PRIJSVORMING IN DE BINNENVAART

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Internationaal privaatrecht, het EVO-verdrag en Rome II
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Vrij verkeer van werknemers
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Motivering van het ontslag
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Beheer fietsparkeren bij stations
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Wetsvoorstel Werk en Zekerheid Enkele hoofdpunten Ondernemerspunt Hoogeveen Bijeenkomst 15 januari 2014.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
TOE TE PASSEN SV WETGEVING BIJ GRENSOVERSCHRIJDEND WERKEN
Rechtshandelingen van de Unie
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Welkom bij de STABU.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Regeling De dienstenrichtlijn
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
IPR Belangrijkste vragen van IPR
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
ADMINISTRATIEVE SANCTIES
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Verdragen en inleiding Europees Recht
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
R ACISME B ESTRIJDEN (E EN P RAKTISCHE G IDS ) Uitgave van de Liga voor Mensenrechten.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
Overladingen Sarah Schoenmaekers Koenraad Vanschoren
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
DE DIENSTENRICHTLIJN 5 JAAR DIENSTENRICHTLIJN: DE BALANS MARLEEN R. BOTMAN 13 MAART 2015.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Breedband en staatssteun mr. drs. Marjan I. Jaarsma 1.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

PRIJSVORMING IN DE BINNENVAART WET 3 JUNI 2014 ANTIDUMPINGWET

BASISREGEL VRIJE PRIJSVORMING (ART. 4) Op het gebied van het nationale en het internationale goederenvervoer over de binnenwateren worden de bevrachtingen vrij gesloten tussen de betrokken partijen tegen prijzen die vrij worden onderhandeld = Omzetting art. 2 Richtlijn 96/75/EG

RANDVOORWAARDEN (ART. 5) Verbod een schip met het oog op vervoer en/of de opslag van goederen in gebruik te nemen of in gebruik te geven - I. tegen een ongeoorloofd lage prijs of door zijn tussenkomst, rechtstreeks of onrechtstreeks, hieraan mee te werken

- II. zonder verzekerd te zijn is tegen alle risico’s van e vaart RANDVOORWAARDEN - II. zonder verzekerd te zijn is tegen alle risico’s van e vaart - III zonder te voldoet aan alle wettelijke voorschriften

RANDVOORWAARDEN DOELSTELLING Voorkoming van oneerlijke concurrentie (Memorie van Toelichting, Gedr.St., Kamer, zittingsjaar 2013-2014, nr. 3552/002)

ONGEOORLOOFD LAGE PRIJS Een prijs die, mede rekening houdend met de eisen die aan het schip worden gesteld, onvoldoende is voor de vervoerder om alle kosten rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdende met de exploitatie te dekken

COMPONENTEN Prijs: de vergoeding die voor het gebruik van het schip ten behoeve van vervoer en/of opslag van goederen verschuldigd is gedurende de ganse duur van dit gebruik Vervoerder: een eigenaar of exploitant van één of meer (binnen)schepen Vervoer en opslag omvat mede duwen en slepen

TOEPASSINGSGEBIED Elk geheel of gedeeltelijk gebruik van een binnenschip op Belgische binnenwateren, derhalve zowel binnenlands als internationaal vervoer en zulks onverschillig: nationaliteit en woonplaats/zetel van partijen; plaats van registratie van het schip; op het gebruik toepasselijk recht (zie infra)

BINNENVAARTCOMMISSIE Vaststellen van indicatoren van de kostprijs die behulpzaam kunnen zijn voor de toepassing van art. 5 Samenstelling en werking zal worden vastgesteld bij K.B.

MOGELIJKE KOSTENINDICATOREN (1) Huidige kostenindicatoren ITB: Vaarkosten, t.w.: * bevrachtingscommissies * vaartrechten en havengelden * brandstof (+ CDNI bijdrage) * telefoon/communicatie * ander vaarkosten

MOGELIJKE KOSTENINDICATOREN Andere kosten: * scheepsverzekeringen (P&I, casco, lading) * loonkosten en verz. Arbeidsongevallen * herstelling en onderhoud * diverse kosten (vergunningen e.d.) * bijdrage sociale zekerheid zelfstandige * lening (kapitaalaflossingen/intresten)

MOGELIJKE KOSTENINDICATOREN Imputatie vergoeding zelfstandige (2) Kostenindicatoren Franse wet (L 4463-2): Charges entraînées par les obligations légales et réglementaires, nottament: * en matière sociale et de sécurité * charges de carburant et entretien * les amortissements ou les loyers du bateau

MOGELIJKE KOSTENINDICATOREN Vaartrechten Fiscale zegels Vergoeding van de zelfstandige ondernemer

STRAFSANCTIES Gevangenisstraf 6 maanden tot 3 jaar en/of Geldboete van 600 tot 15.000 € Verdubbeling bij herhaling binnen 2 jaar van veroordeling Bijkomende straf: tijdelijk verbod van 1 maand tot 2 jaar om het betreffend schip in België in gebruik te geven of te nemen Sanctie bij miskenning tijdelijk verbod: geld-boete van 100 tot 1.000 € + strafrechtelijk beslag voor duurtijd van het verbod

BURGERLIJKE SANCTIE: KETENAANSPRAKELIJKHEID Mede gehoudenheid van eenieder die het verbod heeft overtreden voor tijdens het gebruik van het schip opengevallen en onbetaald gebleven kosten voortvloeiend uit wettelijke en reglementaire verplichtingen van sociale en fiscale aard

RECHTSMIDDELEN BENADEELDE PARTIJ Strafklacht Vordering tot staking wegens oneerlijke marktpraktijken (art. 104 Boek VI WER) Oneerlijke marktpraktijken= elke daad waardoor een onderneming de beroepsbelangen van een andere onderneming schaadt of kan schaden Burg. vordering tot schadevergoeding

ANTIDUMPINGVERBOD UNIEK ? Nee, gelijkaardig verbod in: - Frankrijk voor binnenvaart en wegvervoer (L 4463-2 Code des Transports, ingevoerd bij Ordonnance n° 2010-1307 van 28.10.10) Italië voor wegvervoer (Wet nr. 32 van 01.03.05)

ANTIDUMPINGVERBOD UNIEK ? Motivering Franse regelgeving: « La libéralisation du transport de marchan-dises par voie navigable … permet, comme en tous secteurs ouverts à la concurrence, de prévoir des sanctions en cas d’offre de prix ayant pour objet ou pour effet de porter atteinte au jeu normal de la concurrence sur le marché »

VERENIGBAARHEID MET PRIMAIR UNIERECHT Verenigbaar met primair Unierecht, mits (1) tarieven worden vastgesteld overeen-komstig criteria van openbaar belang (2) De overheid haar prerogatieven niet afstaat aan de marktdeelnemers H.v.J., 1.10.1995, C-96/94 (Italiaanse regelgeving) H.v.J., 5.10.1998, C-38/97 (idem) H.v.J., 4.09.2014, C-184/13 (idem)

VERENIGBAARHEID MET PRIMAIR UNIERECHT Criteria van openbaar of (dwingende redenen van algemeen) belang: o.a. voorkoming van oneerlijke concurrentie (zie r.o. 40 preambule Dienstenrichtlijn – Richtlijn 2006/123/EG van 12.12.2006 betreffende diensten op de interne markt; P.B., L 376/36 van 27.12.2006)

VERENIGBAARHEID MET PRIMAIR UNIERECHT Art. 94 VWEU: verplichting voor elke EU maatregel rekening te houden met de economische situatie van de vervoerder Juridische consequentie: strijdigheid EU maatregel die door zijn inhoud, strekking, uitlegging of toepassing ertoe leidt dat geen rekening wordt gehouden met economische situatie van de vervoerder

VERENIGBAARHEID MET PRIMAIR UNIERECHT Vervoerprijzen moeten gebaseerd zijn op de kosten van de verrichte vervoerdiensten en de vervoerondernemers in staat stellen een billijke beloning te verkrijgen (cfr. Preambule Voorstel Verordening Commissie inzake de invoering van margetarieven voor het vervoer per spoor, over de weg en over de binnenwateren, P.B.nr. 168 van 27 oktober 1964)

VERENIGBAARHEID MET SECUNDAIR UNIERECHT Richtlijn 96/75/EG v/d Raad van 19.11. 1996 houdende voorschriften inzake bevrachting en prijsvorming in de sector nationaal en internationaal goederenvervoer over de binnenwateren, P.B., L 304 van 27.11.1996 Art. 2: op gebied van nationaal en inter-nationaal vervoer over de binnenwateren wordt vrij over de prijzen onderhandeld

VERENIGBAARHEID MET SECUNDAIR UNIERECHT Verordening 3921/91/EEG van 16.12.1991 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder vervoerondernemers worden toegelaten tot binnenlands goederen- en personenvervoer over de binnenwateren in een Lid-Staat waar zij niet woonachtig zijn, P.B., L 373, 31.12.1991(« Cabotageverordening »)

VERENIGBAARHEID MET SECUNDAIR UNIERECHT Art. 3 Cabotageverordening: « Onder voor-behoud van toepassing van de communautaire voorschriften, zijn de wettelijke en bestuurs-rechtelijke bepalingen van de lidstaat van ontvangst op de volgende gebieden van toepassing op het verrichten van cabotage: a) tarieven en contractuele voorwaarden, als-mede bevrachtings- en exploitatievoorwaarden

VERENIGBAARHEID MET SECUNDAIR UNIERECHT Verordening 1356/96/EG van 8 juli 1996 tot vaststelling van de gemeenschappelijke voorschriften voor het vervoer van goederen of personen over de binnenwateren tussen Lid-Staten, om voor dat vervoer het vrij verrichten van diensten te verzekeren, P.B., L 175 van 13 juli 1996 Verwijzing naar art. 3 Cabotagervordening

VERENIGBAARHEID MET SECUNDAIR UNIERECHT Verbod gebruik schip aan dumpingprijs is een exploitatievoorwaarde (art. 3 Cabotageverord.) Wettelijk verbod = in lijn met art. 94 VWEU en kan dus niet indruisen tegen Richtlijn 96/75/EG (tenzij die indruist tegen art. 94) Rechtspraak H.v.J. nationale regelgeving inzake vervoerpijzen niet verboden mits hoger genoemde voorwaarden

RECHTSGELDIGHEID VRIJWARINGSBEDINGEN Art. 9.2 Rome I Verordening (593/2008): « Niets in deze verordening beperkt de toepassing v/d bepalingen van bijzonder dwingend recht v/d rechter bij wie de zaak aanhangig is Art. 6 Belg. B.W.: aan wetten die de openbare orde … betreffen, kan door bijzondere over-eenkomsten geen afbreuk worden gedaan

RECHTSGELDIGHEID VRIJWARINGSBEDINGEN Begrip bepaling van bijzonder dwingend recht: « bepalingen aan de inachtneming waarvan een land zoveel belang hecht voor de handhaving van zijn openbare belangen zoals zijn politieke, sociale of economische organisatie, dat zij moeten worden toegepast op elk geval dat onder de werkingssfeer ervan valt, ongeacht welk recht … van toepassing is »

RECHTSGELDIGHEID VRIJWARINGSBEDINGEN Dumpingverbod : bepaling van bijzonder dwingend belang ? (1) Opgenomen in strafwet = aanwijzing dat regel van openbare orde is (cfr. Cass., 9.12.1948: is van openbare orde: wet die, in het privaatrecht, de juridische grondslagen bepaalt waarop de economische orde … van de maatschappij berust)

RECHTSGELDIGHEID VRIJWARINGSBEDINGEN (2) Bijzondere toepassing van algemeen verbod van oneerlijke marktpraktijken (= juridische grondslag van de economische orde) (3) Ter voorkoming van oneerlijke concurrentie (= dwingend algemeen belang cfr H.v.J.)

MORAAL VAN HET VERHAAL La liberté du commerce n’est pas une faculté accordée aux négocians de faire ce qu’ils veulent (Montesquieu, De l’esprit des lois, XX, 12) Marc De Decker