De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”"— Transcript van de presentatie:

1 ‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”

2 Wat kun je verwachten?

3 Een evolutionair perspectief

4 Kenmerken: Leiderschap voor de voordeur / zichtbaar spotlight (ver-)ering afstand leider -> volgers individueel Management achter de voordeur / onzichtbaar achtergrond (gebrek aan waard-)ering nabijheid manager -> medewerkers samen

5

6 Henry Mintzberg: “Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat dit onderscheid inhoudt in de dagelijkse bedrijfsvoering van organisaties. Natuurlijk is het mogelijk leiding en management conceptueel te scheiden. Maar kan dat ook in de praktijk? En zouden we dat eigenlijk wel moeten doen?” “Hoe zou u het vinden als uw manager geen leiding gaf? Zou u wel geleid willen worden door iemand die geen manager is?”

7 Leefwereld Systeemwereld

8 Oplossing Henry Mintzberg: “Wat we zouden moeten stimuleren zijn gemeenschappen van specialisten / werkenden die op natuurlijke wijze hun werk verrichten, waarbij zowel leidschap als management een intrinsiek onderdeel daarvan vormt.”

9 Mythe: Management is een wetenschap of een beroep

10

11 ‘Old School’

12 ManagersOrganisatie Voordelen:Status Kennis Netwerken Manager met kennis en een groot netwerk Nadelen:TijdsinvesteringDuur Managers vertrekken Geen blijvende impact

13 70-20-10

14 Effectieve Ontwikkeling van Managers 1.Managers kunnen niet in een klaslokaal worden opgeleid 2.Management wordt in de praktijk geleerd, als gevolg van allerlei verschillende ervaringen en uitdagingen 3.Ontwikkelingsprogramma’s kunnen managers helpen inzicht te krijgen in hun ervaring, door er persoonlijk en met hun collega’s over na te denken. 4.Intrinsiek voor deze ontwikkeling is dat het geleerde mee terug wordt genomen naar de werkvloer, voor effect op de organisatie. 5.Dit alles moet worden georganiseerd volgens de aard van het management zelf.

15 Reflectie / Reflactie “De meeste mensen maken tijdens hun leven een aantal gebeurtenissen mee.” Deze veranderen in ervaringen wanneer ze zijn verwerkt, wanneer er over nagedacht is en wanneer deze gebeurtenissen aan algemene patronen zijn gerelateerd en in het geheel zijn opgenomen.” Saul Alinsky, ‘Rules for Radicals’

16 Inspiratiebronnen voor deze workshop: Henry Mintzberg M. Kets de Vries L. Kepler De Volkskrant F. Trompenaars Saul Alinsky J. Habermas


Download ppt "‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”"

Verwante presentaties


Ads door Google