan en schoolgids dienen hiervoor als uitgangspunt.

Extra hulp aan de leerlingen. Hulp binnen de groep tijdens het zelfstandig werken door de groepsleerkracht. Hulp buiten de groep door de remedial teacher, RT, Marga Kuypers. Zij geeft 1 dag per week RT aan díe leerlingen die extra hulp nodig hebben, naast de hulp binnen de groep. De hulp vindt plaats volgens een handelingsplan.

Externe instanties: Wij worden ondersteund door de volgende instanties: FSPOW: Het samenwerkingsverband voor het Westland. Zij zorgen voor PAB, preventieve ambulante begeleiding, en HGD, handelingsgerichte diagnostiek(het doen van onderzoeken bij leerlingen). Onze schoolondersteuner is Ellen Looijen. OA: Onderwijsadvies. De orthopedagoog van OA, Jan ter Harmsel, ondersteunt ons door het geven van adviezen en het uitvoeren van onderzoeken. SMW: Schoolmaatschappelijk werk: Margreet Klop is verbonden aan onze school. Wij kunnen haar betrekken bij de hulp voor leerlingen en hun ouders. Elke dinsdagochtend, van 8.30 tot 9.30 uur, houdt zij een spreekuur in kamer 3 van de zorgunit.

Zorgunit Zoals u wellicht weet zijn er 4 kamers in de Zorgunit die gebruikt worden door externen. Hieronder volgt een overzicht van de mensen, hun specialisatie en hun werkdagen in de Zorgunit. Annette van Lieshout, logopedist, werkzaam op maandagmiddag en donderdagochtend in kamer 3 Wenda van Vliet, kinderfysiotherapeut, werkzaam op donderdagmiddag in kamer 3 Sita van Rooden, ergotherapeut, werkzaam op woensdagochtend en vrijdagochtend in kamer 1 Mirjam Wilmer, kindercoach, werkzaam op woensdagochtend in kamer 3. Heeft u vragen? Stel ze aan Mirjam Wilmer, coördinator van de Zorgunit.

Daarnaast zijn de kamers bestemd voor intern gebruik: Mirjam Wilmer en Miranda van Leeuwen, Intern Begeleiders, in kamer 4 Jacqueline Biesbroek en Alice Türegun, Dyslexiebegeleiding ONL, in kamer 2 Margreet Klop, Schoolmaatschappelijk werk, kamer 3 Marga Kuijpers, RT, kamer 2 Marianne Reijgersberg, bouwcoördinator, kamer 1 Judith van Leeuwen, schoolarts, kamer 1 Myriam Valkenburg, ICT, kamer 1 En incidenteel worden deze ruimtes gebruikt door OA en FSPOW voor onderzoeken. Op 3 september, 1 oktober en 15 oktober zal de school maatschappelijk werkster, Margreet Klop, een spreekuurtje houden in de zorgunit van de Andreashof van 8.30 tot 9.30 uur. Na de herfstvakantie houdt zij iedere dinsdag om 8.30 uur een spreekuurtje. Heeft u specifieke vragen over de leerlingenzorg? Stel ze aan Miranda van Leeuwen en Mirjam Wilmer, intern begeleiders van de Andreashof.

Leren over gevoelens & ontspanning Project zelfcontrole bij kinderen Inhoud Training Leren over gevoelens & ontspanning Leren over de denkbeelden die kinderen in de problemen brengen Leren over gedrag waarmee je problemen oplost en problemen voorkomt Begeleiding bij het verbeteren van hun eigenwaarde en het aangaan van vriendschappen

Hot Harry & Hot Hester

Cool Kevin & Cool Kim

Bedankt voor uw aandacht!!