Klankbordgroep Proefopstelling Linked Data 2.0 Eindexamens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Advertisements

Methodepresentatie Pincode 5e editie
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Presentatie Standaardisatieraad EduStandaard 16 januari 2013.
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Welkom.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Informatie avond groep 8
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Hands On: leren binnen handbereik
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Bijeenkomst September 2015
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Welkom Havo 5..
Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
De eindexamentrainer voor het VO!
December 25, 2018.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Klankbordgroep Proefopstelling Linked Data 2.0 Eindexamens 2 juli 2013

Agenda Welkom – Henk Nijstad (Kennisnet) Open Onderwijsdata – Alette Baartmans Het waarom van dit project – Eric Welp (SLO), Alex de Lange (OSG Sevenwolden, Heerenveen) Proeftuin Linked Data 2.0 – Jacob Molenaar

Wat ging aan deze proeftuin vooraf …

Curriculumbrowser ELSje 2010: Kernprogramma’s – Referentieleerlijnen – Referentiekader Taal en Rekenen - Vakdocumentatie

Oprichting in 2012 van het OnderwijsBegrippenKader

Proeftuin Linked Data 1.0 ECK2 (2012)

Proeftuin Linked Data 2.0: PLD2.0: Een initatiatief van

‘Harde kern’ van het project Eric Welp, SLO Jacob Molenaar Phil van Dulm, Kennisnet

PLD2.0 = Innovatieproject Doelen: Laten zien wat mogelijk is als al dan niet open linked data rond het OBK beschikbaar komt Inspireren van ketenpartijen, inspireren van het onderwijs zelf Specifiek in het ondersteunen van de analyse en verbetering van de examenvoorbereiding Het beproeven van standaarden, specifiek de kernprogramma’s van SLO

Agenda Welkom – Henk Nijstad (Kennisnet) Open Onderwijsdata – Alette Baartmans Het waarom van dit project – Eric Welp (SLO), Alex de Lange (OSG Sevenwolden, Heerenveen) Proeftuin Linked Data 2.0 – Jacob Molenaar

Agenda Welkom – Henk Nijstad (Kennisnet) Open Onderwijsdata – Alette Baartmans Het waarom van dit project – Eric Welp (SLO), Alex de Lange (OSG Sevenwolden, Heerenveen) Proeftuin Linked Data 2.0 – Jacob Molenaar

Agenda Welkom – Henk Nijstad (Kennisnet) Open Onderwijsdata – Alette Baartmans De aanleiding – Eric Welp (SLO), Alex de Lange (OSG Sevenwolden, Heerenveen) Proeftuin Linked Data 2.0 – Jacob Molenaar

Onderwerpen Terugblik op Proefopstelling Linked Data 1.0 Doelstellingen Proefopstelling Linked Data 2.0 Deelnemers aan het project Use cases Informatiedomeinen User stories Mock-ups Projectaanpak

Proefopstelling Linked Data 1.0 Automatisch genereren van een leerplaninformatiekaart bij leermiddelen: De Geo, havo/vwo 1 Math4All, havo/vwo 1 Semi-automatisch genereren van metadata van bronnen voor Wikiwijs/Edurep

Input Methode of arrangement Proefopstelling Linked Data Input Methode of arrangement Output Verantwoordings-kaart / Metadatarecord

Uitkomsten Positief! Inhoudelijk valide Haalbaar Maar ook: duh, nog onvoldoende toepasbaar Daarom: op zoek naar nieuwe use cases! → Proefopstelling Linked Data 2.0

Onderwerpen Terugblik op Proefopstelling Linked Data 1.0 Doelstellingen Proefopstelling Linked Data 2.0 Deelnemers aan het project Use cases Informatiedomeinen User stories Mock-ups Projectaanpak

Globale doelstellingen Dichter op het onderwijs kruipen Aansluiten bij ‘opbrengstgericht leren’ Aansluiten bij ‘learning analytics’ Demonstreren hoe linked open data (OnderwijsBegrippenKader) deze gebieden met elkaar kan verbinden Toepassingsgebied: de onvoorstelbaar rijke informatiebron van het Centraal Schriftelijk eindexamen!

Onderwerpen Terugblik op Proefopstelling Linked Data 1.0 Doelstellingen Proefopstelling Linked Data 2.0 Deelnemers aan het project Use cases Informatiedomeinen User stories Mock-ups Projectaanpak

Doelgroepen De demonstrators zijn bedoeld voor: Docenten Leerlingen Het leereffect van het project is bedoeld voor: Kennisnet/EduStandaard SLO Cito Uitgeverijen Scholen

Deelnemers Groep LOOT-scholen Kennisnet SLO Cito ThiemeMeulenhoff LWEO VO-Content

Onderwerpen Terugblik op Proefopstelling Linked Data 1.0 Doelstellingen Proefopstelling Linked Data 2.0 Deelnemers aan het project Use cases Informatiedomeinen User stories Mock-ups Projectaanpak

Use Cases Evaluatie-instrument voor het onderwijs in de bovenbouw We koppelen de resultaten die leerlingen op een bepaald eindexamen hebben gehaald (de eindexamens havo economie nieuwe stijl van 2010-2013) aan het kernprogramma Economie havo bovenbouw van SLO en aan de op school gebruikte lesmethode (lesbrieven van LWEO en Percent van ThiemeMeulenhoff). Zo kan per kernprogrammaonderdeel en per hoofdstuk/paragraaf/lesbrief zichtbaar worden gemaakt op welke onderdelen de leerlingen goed en waar ze minder goed hebben gescoord. Het docententeam kan deze informatie gebruiken om het eigen onderwijs te evalueren. En leerlingen die zich voorbereiden op een herexamen kunnen deze informatie gebruiken om gericht te oefenen. Diagnostisch instrument voor leerlingen Zodra de koppeling is gelegd tussen eindexamenopgaven en het op school gebruikte lesmateriaal kunnen bovenbouwleerlingen per onderdeel van het lesmateriaal gericht oefenopgaven van het CSE maken én hun eigen resultaten afzetten tegen de ‘benchmark’ van alle leerlingen die die opgaven eerder hebben gemaakt. In het project wordt hiervoor gebruik gemaakt van www.eindexamensite.nl van VO-Content. Op deze manier krijgen ze een gedetailleerde indruk van de mate waarin ze op koers liggen voor hun eigen eindexamen. Voor docenten ontstaat de mogelijk om wat meer (of minder) begeleiding op maat te bieden. Het is tevens een algemene ‘real time’ kwaliteitscheck van het onderwijs. Koppeling met adaptieve leersystemen (optioneel) Ook vanuit adaptieve leersystemen die op school worden gebruikt, kan de koppeling met het CSE en de eindexamenresultaten worden gelegd. Leerlingen en docenten krijgen gedetailleerd inzicht in hoe de leerling in zijn leerproces vordert in de richting van het eindexamen: hoeveel tijd besteedt hij aan de verschillende onderwerpen en hoe presteert hij er op.

Onderwerpen Terugblik op Proefopstelling Linked Data 1.0 Doelstellingen Proefopstelling Linked Data 2.0 Deelnemers aan het project Use cases Informatiedomeinen User stories Mock-ups Projectaanpak

Onderwijs Begrippen Kader Kern-programma Onderwijs Begrippen Kader Proefopstelling OnderwijsBegrippenKader Eindexamen-gegevens Kern-programma Referentie-kader Taal en Rekenen Methode-structuren Edurep Eindexamensite.nl Proefopstelling Linked Data 2.0

Triplestores Onderwijs Begrippen Kader Kern-programma Onderwijs Begrippen Kader Triplestores Proefopstelling OnderwijsBegrippenKader Eindexamen-gegevens Kern-programma Referentie-kader Taal en Rekenen Methode-structuren Edurep Eindexamensite.nl Proefopstelling Linked Data 2.0

Uitgangspunten Datamodel van het OnderwijsBegrippenKader Architectuur van het OnderwijsBegrippenKader Semantisch web: RDF en SPARQL

Onderwijs Begrippen Kader Kern-programma Onderwijs Begrippen Kader Proefopstelling OnderwijsBegrippenKader Eindexamen-gegevens Kern-programma Referentie-kader Taal en Rekenen Methode-structuren Edurep Eindexamensite.nl Proefopstelling Linked Data 2.0

Methodestructuren Net als in Proefopstelling Linked Data 1.0 Toegevoegd: SLU’s per paragraaf Jaarplanning Voorbeeld

Referentie-kader Taal en Rekenen Kern-programma Onderwijs Begrippen Kader Proefopstelling OnderwijsBegrippenKader Eindexamen-gegevens Kern-programma Referentie-kader Taal en Rekenen Methode-structuren Edurep Eindexamensite.nl Proefopstelling Linked Data 2.0

Referentiekader Taal en Rekenen Net als in Proefopstelling Linked Data 1.0 Toegevoegd: Referentieniveau 3F/3S Voorbeeld

Onderwijs Begrippen Kader Kern-programma Onderwijs Begrippen Kader Proefopstelling OnderwijsBegrippenKader Eindexamen-gegevens Kern-programma Referentie-kader Taal en Rekenen Methode-structuren Edurep Eindexamensite.nl Proefopstelling Linked Data 2.0

Kernprogramma Kernprogramma economie havo bovenbouw Net als in Proefopstelling Linked Data 1.0 Onderwerpen → Vakbegrippen Er zijn geen Tussendoelen Voorbeeld

Onderwijs Begrippen Kader Kern-programma Onderwijs Begrippen Kader Proefopstelling OnderwijsBegrippenKader Eindexamen-gegevens Kern-programma Referentie-kader Taal en Rekenen Methode-structuren Edurep Eindexamensite.nl Proefopstelling Linked Data 2.0

Nieuw: Examenprogramma Examenprogramma economie havo Toevoeging: onderscheid schoolexamen (SE) / centraal eindexamen (CE) Eindexamensyllabus: uitwerking van de eindtermen in… vakbegrippen Voorbeeld

Nieuw: Eindexamens Twee onderdelen: Eindexamenopgaven/vragen Toets- en Itemanalyses (TIA) Database met eindexamendata

Simulatie Vier linked open data-databases: Triplestore met Kernprogramma’s: SLO via OnderwijsBegrippenKader Triplestore met eindexamendata: Cito Triplestore met Referentiekader Taal en Rekenen: SLO via OnderwijsBegrippenKader Triplestore met methodestructuren: uitgevers

Wat levert dat nu op? Terugblik op Proefopstelling Linked Data 1.0 Doelstellingen Proefopstelling Linked Data 2.0 Deelnemers aan het project Use cases Informatiedomeinen User stories Mock-ups Projectaanpak

User Stories: Proefopstelling A Als docent wil ik de eindexamen-resultaten van mijn leerlingen makkelijk en veilig kunnen uploaden zodat ik er weinig werk aan heb en de privacy gewaarborgd blijft.

User Stories: proefopstelling A Als docent wil ik een grafisch overzicht krijgen van de gemiddelde examenresultaten van mijn klas(sen) op de eindexamenopgaven van een gegeven schooljaar afgezet tegen: Kernprogramma economie havo bovenbouw, op Vakbegrip-niveau Inhoudsopgave van de door ons gebruikte lesmethode, op paragraafniveau Vraagclassificatie (grafisch, rekenkundig, memoriseren, begrijpen, toepassen) Landelijk gemiddelde P-waarde (benchmark) Profiel van de leerlingen

User Stories: proefopstelling A Als leerling wil ik een grafisch overzicht krijgen van mijn scores op de eindexamenopgaven van een gegeven schooljaar (oefenen of echt) afgezet tegen: Inhoudsopgave van de door ons gebruikte lesmethode, op paragraafniveau Vraagclassificatie (grafisch, rekenkundig, memoriseren, begrijpen, toepassen) Landelijk gemiddelde P-waarde (benchmark) van mijn profiel

User Stories: proefopstelling B Als leerling wil ik een bij een bepaalde paragraaf/lesbrief passende eindexamenvraag bekijken zodat ik een indruk krijg van de manier waarop de leerstof bevraagd zal gaan worden Als leerling wil ik het modelantwoord van deze eindexamenvraag bekijken zodat ik kan inschatten of ik deze vraag goed of fout zou hebben beantwoord Als leerling wil ik de landelijke P-waarde van mijn profiel van de beantwoording van de eindexamenvraag bekijken, zodat ik mijn eigen prestatie kan vergelijken met het landelijk gemiddelde

Onderwerpen Terugblik op Proefopstelling Linked Data 1.0 Doelstellingen Proefopstelling Linked Data 2.0 Deelnemers aan het project Use cases Informatiedomeinen User stories Mock-ups Projectaanpak

Mock-ups Nog in ontwikkeling Alleen als schets bedoeld Mock-ups Proefopstelling A Mock-up Proefopstelling B

Extra tab ‘Oefenen met eindexamenopgaven’

Mock-up Proefopstelling B Per paragraaf op het tabblad Oefenen: Hyperlinks naar relevante eindexamenvragen Psychometrische gegevens van die vragen Waarschuwing als de Vraag onderdeel uitmaakt van een Opgave die vóór die Vraag ook Vakbegrippen bevraagt die nog niet in de methode/leerlijn zijn behandeld Eindexamenopgaven/vragen worden afgehandeld door Eindexamensite.nl

Onderwerpen Terugblik op Proefopstelling Linked Data 1.0 Doelstellingen Proefopstelling Linked Data 2.0 Deelnemers aan het project Use cases Informatiedomeinen User stories Mock-ups Projectaanpak

Edurep Chinese muur Analyse-resultaten www.eindexamensite.nl LD-applicatie SPARQL Endpoint Chinese muur Beheermodule Beheermodule Database (RDF) Database (RDF) Proefopstelling OBK OnderwijsBegrippenKader

Projectaanpak Ontwikkelpartijen: Finalist Trezorix Eindexamensite.nl Scrum-methodiek Proefopstelling gereed voor test: eind september 2013

Vragen en discussie