Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Realisatie kindcentrum
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
MBO passend onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een gezamenlijke uitdaging!
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De kern van het arrangeren
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Een project van de Korengroep
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
1e transitiejaar Passend Onderwijs.
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Zorgen in de basisschool
Cursus Handelingsgericht Werken
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Geïntegreerde schoolverbetering
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014 PASSEND ONDERWIJS Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014

Zorgniveaus 1 t/m 4? Niet meer van deze tijd!

Nieuw denken: BASISKWALITEIT BASISONDERSTEUNING EXTRA ONDERSTEUNING

Strategisch Programma 2015 Hoofddoelstelling MosaLira streeft naar het behalen van maximale leeropbrengst voor ieder kind, waarbij in een waardegerichte benadering de vorming en het welbevinden van het gehele kind centraal staat. Subdoelstellingen 1. Beter benutten van haar breed onderwijsaanbod en goede kwaliteitszorg 2. Versterken van de professionele cultuur 3. Versterken van het persoonlijk meesterschap

Bestuursakkoord PO Opbrengstgericht werken HRM / Lerende organisatie Omgaan met verschillen in de klas Basisvaardigheden (taal, lezen en rekenen) Excellentie & hoogbegaafdheid Bèta / Wetenschap & techniek

Context Binnen welke context moet onderwijs in deze regio haar doelstellingen realiseren? Afnemende leerlingenaantallen Bevindingen en ontwikkelingen inspectietoezicht Afspraken bestuursakkoord PO Stelselwijziging Passend Onderwijs Ontwikkeling Integrale Kindcentra

Investeringsagenda Resultaten investeringsagenda 2013-2015 Thema 1: Maximaliseren leeropbrengst en persoonlijk meesterschap 1. Doen van stichtingsbrede nulmeting van kennis, compententies (SBL) en vaardigheden van leerkrachten 2. Verhogen van kennis en vaardigheid van leerkrachten met betrekking tot taal- en leesonderwijs (kerndoelen, referentieniveaus, leerlijnen en didactiek) 3. Verhogen van kennis en vaardigheid van leerkrachten met betrekking tot rekenonderwijs (kerndoelen, referentieniveaus, leerlijnen en didactiek) 4. Opleveren van een NT-2-leerlijn 5. Verhogen van de vaardigheid van leerkrachten om om te kunnen gaan met verschillen in de klas en diverse ondersteuningsbehoeften van kinderen (signaleren, analyseren, diagnosticeren, interveniëren en evalueren) Thema 2: Verbeteren kwaliteitszorg Vaststellen van stichtingsbreed beleid op ouderbetrokkenheid Ontwikkelen digitaal communicatieplatform voor ouders Ontwikkelen van digitaal portfolio en digitale werkomgeving voor leerlingen Thema 3: Versterken professionele cultuur en persoonlijk meesterschap Doen van stichtingsbrede nulmeting van kennis, competenties (NSA) en vaardigheden van directeuren Verhogen van kennis en vaardigheid in leiderschap van directeuren Verhogen van de vaardigheid van directeuren in het uitvoeren van de IPB cyclus Ontwikkelen van digitaal portfolio voor medewerkers Verhogen van kennis en vaardigheid van medewerkers op het gebied van ICT

Leren in het kwadraat Goed onderwijs door lerende professionals Het programma stelt directeuren in staat leiding te geven aan de transformatie van scholen tot krachtige leeromgevingen voor leraren en kinderen met een aantoonbare uitwerking op de kwaliteit van het dagelijkse pedagogisch didactisch handelen. In aansluiting op de uitgangssituatie van hun school leren directeuren stappen te nemen bij de ontwikkeling van hun team, waarbij ten minste de helft van de scholen gedurende de driejarige duur van het traject tot de meest complexe niveaus van onderwijskundig functioneren moet komen.

Leren in het kwadraat STAPPENPLAN Analyses van de scholen die de leiding en het team inzicht geeft in de uitgangssituatie. Ondersteuning van directies bij ontwerpen en plannen van implementatie, met oog voor aspecten van kwaliteitszorg. Opleiding van auditoren, die de zelfevaluatie op scholen ondersteunen en toetsen.

Effectieve scholen Audit richt zich op de belangrijkste kenmerken: pedagogisch didactisch handelen (9 indicatoren) het leerstofaanbod; de zorgstructuur en het werken aan de hand van ontwikkelings-perspectieven; methodieken voor systematische verzameling en analyse van gegevens.

Krachtige onderwijskundige systemen een samenhangend, actueel en goed onderhouden leerplan; een breed doorgevoerde ondersteunende pedagogiek, gebaseerd op hoge verwachtingen en het gedeelde besef dat de leraar ertoe doet; een hecht patroon van continue instructiekenmerken; een structuur van leerlingenzorg die is verankerd in het pedagogisch didactisch handelen van leraren en in professionele, kritische reflectie in aansluiting op wat kinderen nodig hebben; een stimulerende leeromgeving in de school en in de klassen; gemeenschappelijk kenmerken van een productief werkklimaat.

Voorzieningen Basisonderwijs (17) Speciaal basisonderwijs (2) Speciaal onderwijs Zeer Moeilijk Lerend (1) Speciaal onderwijs Autisme (1) Speciaal onderwijs Gedrag (1) Dienstencentrum Leerlandschap Ambulant dienst Centrum voor Onderwijs, Zorg en Onderzoek ( generalistische basis en gespecialiseerde GGZ en logopedie bekostigd via zorgverzekeraars)

Expertise Leerkrachten LA Basisonderwijs Leerkrachten LB Basisonderwijs Leerkrachten LB Speciaal (basis)onderwijs Rekenspecialisten Taalspecialisten Lees- en dyslexiespecialisten Logopedisten Orthopedagogen Psychologen Specialisten hoogbegaafdheid Diagnostici Specialisten autisme Gedragsspecialisten

Opdracht dus: Het bouwen van interne en externe netwerken van professionals zodat ieder kind zo thuis nabij mogelijk een bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften passend aanbod krijgt door optimalisatie van en afstemming tussen de volgende drie aspecten: BASISKWALITEIT BASISONDERSTEUNING EXTRA ONDERSTEUNING

Bedankt voor de aandacht!!