Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht werken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Ontwikkelingsperspectief
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
Evaluatie verbetertraject
Centrale schoolbespreking
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
en het leerlingvolgsysteem
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam Goed onderwijs voor elk Amsterdams kind! Marianne Veenhof Ipabo, 8 april 2011.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Team charter Instrument.
Transcript van de presentatie:

Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit 1 maart 2013

Samenvatting PPP 13 december 2012

Kennis van .... ... en verantwoording over Goed onderwijs

Kernkwaliteit..... GEPLANDE AFSTEMMING

Geplande afstemming van het onderwijs onderwijsvragen en ontwikkelingsvragen leerlingen onderwijsaanbod

1 + 2 = 3 onderwijsvragen en ontwikkelingsvragen leerlingen geplande afstemming onderwijsaanbod optimale ontwikkeling leerlingen

Dus onderzoek naar/ evaluatie van/ verantwoording over.... Goed en Verantwoord Onderwijs 26 juni 2012 Dus onderzoek naar/ evaluatie van/ verantwoording over.... Ontwikkelings- en onderwijsvragen leerlingen Leren en onderwijzen Opbrengsten Zorg en begeleiding (onderwijsondersteuning) Kwaliteitszorg Het verbeterproces MERLIJN Onderwijsadvies

Wat wil ik als bestuur weten? Goed en Verantwoord Onderwijs 26 juni 2012 Wat wil ik als bestuur weten? Heeft de school een goed beeld van de mogelijkheden en de ontwikkelings- en onderwijsvragen van de leerlingen? Realiseren de leraren geplande afstemming in hun groep? Ontwikkelen de leerlingen zich naar hun mogelijkheden? MERLIJN Onderwijsadvies

Wat wil ik als bestuur weten? (2) Goed en Verantwoord Onderwijs 26 juni 2012 Wat wil ik als bestuur weten? (2) Ondersteunen de IB-ers de leraren effectief bij het realiseren van geplande afstemming? Zorgt de directeur voor systematische evaluaties van de componenten 1, 2, 3 en 4? Werkt de directeur op een planmatige en effectieve manier aan de verdere ontwikkeling van de school? MERLIJN Onderwijsadvies

Wat is dan schoolontwikkeling? Goed en Verantwoord Onderwijs 26 juni 2012 Wat is dan schoolontwikkeling? Zorgen dat de leraren beter les gaan geven. Dat ze op basis van observatie en analyse van data zien wat leerlingen van hen nodig hebben. Dat ze leren kijken naar kinderen en geplande afstemming weten te realiseren. Zorgen dat èn leerlingen èn leraren zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden. MERLIJN Onderwijsadvies

Ontwikkelingscapaciteit Goed en Verantwoord Onderwijs 26 juni 2012 Ontwikkelingscapaciteit Beschikken de leraren over voldoende basale vaardigheden en zijn ze voldoende leerbaar? Is de interne begeleider in staat de leraren te begeleiden en ondersteunen bij het realiseren van geplande afstemming? Is de directeur de onderwijskundig leider van het team en zorgt zij op een planmatige en effectieve manier voor schoolontwikkeling? MERLIJN Onderwijsadvies

Rol interne begeleider bij realiseren goed en verantwoord onderwijs Leerlingenzorg (zorg en begeleiding) begeleiding: analyse onderwijs- en ontwikkelingsvragen, groepsplannen, volgen en evalueren van de ontwikkeling leerlingen, bijstellen doelen en handelen zorg: tijdig signaleren zorgleerlingen, duiden problematiek, ontwikkelingsperspectieven, coördinatie/uitvoering zorg, evaluatie zorg

Rol interne begeleider bij realiseren goed en verantwoord onderwijs Lerarenzorg leraren helpen bij realiseren geplande afstemming: bij analyse resultaatgegevens (opbrengstbewust), bij maken groepsplannen (datagestuurd, opbrengstgericht) bij volgen ontwikkeling ( met methodegebonden en niet-methodegebonden door kijken naar vaardigheidsgroei), bij evaluatie effect van hun handelen door feedback op basis van vaardigheidsgroei en via observaties op effect van hun handelen/realiseren geplande afstemming bij het bijstellen van de doelen en groepsplannen

Rol interne begeleider bij verantwoording Onderwijs- en ontwikkelingsvragen analyse leerlingenpopulatie + problematiek zorgleerlingen Evaluatie Leren en onderwijzen (samen met directie, leraren) evalueren effect van het onderwijs/handelen leraren op de ontwikkeling van de leerlingen Evaluatie Opbrengsten analyse ontwikkeling leerlingen op individueel, groeps- en schoolniveau Evaluatie Zorg en begeleiding