Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Loopbaanontwikkeling
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Herontwerp PDG-opleiding
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
“Van data naar didactiek”
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Een project van de Korengroep
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
moderniseren van het curriculum.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Co-teaching Caroline Offerhaus
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Honoursonderwijs in HBO
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Professionalisering Sociaal Werk
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
De docent als veranderaar in de context van de school
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Leiding geven aan school ontwikkeling
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Van Eiland naar wijland
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Heb jij ballen voor scrummen?
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap Orion 3 -herinrichting Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap

Twee trajecten Traject ‘leraar plus’ Traject ‘onderwijskundig meesterschap’ 3 tot 10 jaar ervaring 5+ ervaring (10.000 vlieguren) of succesvolle afronding traject ‘excellente docent’ en aanbeveling vanuit de school Basisvaardigheden aanwezig Complexere docentvaardigheden worden beheerst Werken aan complexere docentvaardigheden Werken aan onderwijskundig meesterschap & persoonlijke effectiviteit Stevige basis leggen voor latere opstap naar LC functie Als opmaat voor een LC functie of basis uit te bouwen voor LC (bijvoorbeeld net benoemd)

Kader: ‘restricted’ naar ‘extended’ professional Pro actief verbeteren primair proces in samenwerking met collega’s Beroep, school en eigen praktijk als referentiekader Delen van kennisbasis & collegiale toetsing Hanteren van meerdere kennisbronnen Ervaring als belangrijkste kennisbron Expertise wordt weinig en impliciet gedeeld Vasthouden aan routines & autonomie Eigen praktijk als primaire referentiekader

leerlijn ‘Systematisch Innoveren’ Leraar Plus: eigen handelen in de onderwijspraktijk Owk Meesterschap: begeleiden collectieve verandering Dialoog voeren met collega’s Projectmatig creëren Reflecteren Probleem analyseren Systematisch handelen Doel: Verbeteren van onderwijspraktijk door middel van praktijkonderzoek en implementatie. leerlijn ‘Systematisch Innoveren’

Inhoudelijke lijn Leraar Plus traject Onderwijskundig Meesterschap Excellent docentschap Persoonlijk leiderschap Professionele identiteit & ontwikkeling Richting geven aan het leren van collega’s Praktijkonderzoek Succesvol innoveren Effectieve leeractiviteiten De school als organisatie: beleidscyclus en OGW Opbrengstgericht omgaan met verschillen De school als organisatie: veranderen & leren Scheppen van een rijke leeromgeving Projectmatig creëren 21st century skills Horizontale verantwoording

Opbouw traject Assessment & intake Kleinschalig praktijkonderzoek Of Externe stage en opstellen implementatieplan Scholings-bijeenkomsten 12 bijeenkomsten variërend van 2 tot 5 uur Eindgesprek

Intake en assessment Doelen voor assessment (door Pi Educatie): Selectie Nulmeting om later opbrengsten in kaart te kunnen brengen Doelen intakegesprek (KPC Groep): Reflectieinstrument Verwachtingenmanagement Verschillen in Leraar+ en Ond.Meesterschap: Leraar+ is vrij toegankelijk voor alle docenten als ‘basis-professionalisering vakbekwaamheid’. Hier vindt alleen intakegesprek plaats en geen assessment. Onderwijskundig Meesterschap wordt niet vrij toegankelijk. Hier is wel een assessment vereist, gebaseerd op de LC-competenties van Orion.

Stagebegeleiding Stage: doel is spiegelen aan een rolmodel en inzichten in de praktijk opdoen hoe je in het kader van de schoolontwikkeling kan implementeren en monitoren Projectleider Orion zoekt samen met de deelnemer een stageplek op basis van vooraf gestelde criteria Kerndocent KPC Groep begeleidt de stage extern

Opbrengsten leraar plus traject Toont bereidheid om het professionele oordeelsvermogen continue te verbeteren door reflectie, kleinschalig praktijkonderzoek, het bijhouden van relevante literatuur en het opzetten en onderhouden van een functioneel netwerk Vertoont ondernemerschap en creativiteit in het continue verbeteren van de eigen praktijk Zoekt actief de verbinding met collega’s uit sectie, team en / of afdeling en draagt bij aan een cultuur waarin professioneel wordt samengewerkt Neemt verantwoordelijkheid en ruimte om eigen onderwijs te verbeteren binnen het gegeven kader en legt rekenschap af over de resultaten en de totstandkoming daarvan

Opbrengsten onderwijskundig meesterschap Toont bereidheid onderwijskundige expertise en onderwijskundig leiderschap continue te verbeteren door reflectie, kleinschalig praktijkonderzoek, het bijhouden van relevante literatuur en het opzetten en onderhouden van een functioneel netwerk Handelt in de eigen klas excellent en is bereid zijn kennis te delen met collega’s en een voorbeeldfunctie in te nemen Werkt opbrengstgericht aan het implementeren en borgen van onderwijskundige veranderingen binnen de gegeven kaders vanuit een passende visie op het leren van docenten en onderwijskundig leiderschap Stimuleert een cultuur waarin professioneel wordt samengewerkt en verbindt collega’s aan een gezamenlijk geformuleerde ambitie

Organisatie: tijdsplanning ONDERDEEL UUR TOTAAL UREN Acht scholingsbijeenkomsten 8 x 4 uur 32 Acht verwerkingsopdrachten, voorbereiding, verslaglegging 8 x 5 uur 40 Vier begeleidingsbijeenkomsten (onderzoeksbegeleiding, coaching, reflectie) 4 x 2 uur 8 Assessment (intake + eindgesprek + verslaglegging) 20 Leraar+: Praktijkonderzoek Onderwijskundig meesterschap: Stage en Implementatie 100 40 + 60   200