Loopbaanbegeleiding Inforonde voor de personeelsleden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Aanvangsbegeleiding S CHOLENGEMEENSCHAPPEN H EILIG K RUIS – S INT -N ICOLAAS B A O.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
De historie & de toekomst
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Opleidingsinfrastructuur
Pastoraal op school.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Vakmanschap is Meesterschap
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
DPB Fysica Gent.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
WELLNESS OP DE WERKVLOER
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Leiderschap en organisatie
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Opleiden in school 22 juni 2004
Reisgenoten dragen elkaars lasten
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Het opleidingsprofiel:
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Zorg op niveau van de scholengemeenschap SG VBS LInden VBS Lubbeek VBS Bierbeek VBS Roosbeek VBS SJW BuBaO Lovenjoel.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
WELKOM Directeurs coördinatie scholengemeenschappen februari 2009.
TRAJECTMATIG INVOEREN VAN FUNCTIEBESCHRIJVINGEN VIA EEN STAPPENPLAN. Werkgroep ONDERSTEUNING SCHOLENGEMEENSCHAPPEN.
Wie zijn wij? Graag willen wij ons eerst aan u voorstellen. Wij zijn Brando en Lianne met Samuel, Ruth, Salomé, Yaela en Jaimie van Oosten, Arjan, Marissa.
M-decreet Een korte toelichting.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Pedagogiek als beroep.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Medezeggenschap? Ook voor u!
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Medezeggenschap? Ook voor u!
15 oktober 2014 KCD SOL.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Loopbaanbegeleiding Inforonde voor de personeelsleden Invoering van de functiebeschrijvingen Inforonde voor de personeelsleden september 2008 SG SN BaO implementatie FB'en

SG SN BaO implementatie FB'en Functiebeschrijving  Kaderen: schoolgemeenschap - scholengemeenschap  Wat is een functiebeschrijving?  Wat staat er in een functiebeschrijving?  Wat betekent een functiebeschrijving voor mij?  En wat gebeurt er na vandaag? SG SN BaO implementatie FB'en 2

SG SN BaO implementatie FB'en kinderen “SCHOOL” schoolbestuur ouders personeel externen gemeenschap van mensen - schoolgemeenschap Directeur Klasleraar lager Klasleraar kleuter Leraar bewegingsopvoeding Paramedisch pers. Taakleraar Meester-, vak- en dienstpersoneel Admin.medew. Zorg-coördinator Onderwijzer ASV ICT-coördinator GOK-leerkracht Preventieadviseur Mentor Beleidsmedewerker Stafmedewerker Kinderverzorger Leraar bewegingsopvoeding kleuters Zorgleerkracht …….. SG SN BaO implementatie FB'en 3

SG SN BaO implementatie FB'en Er zijn er die als een hoeksteen een stukje van de gemeenschap dragen: onmisbaar zijn ze, zonder hen zou de groep niet leven. Er zijn er als mortel tussen de stenen. Ze houden de losse stenen samen, ze zijn stille aanwezigheid, zonder hen zou de scho(o)l(en)-gemeenschap niet bestaan. Er zijn er die als stenen gewoon één steentje bijdragen om onze scho(o)l(en)gemeenschap op te bouwen - ze zijn onmisbaar in het grote geheel. Zoveel mensen die iets willen doen Allemaal willen ze iets… Er zijn er die als steunbalken de schoolgroep dragen: onzichtbaar is hun inzet, zonder hun steun zou het hier onleefbaar zijn. Er zijn mensen die als sierstenen kleur en leven geven aan de school, ze worden kleur en leven in het dagdagelijkse schoolleven. Er zijn mensen die hier zijn, een korte tijd, slechts enkele jaren, hun aanwezigheid is als een stapsteen: nodig voor wie achterkomt. SG SN BaO implementatie FB'en 4

SG SN BaO implementatie FB'en … vanuit een bepaalde inspiratie… Ooit was een Mens - Jezus Christus. Zijn Naam en Zijn daden zijn het fundament geworden waarop onze scholen gebouwd zijn. Zonder Hem zouden onze scholen op los zand gebouwd zijn, zou deze gemeenschap niet samenhangen. Maar wat is het fundament zonder gebouw erop? Wat is een gebouw zonder fundament ? Hij, onze Christus, en wij een scho(o)l(en)gemeenschap, we hebben elkaar nodig... Vrij naar A. Defrancq SG SN BaO implementatie FB'en 5

B&E-traject in de SG SN BaO evaluatie ►beoordeling Personeelsbeleid ~ loopbaanbeleid initiële opleiding basiscompetenties werving B&E-traject in de SG SN BaO kwaliteitsverbetering* functiebeschrijving Professionele groei persoon i.f.v. organisatie school als organisatie functioneringsgesprek coaching, nascholing… evaluatie ►beoordeling beroepscompetenties SG SN BaO implementatie FB'en 6

Personeelsbeleid ~ loopbaanbeleid VISIE Wat willen we bereiken? Functiebeschrijving functiegesprek kwaliteitsverbetering* verwachtingsgesprek Beoordeling(gesprek) Functioneringsgesprek(ken) evaluatiegesprek SG SN BaO implementatie FB'en 7

helpt je zeker aan een antwoord Welke goede dingen moeten gedaan worden? Wie moet welke goede dingen doen? Worden die goede dingen ook goed gedaan? een functiebeschrijving helpt je zeker aan een antwoord SG SN BaO implementatie FB'en 8

functiebeschrijving I Algemeen deel II Specifiek deel Het is een referentiekader: de medewerker weet wat er van hem wordt verwacht bij de aanwerving … bij het coachen … bij de beoordeling … bij de persoonlijke ontwikkeling … I Algemeen deel II Specifiek deel III Individueel deel Het ALGEMEEN deel geldt voor alle personeelsleden die verbonden zijn aan de scholen van de Scholengemeenschap “Sint-Nicolaas BasisOnderwijs”. Het is een basisdocument dat zijn fundament vindt in de visie van de school en van haar doelstellingen. Het is een convenant dat beschrijft wat iemand moet doen. een SPECIFIEK deel dat geldig is voor alle personeelsleden van onze scholengemeenschap die dat ambt uitoefenen. Het PERSOONLIJK deel dat geldig is specifiek voor jou SG SN BaO implementatie FB'en 9

SG SN BaO implementatie FB'en I Algemeen deel Elke functiebeschrijving is gebaseerd op: Het schooleigen opvoedingsproject … De algemene documenten waarop dit gebaseerd nl.:  De Opdrachtsverklaring van het Katholiek Onderwijs in Vlaanderen  Opvoedingsconcept voor de Katholieke Basisschool in Vlaanderen  Het Algemeen reglement van het personeel van het Katholiek Onderwijs Het Arbeidsreglement van het schoolbestuur en comform De wettelijke bepalingen vanuit het Decreet SG SN BaO implementatie FB'en 10

A op niveau van de klas B op niveau van de school II Specifiek deel Een leerkracht is in de eerste plaats verantwoordelijk voor het realiseren van het pedagogisch project en het curriculum bij de leerlingengroep die hem is toevertrouwd. De opdracht is er uitgesproken pedagogisch didactisch. Daarnaast deelt de leerkracht met zijn collega’s ook taken die met de opdracht van de school te maken hebben en die dus de verantwoordelijkheid voor de eigen leerlingengroep overstijgen. Een leerkracht is ook lid van een team SG SN BaO implementatie FB'en 11

SG SN BaO implementatie FB'en op niveau van de klas B op niveau van de school  Werken aan een eigen christelijke identiteit  Werken aan een degelijk en samenhangend onderwijsinhoudelijk aanbod II Specifiek deel  Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende didactische aanpak  Werken aan de ontplooiing van ieder kind vanuit een brede zorg  Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie SG SN BaO implementatie FB'en 12

Attitudes en competenties Anderzijds wordt aangegeven op welke wijze, met welke attitude of op grond van welke competentie de leerkracht geacht wordt te handelen Enerzijds zijn er de taken die duidelijk aangeven waar de leerkracht verantwoordelijk voor is en op welk gebied hij resultaten moet boeken A op niveau van de klas B op niveau van de school  Werken aan een eigen christelijke identiteit  Werken aan een degelijk en samenhangend onderwijsinhoudelijk aanbod II Specifiek deel  Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende didactische aanpak taken Attitudes en competenties  Werken aan de ontplooiingvan ieder kind vanuit een brede zorg  Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie SG SN BaO implementatie FB'en 13 13

SG SN BaO implementatie FB'en I Algemeen deel II Specifiek deel III Individueel deel SG SN BaO implementatie FB'en 14

SG SN BaO implementatie FB'en C Specifieke (schoolgebonden) opdrachten voor jou. Taken die jij en het team doet in afspraak met de schoolleiding en die voortvloeien uit een verdeling van schooltaken onder de teamleden. D Werken aan een eigen professionele ontwikkeling. Elke leerkracht heeft het recht en de plicht om te werken aan een persoonlijke ontwikkeling en dient ook mee te werken aan de ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. III Individueel deel E Persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen. Persoonlijke werkpunten in opvolging van een evaluatie of na een functioneringsgesprek. SG SN BaO implementatie FB'en 15

functiebeschrijving I Algemeen deel II Specifiek deel Schooleigen opvoedingsproject Algemene visie-documenten (…) O v e r z i c h t II Specifiek deel III Individueel deel A B C D E 1. Christelijke identiteit 2. Onderwijsaanbod Specifieke opdracht school klas Prof. Ontw. 3. Opvoedingsklimaat Werkpunten 4. Brede zorg … 5. School als gemeenschap SG SN BaO implementatie FB'en 16 16

Wat betekent een functiebeschrijving nu voor mij als personeelslid? Zekerheid Ik weet wat ik moét doen en niét moet doen. Wat niet moet, kan vrijwillig! Kans tot zelfreflectie Doe ik de goede dingen? Doe ik de goede dingen goed? Wat kan beter? Waarin kan ik mij nascholen? Carrièreplanning Wil ik wel zorgco, preventieadviseur, beleidsondersteuner, directeur… worden als ik hun functiebeschrijving lees? SG SN BaO implementatie FB'en 17

De functiebeschrijvingen in de SG SN BaO Keuze voor een uniforme FB voor alle personeelsleden, in een bepaald ambt, ongeacht de school waar hij functioneert. Besproken en goedgekeurd in het OCSG. Ruimte voor school/schoolbestuur eigen accenten in de FB. SG SN BaO implementatie FB'en 18

Functiebeschrijvingen Schooljaar 2008-2009 Met werkgroepen komen tot een model FB voor: onderwijzer ASV Paramedisch personeel ergotherapeut bew.opv. lager onderw. orthopedagoog bew.opv. kleuteronderwijs kinesitherapeut logopedist kinderverzorgster SG SN BaO implementatie FB'en