GR Meerstad Bestuurlijke verantwoordelijkheid, juridische grondslag en organiserend vermogen WagenaarHoes Harry ter Braak en Thijs van den Broek Augustus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Maatschappelijk Aanbesteden
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
De BEL werkt! Ontstaan, werking en het succes van de BEL Combinatie
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Leo Bezemer directeur/secretaris Regio Noord-Veluwe
Naar een nieuw besturingsmodel
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Naar een nieuwe bestuurlijke structuur
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Informatiebijeenkomst Agrarisch Groen Private aanvulling WW en WGA: wat en hoe? Albert Smolenaers Woerden, 9 juni 2016.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Samenwerking Ooststellingwerf en Weststellingwerf 23 mei 2012.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Sturing op verbonden partijen
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Cliëntenraad Sociaal Domein
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Private Kwaliteitborging
Ontwerp liquidatieplan DSW: eerste aanzet
Transcript van de presentatie:

GR Meerstad Bestuurlijke verantwoordelijkheid, juridische grondslag en organiserend vermogen WagenaarHoes Harry ter Braak en Thijs van den Broek Augustus 2008

Opzet Wat troffen wij aan? Analyse Ons voorstel Meerstad, aanleiding en functie GR Analyse Samenwerking, ambiguïteit en belangen Ons voorstel Bestuurlijke verantwoordelijkheid Juridische grondslag Organiserend vermogen

Wat troffen wij aan: de aanleiding tot de GR Ambitie van beide gemeenten is een integraal en ongedeeld Meerstad met eenheid van bestuur Aanvankelijk leek wederzijdse grenscorrectie de manier om risicospreiding sterk te vereenvoudigen De colleges konden echter op basis van criteria (bewoning, fysiek, sociaal en financieel) geen optimale grens vinden Herindeling of een nieuwe gemeente is niet bespreekbaar resp. levensvatbaar Daarmee komen colleges tot de slotsom dat samenwerking middels de WGR de meest passende bestuursvorm oplevert

Wat troffen wij aan: beoogde functie / vormgeving GR Eenduidige gemeentelijke regie op de PPS: optreden als één gezamenlijke lokale overheid Inhoud geven aan publiekrechtelijke verantwoordelijkheden Maximale toedeling van bevoegdheden om daadkrachtig te kunnen opereren Tijdelijke functie voor de duur van ontwikkeling (deelplannen van) Meerstad Gelijkwaardige verhoudingen binnen de GR Beperkt ambtelijk kernteam dat zoveel mogelijk van ambtelijke organisaties gemeenten gebruik maakt

Analyse: praktijk van samenwerking nu Privaatrechtelijke beslissingen over de ontwikkeling van Meerstad worden genomen in de aandeelhoudersvergadering van de GEMM BV De gemeenten afzonderlijk (en andere overheden) hebben hierin ambtelijk zitting middels de stichting zeggenschap ‘Boven’ de aandeelhoudersvergadering zweeft het informele bestuurlijk overleg / platform Het is nu soms onduidelijk hoe de besluitvorming over gezamenlijke ambtelijke stukken inzake beleid plaatsvindt Er is geen sprake van een eenduidige sturingsrelatie tussen gemeenten en GEMM BV / bureau Meerstad

Analyse: belangen in samenwerking van de twee gemeenten Hoge investering ? Lage kwaliteit Hoge kwaliteit ? Lage investering Beide gemeenten willen invloed op de ontwikkeling van kosten in relatie tot kwaliteit. Het startpunt is voor beide gemeenten rechtsonder. Sluitende afspraken over hoe kosten van kwaliteit verdeeld worden, bestaan nog niet.

Analyse: ambiguïteiten Paradox van het belang van de eigen positie tegenover de wenselijkheid van eenheid van bestuur Paradox van een sobere GR organisatie versus een heldere aansturing van ambtenaren Paradox tussen invloed willen en snelheid maken Spanning tussen democratische legitimatie nu en straks Het opstellen van een takenlijst lost bovenstaande ambiguïteiten niet op. Wat bijzonder nodig is: Professioneel handelende bestuurders en ambtenaren Stevige directeur Gemeenschappelijke Regeling Voortdurend maximaal de-compliceren

Ons voorstel: drie dimensies van de GR GR Meerstad Bestuurlijke verantwoordelijkheid Juridische grondslag Organiserend vermogen Slochteren Groningen Bureau Meerstad Provincie Grondbank … Aan de bovenkant is de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de GR Meerstad van belang Aan de onderkant gaat het om het invullen van die verantwoordelijkheid door op de juiste wijze bevoegdheden toe te kennen en taken te laten uitvoeren in samenhang met andere partijen betrokken bij Meerstad

Ons voorstel: bestuurlijke verantwoordelijkheid Organiseer bestuurskracht door het DB te laten functioneren als democratisch gelegitimeerd bestuur / bevoegd gezag (dat alles doet wat daartoe nodig is, w.o. ook inspraak burgers organiseren en hanteren) Organiseer de GR als een transparant en slagvaardig bestuurlijk platform dat een maximale afweging van belangen plaats laat vinden Het DB beslist om al of niet gezamenlijkheid in beleid en uitvoering te creëren: discussie op het juiste niveau De opgave van het bestuur van de GR is om de verhouding tot andere partijen af te bakenen Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling bepaalt in overleg met de beide gemeenten bij welke onderwerpen ze wel en niet (ambtelijk) betrokkenheid van de gemeenten organiseren Voor een slagvaardig bestuur kan het raadzaam zijn om een externe voorzitter aan te wijzen

Ons voorstel: juridische grondslag Het DB bestaat uit wethouders van beide gemeenten, het AB bestaat uit raadsleden van beide gemeenten (paritaire samenstelling) Alle bevoegdheden t.a.v. de publiekrechtelijke taken voor de ontwikkeling van Meerstad gaan over naar de GR Dat heeft de volgende wettelijke basis: WRO, woningwet, gemeentewet, milieuwet, wegenwet, etc. Bevoegdheden worden vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling die tussentijds aangepast kan worden Publiekszaken, werk en inkomen, etc. blijven bij de gemeente Privaatrechtelijke taken blijven bij de gemeente(raad), gemeenten houden zitting in de AVA Voorzieningen worden door gemeenten als productiehouder of middels bureau Meerstad gerealiseerd

Ons voorstel: in GR uit te werken ‘takenlijst’ Beleidsmatig Afstemming OOV Wegen / verkeer / OV Economische Zaken (retailvisie) Voorzieningenvisie: onderwijs, cultuur, recreatie en welzijn Wet Milieubeheer / duurzaamheid Ruimtelijke ordening / woningwet: bestemmingsplannen Uitvoering Tijdelijk beheer wegen / paden / etc. Beheer openbare ruimte Tijdelijke uitvoering milieubeheer (afval, riool) Uitvoering woningwet / RO: vergunningen en bouwverordening Toezicht / handhaving Bouw huisvesting i.h.k.v. voorzieningenvisie

Ons voorstel: organiserend vermogen - structuur De inrichting van de GR moet zo eenvoudig mogelijk zijn, afwijkende keuzes moet je uitleggen, maak maximaal gebruik van de bestaande organisaties Het AB en DB beschikken over een minimaal ambtelijk apparaat; 1 secretaris, 1 controller en indien nodig ondersteuning middelen en beleidsregisseur(s). Het organiserend vermogen kan op basis van de volgende ordeningscriteria tot stand komen: Beschikbaarheid van medewerkers Kwaliteit van medewerkers Gewenste invloed op resultaat / proces Kosten van inhuur

Ons voorstel: grondgebied geen criterium Het uitgangspunt is Meerstad kwaliteit en geen versnippering door deelplannen heen De fysieke locatie van te ontwikkelen beleid of uitvoering is zodoende geen criterium bij het kiezen van ambtenaren voor een taak Gemeenten houden invloed door aan te geven bij welke belangrijke ontwikkelingen ze per se betrokken willen worden Wel van belang om tijdig inzicht te ontwikkelen om aan adequate capaciteitsplanning te doen

Ons voorstel: organiserend vermogen - werking Verzoeken voor beleid of uitvoering komen eerst terecht bij de secretaris van de GR: de-compliceer maximaal Het kan handig zijn de ambtelijke organisatie van de GR in te laten trekken bij bureau Meerstad Een kwartiermaker kan vooruitlopend op de definitieve vorming van de GR al stappen maken om het organiserend vermogen van de GR vorm te geven Aanleren van discipline (professioneel) dat de GR gaat over beleid en uitvoering in Meerstad, geen ‘schaduworganisatie’ opbouwen binnen de eigen gemeente Het DB heeft frequent overleg, andere overleggen volgen uit de overgedragen taken. Met vakafdelingen van beide gemeenten afspraken maken over portefeuillehouder overleg.

Ons voorstel: overdracht Overdracht van voorzieningen en / of taken door GR aan gemeenten gebeurt op het moment dat sprake is van een ‘stabiele situatie’ Een stabiele situatie houdt in dat gefundeerd inzicht bestaat in de investeringen en toekomstige kosten De oplevering van een voorziening, wijk of deelplan kan dus losstaan van het moment van overdracht Verrekening van kosten door de GR vindt na afloop van een vastgestelde periode plaats (zie advies E&Y)