Eeuwige gelukzaligheid Het martelaarschap van Perpetua en Felicitas in de visie van Augustinus van Hippo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ik geloof in God de Almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde,
Advertisements

Waarom stierf Jezus aan het kruis?
Hoe verstaat men vandaag: “Jezus, zoon/Zoon van God?”
Uitzien naar de komst van Jezus 3. De kleine dingen die het doen.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Stromen van levend water Johannes
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
gestorven voor onze zonden 3 Want voor alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
De christelijke boodschap
2Koningen 7. wanneer: tijd van: waar: 8-ste eeuw voor Chr. Elisa Samaria, hoofdstad tienstammen-rijk.
Bestemming God eren ….
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
Jezus over het koninkrijk
Samen groeien in Christus. De Heer kennen Samen groeien in Christus De Heer kennen Hoe leer je hem kennen?
Dit sprak Jezus Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. (Joh.17:3) Meent niet,
Proud to be a man Proud to be a woman Waarom zijn jongens
Het leven van Jezus. Hier leefde Jezus.
Ontmoetingen op de VIA DOLOROSA
Jezus vroeg zijn leerlingen: `Wie is de Mensenzoon volgens de mensen?' Matt 16/13.
De visie is Jezus One for all.
Romeinen Denken en Dienen. En de God van de volharding en van de vertroosting – Israël! Deuteronomium 8:2-5; 29:5 moge u geven hetzelfde gezind.
1. 1 En Hij (=Jezus) kwam Jericho binnen en ging erdoor. 2.
vorige keer: verschil tussen SCHULDBETALING en LOSPRIJS voorbeeld 1: schuldbetaling...
Wie is mijn naaste? Lucas
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Kom Hoger #5 Hij moet groter worden!
Vaders & ouwe jongens Moeders & ouwe taarten.
is groter dan de grootste…
Met de vriend van mijn beste vriend…
Wat is je positie? God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren.
WELKOM OP TOV!.
Thema voor vanavond is:
‘voor de kinderen’.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Het is beter eerst te ontvangen, en dan te geven
De kerk: gegeven liefde, beloofde trouw - de poorten der hel zullen haar niet overweldigen -
Wie is God voor jou?.
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
Niemand kan tot Mij komen, tenzij de
Verlangen naar licht.
Gewoon de Bijbel? 19 oktober 2014 Urk.
Voordia: Presentatie bij de belijdeniskaart Deze voordia met info en suggesties is geen onderdeel van de ppt. Twee presentaties bij de 12 artikelen: alleen.
Leven zoals past bij God
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
De geheimtaal in een kerk
eind december... sinds duizenden jaren... midwinterzonnewende 2.
Welkom in de samenkomst. Matthéüs 3 1. In die dagen kwam Johannes de Doper, predikende in de woestijn van Judéa. 2. En zeggende: bekeert u, want het.
Laatste advent - zondag 21 december
Welkom in de samenkomst
Welkom in deze kerkdienst
De doop in de Heilige Geest
Koen Minderhoud Doopdienst, 7 juni 2015
Een voorbeeld dat navolging verdient
1Korinthiërs 11: 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
Gebed en belijdenis.
Welkom Gezamelijke avonddienst, zondag 13 december 2015 Voorganger: Ds. H. J. H. Pap Ouderling van dienst: Egbert Duurkoop Organist: H. Snel Lezing: Psalm.
Visie Marcel en Tjarda. Visie Visie geeft eenheid Joh 17: 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn,
10 maart 2016 Bodegraven. Johannes 4 35 Zegt gij niet: Nog vier maanden, dan komt de oogst? Zie, Ik zeg u, slaat uw ogen op en beschouwt de velden, dat.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Les 12 voor 18 juni “Want toen zij deze zalf op Mijn lichaam goot, deed zij dat als voorbereiding op Mijn begrafenis.” (Mattheüs 26:12) Jezus werd.
Lucas 24:44-48; Christus’ kerk in de startblokken: nieuwe opdrachten volgens Gods oude plan. 1 Start-zondag.
Welkom in deze kerkdienst
Transcript van de presentatie:

Eeuwige gelukzaligheid Het martelaarschap van Perpetua en Felicitas in de visie van Augustinus van Hippo

 12 de eeuws handschrift in de bibliotheca Amploniana, Erfurt  Isabella Schiller, overzicht Augustinus mss. en codices in de voormalige DDR  Authenticiteitsonderzoek  Possidius’ indiculum  Taal en inhoud  Theologische duiding van het martelaarschap

 Wie zijn Perpetua en Felicitas?  Enkele eigenaardigheden van de passio

Eucharistisch banket De goede herder

Perpetua en Felicitas worden aangepakt door een wilde koe

Perpetua en Felicitas

 Wie zijn Perpetua en Felicitas?  Enkele eigenaardigheden van de passio  Augustinus’ bekendheid met de passio  Sermo 280, 281, 282 (datering: )  Sermo 159A,11  Ennaratio in Psalmum 47  De animo et eius origine (419/420)

 Jaarlijks op de dies natalis  Lectionarium: het martelaarsverhaal  Augustinus’ sermoenen  Talrijke apocalyptische elementen ontbreken  Informatie uit twee delen van de passio: Perpetua’s aantekeningen en het redactionele kader  Verwijzingen naar elementen die wel in de passio, maar niet in de akten terug te vinden zijn  Hoe dienden de martelaren gevierd te worden?

 Hoofdfiguren = vrouwen  theologische uitwerking  Heilsgeschiedenis van Adam tot Christus en van Eva tot Maria  Perpetua’s visioen over de slang en de ladder  Felicitas’ zwangerschap (sermo 281 en sermo 282 auct.)  De geslachtsverandering van Perpetua (vierde visioen) bij Augustinus  Perpetua en Felicitas: beloning die toekomt aan alle martelaren

 Unieke familiariteit met de Heer  Concurrerende rol van de vader  Imitatio: martelaren als richtingaanwijzers  Bijdrage van de martelaren tot de groei van de Kerk  De lichamelijke verrijzenis

EERSTE DINOCRATES-VISIOEN  Dinocrates komt uit een duistere plaats  Dinocrates probeert uit een groot bassin water te drinken, maar kan er niet aan  Reactie Perpetua: ‘ik werd wakker en begreep dat mijn broer er slecht aan toe was’. TWEEDE DINOCRATES-VISIOEN  Dinocrates is gelukkig  Dinocrates drinkt water uit een gouden schaal  Reactie Perpetua: ‘ik werd wakker. Toen begreep ik dat hij van zijn straf was bevrijd’. => Dinocrates is uit zijn lijden verlost door de tussenkomst van Perpetua’s gebed

BIDDEN VOOR DE DODENHET DOOPSEL

VINCENTIUS VICTOR  Niet gedoopten (bv. Dinocrates, de dief naast Jezus aan het kruis)  Niet-gedoopten kunnen via het paradijs het rijk der hemelen binnentreden  De ziel is lichamelijk (onkwetsbare ziel) AUGUSTINUS VAN HIPPO  Dinocrates was mogelijk gedoopt; de dief naast Jezus aan het kruis stierf mogelijk de marteldood of werd gedoopt  Al wie geboren is in Adam gaat naar de verdoemenis, tenzij men herboren wordt in Christus  De ziel is geest (spiritus)

 Concilie van Carthago (418)  Canon 3: Johannes 14:2a ‘in het huis van mijn vader zijn er vele kamers’  dit wil NIET zeggen dat er een plaats van gelukzaligheid zou zijn voor ongedoopte kinderen in het rijk der hemelen of elders.

PELAGIANEN  Geen oorsprongszonde  Ongedoopte kinderen konden rust en redding bereiken, ook al was dat dan buiten het rijk der hemelen VINCENTIUS VICTOR  Oorsprongszonde  Ongedoopte kinderen laat hij toegang tot het paradijs en het rijk der hemelen  Joh. 3:5: ‘Jezus antwoordde: Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het rijk der hemelen binnen gaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest’.

 Liturgische context en leerstellig dispuut  Preken 280, 281, 282:  In het kader van de ruimere heilsgeschiedenis van Eva tot Maria  Grotere verworvenheid want fysiek zwakker  Perpetua felicitas of eeuwige gelukzaligheid

 Sermo 282 auctum:  Navolging van de martelaren  Milites Christi  // sermo 281,2: Perpetua’s geslachtsverandering a.h.v. Ef. 4:13  Nieuwe uitleg van Felicitas’ zwangerschap  Tweevoudige zwangerschap ~ Eva en Maria  Pijnvolle bevalling en pijnloos martyrium

 Geen montanistische elementen  Geen benadrukking van apocalyptische elementen  Wel eigen accenten en nieuwe elementen

 De anima et eius origine  Vincentius Victor’s leerstellingen gingen verder dan die van de Pelagianen  Passio van Perpetua en Felicitas kan voor Aug. niet dienen als basis voor een theologisch debat.