Zelforganisatie: integreren van eenvoud? Buurtzorg Jos de Blok Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Buurtzorg Nederland 2014 800 locaties 8000 collega’s/3000(wijk)verpleegkundigen 70.000 clienten op jaarbasis Omzet 230m 2013; 260m 2014 Overhead: 45 pers. backoffice (fin.adm/clientadm/pers.adm/prod.) 15 coaches/; 2 dir. Instroom: 150-200 collega’s per maand
Buurtzorg Nederland vanaf 2007 Maatschappelijke gezondheidzorg Relatie cliënt – professional centraal Oplossingen in plaats van uitvoeren indicatie Dus: splitsing administratief en professioneel proces Buurtzorgweb en Buurtzorgplein: kennis, informatie en communicatie
2. Informeel cliëntnetwerk 4. Formeel zorgnetwerk 3. Buurtzorgteam 2. Informeel cliëntnetwerk CLIËNT 1. Zelfredzaamheid cliënt Schillenmodel Buurtzorg Buurtzorg werkt van binnen naar buiten: empowerend en adaptief, netwerkvormend, ondersteunend, aanvullend en vervangend.
Buurtzorg en zelforganisatie Vakmanschap/beroepsethiek Vertrouwen Reflectie Dialoog Alles draait om de clienten! Cultuur: doe maar normaal! Leren van ervaringen
Buurtzorg en zelforganisatie Zelf plannen en roosteren Zelf verantwoordelijk voor kwaliteit Zelf verantwoordelijk voor financien Zelf opleiding regelen Zelf collega’s aannemen Zelf voor je collega’s zorgen Zelf werk/prive balans bewaken
Organisatie Eenvoudig Overzichtelijk Optimale regelruimte Maximaal 12 medewerkers per team 40 à 50 cliënten Van intake tot uit zorg; generalisten! 50% wijkverpeegkundigen
Nieuwe varianten Buurtdiensten Buurtzorgplus Buurtzorg Jong BuurtzorgT Buurtzorgpension Buurtzorghuis Buurtzorgkliniek Internationaal: Zweden, USA, Azie
Financiële structuur € eenvoud € transparant € integer € maatschappelijk verantwoord € solidariteit Geen planning en controlcyclus!!
HRM en Kwaliteit Wie heeft er behoefte aan HRM? Functieprofielen? Allerlei procedures en regels? HKZ? Jaarlijkse plannengekte? Vergadercircus? Wel: logische werkwijzes/verdeling Wel: zicht op uitkomsten
Buurtzorgweb Zorgt voor Duurzaamheid Zorgt voor Zicht op zorg / transparantie Zorgt voor Rol in de ketens Zorgt voor Grip op bedrijfsvoering
Overige resultaten Clienttevredenheid 9 Medewerkerstevredenheid 9 3x beste werkgever van NL Overhead 8% 1500 nieuwe collega’s per jaar
De rol van coach Veelzijdig Kennis van zaken Bescheiden Oplossingsgericht Communicatief Ervaren En ook: aardig!
En de bestuurder? Kennis van veel zaken Duidelijke visie (op alles) Streeft naar eenvoud Heeft vertrouwen in… Is hitteschild Zoekt kritiek/feedback
Wat doen we niet? plannenmakerij Vergaderen (en notulen maken) Moeilijk als het makkelijk kan Zaken verborgen houden Ruzie maken Bemoeien met zaken die mensen zelf op kunnen lossen Zenuwachtig worden
Wat levert dit op?