De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N1.06 1 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N1.06 1 1."— Transcript van de presentatie:

1 Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N1.06 1 1

2 Inleiding Werkplekleren = Belangrijk! Verbeteren onderwijs – arbeidsmarkt 1 van de 10 actielijnen in Competentieagenda Reeds ontwikkelde zaken > behouden hun waarde 2 https://twitter.com/werkplekleren

3 Ruimte voor progressie Advies van de raad: – Effectieve en efficiënte samenwerking tussen onderwijs, opleiding en arbeid – Mentaliteitswijziging op vlak van (werkplek)leren – Werkplekleren moet op de beleidsagenda blijven staan – Snel werk maken van de omzendbrieven voor onderwijsniveaus – Vlaanderen heeft een andere mindset nodig Evolutie School – leren – werkplek 3 Doel van de aanbeveling http://s3-1.kiva.org/img/w800/418114.jpg

4 In dit advies gaat de raad dieper in op: – De omschrijving van werkplekleren – De voorwaarden voor een kwalitatief werkplekleren – Statuut van de lerende – Financiering van werkplekleren – Opvolging en monitoring Perspectief van levenslang leren +mogelijke evoluties De doelgroep – alle lerenden Leerlingen SO Studenten HO Werkzoekenden Werkenden/ cursisten in opleiding 4 Scoop van de aanbeveling http://www.livedogrow.com/wp-content/uploads/2013/07/are- you-a-life-long-learner.jpg

5 Wegwerken van knelpuntberoepen Werkplek = unieke omgeving Op basis van: – Het leertraject van de lerende – De leernoden – De leerstijl – De mogelijkheden van het bedrijf Opbouw van loopbaancompetenties 5 Het belang van werkplekleren http://www.naxostimes.gr/images/ergasia/ipologistes.jpg

6 2 omschrijvingen: – Het vindt plaats in een ondernemingscontext – Traject met gedefinieerd opleidingsplan en attestering van geleerde of verworven competenties Vormen van werkplekleren: – Praktijklessen in de onderneming – Stages – Werkplekervaring – Werkervaring 6 Omschrijving van werkplekleren http://i1.wp.com/vocalproces s.co.uk/wp- content/uploads/2014/03/4St agesCompetenceTarget.png ?resize=302%2C247

7 Verschillende leerfases: – Productie-en werkprocessen – Past in de ondernemingspraktijk toe – Competenties zijn aanwezig – geleerde in productieproces + verder te verdiepen – Competenties inzetten in productieproces + verder verdiepen 7 http://communitiesintransition.com/sites/default/files/images/Banner%20-%20puzzle%20hands.jpg

8 Voorwaarden kwaliteitsvol werkplekleren: – Belang van een goed partnerschap tussen onderwijs-of opleidingsverstrekker, onderneming en lerende. Partnerschap tussen onderwijs en vorming, onderneming en lerende. Samenwerking tussen intermediairen 8 Voorwaarden voor kwalitatief werkplekleren http://www.salon-senseofbeauty.nl/wordpress/wp- content/uploads/2012/12/Voorwaarden.jpg

9 – Een duidelijke rol voor elke partner Rol van het onderwijs en opleidingsverstrekkers is de opleiding van de lerende Rol van de onderneming of organisatie is kwaliteitsvolle werkplekleren voorzien Rol van de lerende is verantwoordelijk zijn voor het leerproces en afspraken 9

10 Aspecten van kwaliteitszorg Kwaliteitszorg is heel belangrijk Belangrijkste aspecten zijn: – Partnerschappen en netwerking – Duidelijke leerplannen in functie van persoonlijke ontwikkeling en van een ruime kwalificatie – Competente vakleerkrachten en stagebegeleiders – Goede opgeleide mentoren – Goed uitgeruste en veilige werkleerplekken – Evalueren en attesteren van verworven competenties – Vlotte overgang initiële leerloopbaan naar doorstroomopleiding of arbeidsmarkt. 10 http://www.vitaalthuiszorg.nl/wp- content/uploads/2012/04/kwaliteitszorg.jpg

11 Statuut van de lerende afhankelijk van leertraject en vorm van werkplekleren Kwaliteitszorg is heel belangrijk Belangrijkste aspecten zijn: – Partnerschappen en netwerking – Duidelijke leerplannen in functie van persoonlijke ontwikkeling en van een ruime kwalificatie – Competente vakleerkrachten en stagebegeleiders – Goede opgeleide mentoren – Goed uitgeruste en veilige werkleerplekken – Evalueren en attesteren van verworven competenties – Vlotte overgang initiële leerloopbaan naar doorstroomopleiding of arbeidsmarkt. 11 http://www.duden.de/_media_/full/S/Ste mpelkissen-201020594693.jpg

12 Financiering van werkplekleren Stageplaatsen aanbieden = winst voor een bedrijf als: – er knelpuntvacatures zijn – stagiairs vast kunnen aangenomen worden 12 http://s1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upl oad/2015/09/08/525243ec-562a-11e5-be35- a8bc22dba838_web_scale_0.118421_0.11842 1__.jpg?height=82&width=145&mode=crop&sc ale=both&format=jpg http://www.denieuwegraanschuur.nl/wp- content/uploads/2015/05/financiering.jpg

13 Opvolging en monitoring Kwantitatief luik Zekerheid dat elke lerende de werkleerplekken heeft die nodig zijn voor een succesvol leertraject Kwalitatief luik Werkplekleren is ingebed in de onderwijs- en opleidingscultuur en op de arbeidsmarkt Strategie om daartoe te komen 13 https://media.licdn.com/mpr/mpr/p/1/005/0b1/17d/1655fc2.jpg

14 Bronnen http://www.serv.be/sites/default/files/documenten/SERV _ADV_20111123_werkplekleren.pdfhttp://www.serv.be/sites/default/files/documenten/SERV _ADV_20111123_werkplekleren.pdf SERV. (2011). ‘Advies Werkplekleren: creativiteit en passie in het leerproces’. Brussel: SERV 14


Download ppt "Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N1.06 1 1."

Verwante presentaties


Ads door Google