Een theoretische verkenning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Succesfactoren van teamcoaching
in de transitie naar een
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
….een korte presentatie
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
PLATO™-Intensief- Leadership
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Leidinggeven en coachen
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Professionele zorg van Palet
Hoe brei een team?.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Coaching week Rotterdam Academy.

Geïntegreerde schoolverbetering
Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Coachen op competentie-ontwikkeling
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Hoe pedagogisch handelen?
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
A+O project Co-creatie in de praktijk
Burgerschap Samenwerkend leren
Persoonlijk Leiderschap
Coaching.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Richting geven aan Teamontwikkeling
Richting geven aan Teamontwikkeling
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Een theoretische verkenning Teamcoaching Een theoretische verkenning

Teamcoaching versus individuele coaching Wat maakt teamcoaching anders dan individuele coaching? Individuele coaching -> Focus op intra, in de persoon, d.w.z. gericht op het analyseren van de achtergronden van de persoon. Je blik is naar binnen gericht Teamcoaching -> Focus op inter, tussen de personen, d.w.z. gericht op de wijze van communiceren en elkaar beïnvloeden. Je blik is naar buiten gericht

Wat voor soort coach ben je? Wie heeft ervaring met teamcoaching als coach? Kan een individuele coach met zijn/haar coachingskills een team coachen? Ben ik een teamcoach of een individuele coach of allebei?

Teamcoaching Tools Testen/vragenlijsten (hardcopy/online) Enquetes Spellen Maatwerk programma’s Theorie Wanneer en met welk doel kun je tools inzetten?

Definitie teamcoaching Teamcoachen is het stimuleren van het nemen van gezamenlijk eigenaarschap voor professionele team(competentie)ontwikkeling en het resultaat ervan (Marijke Lingsma)

Teamcoach richt zich op Ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden, teamvaardigheden en denkpatronen Dat medewerkers zich meer bewust worden van de effecten van hun eigen gedrag op elkaar Dat medewerkers verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen van hun eigen gedrag Vanuit deze definitie richt een teamcoach zich op het wakker schudden en alert houden door:

Systeemdenken We zien de groep, een organisatie, een leerteam als een systeem Zo’n systeem is een sociaal geheel, waarbij de delen in onderlinge verbinding staan Deze delen hebben een rol en bijdrage in de ontwikkeling van het geheel Teamcoaching is het in beweging brengen van de mentale patronen van een systeem. Lingsma hanteert daarbij de systematiek van het systeemdenken:

Drie petten aanwezig Voor het teamcoachen is vanuit het systeemdenken het essentieel dat in een team de drie petten aanwezig zijn: De pet van de leider met een visie waarom teams, samenwerking en afstemming cruciaal zijn voor de organisatie De pet van de manager die de doelstellingen met teams in resultaten wil neerzetten De pet van de coach die gericht is op professionele competentieontwikkeling van het team en de teamleden Visualiseren met plaatjes

Doelen Teamcoaching het teamleren te ontwikkelen het bewustzijn van een team te vergroten het team in beweging te krijgen ofwel in ontwikkeling te krijgen

Circulair denken Bij teamcoaching richt de coach zich op de interactieprocessen Deze manier van analyseren wordt circulair denken genoemd. Je denkt niet in één lijn, maar in cirkels van beïnvloeding Een teamcoach let dus vooral op hoe –met welk gedrag en met welke manier van communiceren- de betrokkenen met de inhoud en met elkaar omgaan De teamcoach vermijdt het denken in verklaringen

Werkwijze teamcoach De teamcoach richt zich tijdens het coachen concreet op: Het in beeld brengen van het systeem: Wie zijn er allemaal betrokken? Maar ook: wie zijn de belangrijkste afwezigen? Het zoeken van het patroon: Welke interactie komt steeds terug en welke opvattingen van de betrokkenen ondersteunen dit gedrag? Visualiseren met plaatjes

IJKPUNTEN VAN TEAMCOACHING

IJKPUNTEN VAN TEAMCOACHING De teamcoach en de teamleden focussen zich op: De meetlat: zonder visie en de daaruit afgeleide competenties als meetlat lukt coachen niet Eigenaarschap: een team is en wil verantwoordelijk zijn voor bepaalde resultaten en vanuit die verantwoordelijkheid gecoacht worden. De teamcoach heeft een coachingsvraag nodig om te kunnen coachen

IJKPUNTEN VAN TEAMCOACHING De ijsberg met onzichtbare opvattingen: het gedeelte onder de waterlijn (opvattingen en aannames) beïnvloedt in sterke mate het zichtbare gedeelte, het gedrag, boven de waterlijn De hier-en-nu situatie: Er is een moment dat we de kans krijgen om ons te verantwoorden in wat we willen en dat is NU. In het gedrag tijdens de bijeenkomsten, het NU, profileren de teamleden zich en wordt het duidelijk of er congruentie is tussen non-verbaal gedrag en wat ze zeggen Visualiseren met plaatjes

IJKPUNTEN Met deze 4 punten heeft de teamcoach krachtige ijkpunten om optimaal resultaat uit de teamcoaching te halen: De miscommunicatie, het conflict, het knelpunt, het stagneren, hoe verhoudt zich dat tot de meetlat, eigenaarschap, de ijsberg met onzichtbare opvattingen en wat laat de hier-en-nu situatie daarover zien? En door welke feedbackloops wordt dit in stand gehouden?

Effecten Persoonlijke ontwikkeling Groepsdynamiek & synergie Draagvlak & cultuur

Vaardigheden van de coach Een goede teamcoach beschikt over: Coachvaardigheden Houding die zich kenmerkt door voorbeeldgedrag Zelfreflectie Analyse- en helikopterview Lui te lijken Opstellen als een O.E.N. Het vermogen de groep te laten swingen

Kwaliteit interactie is bepalend De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting!

4 soorten teams

Situationeel leiderschap Elk niveau vraagt om een bepaald gedrag van de leidinggevende en van de medewerkers Elk niveau kent onderliggende denkpatronen Bij het coachen van groepen zal de teamcoach zich daarvan bewust moeten zijn en daarop moeten inspelen