PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Onderwijs & Arbeidsmarkt Doelstelling Bouwend Nederland wil dat haar leden kunnen beschikken over voldoende, goed gekwalificeerd personeel, zowel op.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Inleiding Regionale Stuurgroep
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Bekwaamheidsdossiers binnen de Mytylschool Tilburg
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Basisschool De Driesprong
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Met Minder Meer en Beter
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Implementatietips verslavingszorg: organisatie
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003 Opleiden in de school (PDS): “De werkplek als leerplek” ZML Midden-Brabant PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

Opleiden in de school / PDS gefaseerd PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

Doelstellingen opleiden in de school Een visie op een kwalitatief goede school Een visie ontwikkelen op opleiden in de school Creëren van draagvlak Ontwikkelen van een kwalitatief en kwantitatief functiebouwwerk Competenties concretiseren in relatie tot de functies Inrichten werkplekleren Bijdrage leveren aan doorstroommogelijkheden van personeel Betere afstemming opleiding op onderwijskundige behoeften. PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003 Huidige situatie Stagiairs Pabo, ROC-SPW Collega's fungeren als stagebegeleider Klassenassistenten naar leer-werk variant aan Pabo Breda. Interne cursus Sociale Vaardigheden (BSO) en Autisme (OSO) “competentie-perspectief” in werkprotocol / planmatig handelen; effectief klassenmanagement etc Vanuit ipb: voorjaarsgesprekken met professionaliseringsvraag N.a.v. “functiehuis-analyse” benoeming i.b.-er met o.a.taak in het kader van professionalisering PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003 Gewenste situatie ZML Midden-Brabant fungeert als opleidingsschool voor studenten van Pabo en ROC-SPW. Stageschool voor overige opleidingen op MBO-, HBO- en universitair niveau. Competentiegericht werkplekleren m.b.v. coaches. Interne opleidingsfunctie wordt structureel opgezet. PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

Project ‘opleiden in de school’ Visie op “een kwalitatief goede school” Visie ontwikkelen hoe we opleiden en leren binnen ZML Midden-Brabant. Samenwerking met Pabo en ROC (en OSO) structureel vorm geven. Ontwikkelen van competentiegericht werkplekleren (Wat leer je waar het best?). Interne opleidingsfunctie ontwikkelen. Schoolontwikkeling: opleiden in de school in relatie brengen met competenties en functiebouwwerk. PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

Uitwerking project ‘opleiden in de school’ (1) Project i.s.m. Mytylschool Tilburg. Samenwerken met Fontys Pabo Tilburg , ROC Midden Brabant en O.S.O.. Opleidingsfunctie: opleidingscoördinator, intern praktijkbegeleiders en coaches opleiden. Afspreken wat op de werkplek wordt geleerd. Schoolontwikkeling: schoolverbetering in school- en clusterplannen; opleiden in de school in relatie brengen met competenties en functiebouwwerk. PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

Uitwerking project ‘opleiden in de school’ (2) Pabo: Fontys Pabo Tilburg wil (nog) niet..... Pabo Breda (opleiding van klassenassistent tot leerkracht) graag OSO sluit ook aan OSO studiedag over “line-out vraagsturing” Aandachtspunt in school: Samenhang tussen programmaontwikkeling, organisatieontwikkeling en personeelsontwikkeling duidelijk maken Inhoudelijk: Wat leer je waar het best (opleidingsinstituut of werkplek)? PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

Opleiden in de school: tussenevaluatie Project “Opleiden in de school” is inherent aan schoolspecifieke ontwikkeling / opbouw expertise / borging Veranderingsprocessen in het onderwijs vragen tijd en werken op vele niveaus tegelijkertijd Ons ambitieniveau is hoog (‘IPB-partnership’). Vasthouden aan de projectdoelstellingen, maar flexibel zijn in het traject er naar toe. PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003

ZML Midden-Brabant School in ontwikkeling vraagt ontwikkeling expertise “De werkplek is de leerplek” PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003