ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Kleuterschool De Zevensprong
werken met zorg werk maken van zorg
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Dienst Time Out Projecten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Brede school in Berkenbos
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Implementatie HGD/ HGW
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
M-decreet Een korte toelichting.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
M-decreet Prioritaire nascholing ‘Expeditie M’
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Experten in de derde graad Proefproject
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Het zorgcontinuüm.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
het katholiek basisonderwijs
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR PROJECT COMPETENTIEONTWIKKELING IN HET KADER VAN LEERLINGEN MET SPECIFIEKE ONDERWIJSBEHOEFTEN   ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR

Perspectief van pedagogisch begeleiders Competentieontwikkeling in het kader van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Conclusie van een brede verkenning Implicaties voor het project competentieontwikkeling TOELICHTING EN REFLECTIE 10 JUNI 2014

werken naar een meer inclusieve school zorgcontinuüm basiszorg en verhoogde zorg uitgangspunten handelingsgericht werken werken naar een meer inclusieve school Universeel ontwerp voor leren profiel van de inclusieve leraar VN-verdrag rechten personen handicap verbindend samenwerken met onderwijspartners partnerships verbreden & verdiepen basiscompetenties wetenschappelijke bronnen en eigen praktijkonderzoek kwaliteitsdecreet onderwijs ALGEMENE DOELEN - UITGANGSPUNTEN

op school leraren bieden goed onderwijs voor elke leergroep professionaliseren van leraren(teams) in het kader van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften -verbindend samenwerken met partners aan een meer inclusieve school- reguliere pedagogisch begeleiders en competentiebegeleiders ondersteunen teams CLB leraren bieden goed onderwijs voor elke leergroep en werken in team samen voor elke leerling teams BUO GON- en ION-begeleiders directeurs op school andere scholen zorgverantwoordelijken - cel leerlingenbegeleiding andere onderwijsniveaus initiële lerarenopleiders leerlingen en hun ouders (of verzorgers) voortgezette lerarenopleiders wetenschappelijke inzichten en eigen praktijkonderzoek als bronnen voor het professioneel handelen PROJECT COMPETENTIEONTWIKKELING

Aangeschreven: 552 pedagogisch begeleiders Respons: 60,14 procent Waarom deze bevraging? Verkennen van de vragen en noden van scholen die zij aan de PB voorleggen. Verkenning van de noden die de PB ervaren in het zoeken naar gepaste antwoorden. Aangeschreven: 552 pedagogisch begeleiders Respons: 60,14 procent (meer dan 50% SO, kleine meerderheid schoolbegeleiders, meerderheid >45, gelijke spreiding over de provincies)

Conclusie gepresenteerd in vijf luiken Vragen van scholen aan hun PB Noden van PB aan bijkomende ondersteuning in hun werk Ondersteuning die PB momenteel bieden Wijze waarop PB momenteel betrokken worden bij scholen die inclusiever werken Actoren waarmee PB hebben samengewerkt Hoe PB het inclusiever werken zichtbaar zien in de scholen die zij begeleiden

Vragen AAN en noden VAN de PB leerlingen met anderstalige achtergrond en autisme pedagogische en didactische aanpak de moeilijke overdracht van theorie naar praktijk STICORDI HGW kennis over en zicht op SOB goed beeld op het aanbod aan concepten, kaders en methoden: UDL, binnenklasifferentiatie, doordachte keuze voor homegene en/of heterogene groepering,… regelgeving concretisering beleidsteksten en afstemming beleid en praktijk toegankelijk schoolbeleid en gedeelde zorgvisie

Vragen AAN en noden VAN de PB ondersteunen van handelen verbinden met visie op meer inclusief werken meer samenwerking met collega’s (BUO) in functie van expertisedeling (goede praktijk, overleg, vorming en onderzoek) omgaan met draagkracht en weerstand mogelijkheden om meer samen te kunnen werken draagkracht meer efficiëntie en effect van hun onderwijs aan kinderen met SOB spanningsvelden: individuele leerling/leerlingengroep - moraliteit - visie - betrokken partijen - eigenaarschap

Ondersteuning die PB momenteel bieden literatuur gebruiken, concepten, kaders en methoden bevestiging, geruststellen en coachen, onder meer met vakgebonden tips probleemstelling en/of vragen verhelderen beleidsteksten, regelgeving en richtlijnen gebruiken samenwerken en expertise delen met collega begeleiders van eigen of ander onderwijsniveau andere betrokkenen of diensten raadplegen gesprekken met directies, zorgcoördinatoren en zorgteams

Ondersteuning die PB momenteel bieden Is rijk en gevarieerd. Terugkoppeling naar een individuele leerkracht lezen we slechts bij twee PB. Eigen deskundigheid wordt versterkt door het volgen of organiseren van vormingen/studiedagen. PB verwijzen door naar andere personen, programma’s of diensten indien ze zelf niet tot oplossingen kwamen.

Wijze waarop PB betrokken worden bij scholen die inclusiever werken via bepaalde methodieken, werkingen, netwerken, diensten, personen, projecten, … vanuit een bepaalde functie die zij vervullen (PB met een specifieke focus op GOK, zorg, buitengewoon onderwijs,…) Vele PB geven aan niet of weinig betrokken te zijn bij scholen die meer inclusief werken.

Actoren waarmee PB hebben samengewerkt met collega’s PB van gewoon en buitengewoon onderwijs (een meerderheid) met een (kern)team binnen de school, met de directie, met het CLB (meerdere) met directeur, zorgcoördinator, juridische dienst en met de klasleerkracht (enkele) met de ouders en de leerling (één iemand) Enkele PB werkten met niemand samen en formuleerden zelfstandig antwoorden op vragen van leraren(teams), CLB en directies

Hoe het inclusiever werken zich uit in scholen waar PB actief zijn Verschil Zeer veel verschillende meningen bij PB Overeenstemming PB zien weinig scholen die inclusiever werken, of ze kunnen weinig voorbeelden geven PB zien nog niet veel praktijk van inclusiever werken

Losse voorbeelden van hoe zich het inclusiever werken uit volgens PB meer leerlingen met leerbeperkingen aanwezig in het gewoon basis- en secundair onderwijs openheid en een meer ‘positieve kijk’ kinderen benaderen vanuit hun mogelijkheden en sterktes differentiëren en handelingsgericht werken inzicht in de specifieke onderwijsbehoefte GON, ION en samenwerken met buitengewoon onderwijs coöperatieve werkvormen een hele zoektocht de ‘onderwijstijd’ komt onder druk stress bij leerkrachten

Implicaties voor competentieontwikkeling ONZE OPDRACHT Competentieontwikkeling als structurele professionalisering Verbreden en verdiepen van hun expertise en competenties Problemen en hulpvragen van leraren omzetten in leervragen Verhogen van de doelmatigheidsbeleving en het geloof in de eigen competenties Om te kunnen werken naar een meer inclusieve school Door verbindend samenwerken met lokale onderwijspartners

Implicaties voor competentieontwikkeling ONZE ENGAGEMENTEN Ondersteuning op de werkvloer door sterke koppeling van kaders, concepten en methoden aan de praktijk van leraren, binnen de visie op meer inclusief werken. Ondersteuning om op een toegankelijke manier specifieke onderwijsbehoeften te leren inschatten en ermee aan de slag te gaan in de onderwijscontext. Ondersteuning bij het toepassen van regelgeving en de communicatie daarover tussen beleid en klaspraktijk.

ONZE ENGAGEMENTEN Ondersteuning bij de uitbouw van een duidelijk en toegankelijk schoolbeleid en een pedagogisch project met een duidelijke brede visie op zorg. Ondersteuning bij het werken vanuit universeel ontwerp op de klasvloer en bij het bieden van redelijke aanpassingen en het flexibel omgaan met het curriculum. Ondersteuning die alle betrokkenen uitdaagt om mee verschil te willen maken in het omgaan met verschillen en zo via onder andere het onderwijs mee te werken aan een meer inclusieve samenleving Ondersteuning bieden die niet oordeelt maar ondersteunt, versterkt, verbreedt en verdiept, de goede praktijk die er reeds is in beeld brengt en dit in nauwe samenwerking met de reguliere pedagogische begeleiding.

REFLECTIEGESPREK Bij elk engagement denk je als reflectiegroep samen na. Op welke manier of in welke vorm zou dit engagement voor mij of voor de mensen waarmee ik werk op hun klasvloer verschil maken? Geef concrete voorbeelden, suggesties, ideeën,… Het reflectiegesprek moet niet leiden tot een gemeenschappelijke conclusie. Zoals in de bevraging zelf geldt, is elk perspectief, elke reflectie of suggestie waardevol voor het project competentieontwikkeling.

ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR PROJECT COMPETENTIEONTWIKKELING IN HET KADER VAN LEERLINGEN MET SPECIFIEKE ONDERWIJSBEHOEFTEN   ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR

En nu… ? Verslag van de reflectiesessies Bevraging Meer ideeën, mail ons Hier de gegevens van de netcoördinatoren:   GO! kjell.bosmans@g-o.be OVSG axel.pannecoucke@ovsg.be PBDKO filip.dhaenens@vsko.be en hendrik.despiegelaere@vsko.be POV jef.van.de.wiele@pov.be