Trajectbegeleidersbijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Multi Disciplinair Overleg op school
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Van kwartiermaker naar directeur
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
informatiebijeenkomst
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Augusta van Oene en Hilda Visser
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Ontwikkelingsperspectief
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Kennismaking met het Schoolondersteuningsteam: sOT
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor jonge kinderen/ kleuters
passend onderwijs en de overdracht po-vo
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Trajectbegeleidersbijeenkomst 3 juni 2014

Welkom en programma Reacties en vragen n.a.v. 14 mei 2014 Visie Passend Onderwijs van bestuur SWV Unita en implicaties voor trajectbegeleiders Verwijzingen SBO en SO, toelaatbaarheidsverklaring Ontwikkelingsperspectief Financiën MDO Vragen naar intelligentie-onderzoeken Pauze 7. Uitwisselen ervaringen: tops & tips? 8. Groeidocument: informatie Parantion 9. Afronding: conclusie en vragen voor training 30/9?

Waarom Passend Onderwijs Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat leerlingen in de toekomst een zo passend mogelijke plek in het onderwijs krijgen. Om de knelpunten in het huidige systeem aan te pakken, zijn er doelen geformuleerd Zo passend mogelijk onderwijs en aanpakken onderwijsbeperking Leraren zijn beter toegerust Minder bureaucratie Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Unita is verantwoordelijk voor het realiseren van een dekkend netwerk passend onderwijs in onze regio en is opgericht door 35 besturen van 110 scholen.

SWV Unita stand van zaken Samenwerkingsverband opgericht Bestuur en directeur benoemd Ondersteuningsplan gereed Intern Begeleiders en directeuren zijn geïnformeerd Meerjarenbegroting beschikbaar en begroting 2014-2015 vastgesteld Succesvolle pilot MDO. Loket en website op orde Groeidocument digitaal vanaf 1 augustus Overgangsafspraken gemaakt voor rugzakken en expertisepool

Visie Unita Onze visie schetst een gezamenlijk gedragen en richtinggevend beeld voor het organiseren van een passende onderwijsplek voor alle kinderen die wonen in het Gooi en omgeving. Samenwerkingsverband, ketenpartners en individuele schoolbesturen hebben hun eigen verantwoordelijkheid in deze. Daarbij streven we vanuit het besef van kracht in gezamenlijkheid naar een zo nauw mogelijk samenwerking, zowel tussen schoolbesturen onderling als tussen partners.

Kernpunten en keuzes Unita Hoogwaardige basisondersteuning van scholen is 1e prioriteit Thuisnabijheid is belangrijk criterium Vroegtijdig inzetten op de juiste ondersteuning Vraaggestuurd arrangeren op basis onderwijsbehoeften / mogelijkheden leerlingen In tweede instantie wordt waar mogelijk gestreefd naar een verbreding/ophoging van de basisondersteuning. Keuzes Combinatie van het expertisemodel en het schoolmodel Met elkaar effectieve en efficiënte arrangementen ontwikkelen Verwijzingen: als de uitkomst van een MDO een verwijzing is naar SO of SBO, dan via het loket een toelaatbaarheidsverklaring (TBV) aanvragen, deze is een jaar geldig, plus de resterende maanden van het lopende schooljaar (2 deskundigen tekenen mee, 1 deskundige uit het MDO en 1 onafhankelijke deskundige) Is er een unaniem advies met betrekking tot de verwijzing, dan is TBV proces kort. Er komt een regeling voor een (tijdelijke) spoedplaatsing op SO of SBO

Ontwikkelingsperspectief (plan): OPP Voor welke leerlingen? Wet- en regelgeving (1-8-2014): Voor alle leerlingen die extra ondersteuning krijgen via SWV (niet basisondersteuning) In SWV Unita: de MDO leerlingen  Alle trajectbegeleiders

Uitgangspunten OPP? Niet volgen (en afwachten), maar plannen (en aanpakken) Hoge realistische verwachtingen: A van SMART: van Acceptabel  Ambitieus Aanpak factoren die ontwikkeling en leren belemmeren, benutten stimulerende factoren In gesprek met leerling en samen met ouders Systematisch (leer)ontwikkeling evalueren Leerling niet isoleren in eigen programma, zoveel mogelijk integreren in groepsplan (eerst intensiveren, dan pas dispenseren) Vast inbedden in HGW en 1-zorgroute OPP is werkdocument: praktisch uitvoerbaar!

Wat moet en wat mag? Een OPP moet opgesteld worden als de leerling extra ondersteuning ontvangt uit het SWV. Als de ondersteuning van de leerling valt binnen de basisondersteuning van school, is school niet verplicht een OPP op te stellen. Een school mag dat wel doen, bijvoorbeeld gelet op de leerontwikkeling van de leerling dispenseren in de doelen en je binnen de basisondersteuning afwijken van het reguliere programma (Groepsplan: basisaanbod + subgroepen)

Basiselementen OPP Ontwikkelingsdeel Beginsituatie/instroomprofiel Factoren die ontwikkeling belemmeren en stimuleren Leerontwikkeling op basis behaalde toetsresultaten Planningsdeel Uitstroombestemming leerling + uitstroomniveaus per vakgebied Geplande vaardigheidsgroei TL, BL, Sp en R&W Inhoudelijke tussendoelen: vakinhoudelijk en/of vakoverstijgend Aanbod (expliciteren afwijkingen regulier programma) Evaluatiedeel: Geplande vaardigheidsgroei behaald? Doelen bereikt? Hoe verder? Afspraken met leerling en met ouders

Inspectie? Nieuw toezichtkader is nog in ontwikkeling Verwachte uitstroombestemming goed onderbouwd Zijn beargumenteerde keuzes gemaakt in doelen en aanbod? Wordt aanbod planmatig uitgevoerd? Is er een goede voortgangsregistratie? Wordt OPP regelmatig geëvalueerd? Is leerwinst leerling conform wat verwacht mag worden?

OPP in groeidocument Bevat al factoren leerling, onderwijs en opvoeding IB, leerkracht, ouders & trajectbegeleider formuleren OPP Monitoring (zitten we nog op koers?) en evaluatie (hebben we doelen bereikt?): OPP trap als communicatiemiddel www.groeidocument.nl

Psychologisch onderzoek !? Afsluiten dossier

Financiën Ondersteuningsplan + (Meerjaren)begroting Basisondersteuning SOP’s (schoolondersteuningsprofielen) Extra ondersteuning

Financiën (2) MDO i.v.m. aanvragen extra ondersteuning Expertise bovenschoolse pool (onderwijs) SBO > 2% + 2e teldatum SO 3 en 4 Rugzak schooldeel (max. 2 jr. continueren) Financiën naar besturen t.b.v. (verdere ontwikkeling) basisondersteuning Directeur + organisatie swv

Financiën (3) € per uur Leerkracht bao 87,50 Intern Begeleider 90,-- Schoolmaatschappelijk werker 90,-- Ambulant Begeleider 95,-- Orthopedagoog/psycholoog 105,-- Psych. assistent 67,50 Klassen/onderwijsassistent 67,50 MDO (lkr + ib + ab) ± 400,-- MDO (lkr + ib + ortho/psycho) ± 550,-- Psycho onderzoek (breed) ± 1.500,-- tot ± 2.000,-- Intelligentiebepaling + verslag + gesprek ± 850,--

N.B. Routebeschrijving MDO (volgt) www.poraad.nl: Handreiking Ontwikkelingsperspectief in het basisonderwijs www.swvunita.nl: Documenten MDO op school Trainings/scholingsbijeenkomst trajectbegeleiders MDO dinsdagmiddag 30 september 2014