20 april 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

De minderjarige in de picture
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Inschrijven - stroomdiagram
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
Medico-legale status van richtlijnen
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Risico’s en gevaren van techniek
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Het Decreet RechtsPositie van de Minderjarige in de Jeugdhulpverlening.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Casus, gebaseerd op een reële situatie in 2012; Jongen, 4 jaar, zevende residentiële verblijf.
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Integrale Jeugdhulp in Pilootregio Oost-Vlaanderen
Bijzondere Jeugdbijstand in Vlaanderen
Kernprocessen van de Act methodiek
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Workshop “Beoordelen”
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
SADANopdracht: outplacement Stap 2. Sectoraal outplacement in kaart gebracht Olivia Mahmudova 1BaTP A3.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Workshop evalueren Dcp
vanuit een herstelgerichte visie!
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
Jeugdbeschermingskader
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
Maatschappelijke zorg 2
Recht in Gedwongen Kader
Maak kennis met het CLB.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Stichting van de Arbeid
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Inschrijven - stroomdiagram
Instemming & De vertrouwenspersoon
In de vuurlinie van een pos
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

20 april 2007

Wat? tijdelijke vrijheidsbeperkende maatregelen ‘tijdelijk een méér ingrijpende vorm van afzondering ondergaat, waarbij deze visueel en/of auditief contact-arm afgescheiden wordt van de medebewoners’ Deze afscheiding gebeurt in een daartoe specifieke bestemde en aangepaste ruimte.

situering Kinderrechtencommissariaat (KRC) stimuleert als onafhankelijke instelling de toepassing van het I.V.R.K. op relevante levensdomeinen van minderjarigen (onderwijs, gezin, verkeersveiligheid, hulpverlening, enz…) taak van KRC om met respect voor de eigenheid van de hulpverlening – aandacht te vragen voor het belang en de rechten van de minderjarige. Respect voor rechten: des te dwingender naarmate de positie van de minderjarige meer kwetsbaar wordt.

situering In de jeugdhulpverlening worden jongeren soms gesanctioneerd, afgezonderd of opgesloten. De motivatie van het afzonderen lijkt vaak dubbel. Enerzijds wordt het gebruikt als sanctie van een bepaald gedrag. Anderzijds dient het als bescherming van de integriteit van zowel de minderjarigen als de hulpverleners. Om probleemgedrag zo snel mogelijk onder controle te krijgen willen begeleiders meestal vlug ingrijpen. Daar is op zich niks mis mee.

situering Probleem is echter dat het waarom, waar en wanneer iemand wordt afgezonderd, erg verschilt naargelang de context. Waardoor het weinig transparant en duidelijk is. Nog meer alarmerend is dat sommige handelingen en procedures bovendien in strijd met de rechten van minderjarigen zijn.

bevraging via directies Dit is gebleken uit een aantal ombudsklachten KRC Dit is ook gebleken uit een bevraging in 2004 analyse van een open vragenlijst analyse van visieteksten, procedureformulieren Ook ander onderzoek bevestigt deze bevindingen Bevraging van directies in 130-tal instellingen Bijzondere Jeugdzorg (55 instellingen) 36 privé-instellingen 15 observatiecentra (O.O.O.C.’s) 4 campussen 2 gemeenschapsinstellingen het Vlaams Fonds (55 instellingen) (semi-)internaten Observatiecentra (OBC’s) Kind & Gezin (6 CKG’s) Kinder- en Jongerenpsychiatrie (13 K-diensten)

Vastgestelde knelpunten in visie en praktijk Verwarrende terminologie Talloze varianten: tava, isolatiecel, beveiligingskamer, prikkelarme ruimte,… Gebrek aan registratie en rapportering Eerder oppervlakkig en administratief dan controlerend, evaluerend en bijsturend Sanctionering versus bescherming? Beide perspectieven worden door elkaar gebruikt Diversiteit betekent niet altijd kwaliteit Grote verschillen tussen sectoren en binnen sectoren; meeste voorzieningen hebben eigen visie Duur van tijdelijke afzondering en toezicht 61% maximum ½ uur (hoek staan, naar kamer,…) 20% langer afgezonderd (8 uur tot verschillende dagen)

Vastgestelde knelpunten in visie en praktijk De pedagogische visie primeert Weinig rekening met rechten van minderjarigen Onvoldoende informatie Over procedures en rechten binnen de instelling Slechts 40% heeft weet van afzonderingsprocedures Ook op moment van afzondering: weinig info over voorwaarden,afspraken?... Geen recht op inspraak Zelden of nooit Zelden achteraf een ‘leermoment’ Geen motiveringsplicht vanwege de instelling Onrechtmatige medische handelingen Onzorgvuldig door niet gekwalificeerd personeel

Vastgestelde knelpunten in visie en praktijk Sectorale verschillen Regelgeving is verschillend en versnipperd per sector Federale regelgeving - Vlaamse regelgeving …. Normering rond infrastructuur ontbreekt Aangepaste infrastructuur? Sectorale richtlijnen, interne procedures? Improvisatie !

Overwegingen en aanbevelingen vanuit het Kinderrechtencommissariaat Duidelijke terminologie Duidelijkheid over sancties Duidelijke erkenningsvoorwaarden Informatie Opvolging wettelijke bepalingen rond medisch handelen Een inspraak- en een klachtenprocedure

Nieuw decreet betreffende de rechtspositie van de minderjarige in de integrale jeugdhulp (7 mei 2004) Artikelen 27 en 28: concrete invulling aan het begrip ‘onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing’. Geen enkele minderjarigen wordt onderworpen aan onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing. Sancties zijn aangepast aan de persoonlijkheid van de minderjarigen en zijn proportioneel met de ernst van de feiten. Ze bevorderen steeds de opvoeding Lichamelijke straffen, geestelijk geweld, onthouding van maaltijden of bezoekrecht zijn verboden. Tijdelijke afzondering of tijdelijke vrijheidbeperking zijn soms noodzakelijke maatregelen. Het gebruik van een beveiligingskamer of isoleercel is eerder een noodmaatregel ter bescherming van minderjarigen of zijn omgeving. De procedures om tot tijdelijke afzondering over te gaan zijn duidelijk omschreven in het huishoudelijk reglement en worden duidelijk meegedeeld.

Nieuw decreet betreffende de rechtspositie van de minderjarige in de integrale jeugdhulp (7 mei 2004) Door dit decreet zullen hulpverleners nog meer aangespoord worden om de rechten van kinderen en jongeren beter te leren kennen en te respecteren. hulpverleners zullen meer rekening moeten houden met de kwetsbare positie van minderjarigen hun eigen rechten binnen het hulpverleningsproces.

Hoe? Via een checklist Vanuit onze bevindingen en vanuit het decretale kader een aantal overwegingen om de rechten van minder-jarigen in de jeugdhulp beter te garanderen. Als concreet instrument: een ‘checklist’ uitgewerkt Basisprincipes: voorzieningen kunnen checklist gebruiken om hun beleid inzake tijdelijke afzondering of vrijheidsbeperking te evalueren. een basis voor overleg en reflectie. Om handelingsgerichte, rechtszekere en toepasselijke procedures op te stellen voor een afzonderingsbeleid binnen de eigen voorziening. in overleg met de minderjarigen!!!

Checklist : tijd – ruimte - handelen praktisch opgebouwd rond de drie dimensies tijd ruimte handelen door de voorzieningen als een leidraad beschouwen geen rekening met eventuele praktische knelpunten en specificiteit van bepaalde doelgroepen. zelfreflectie en evaluatie zijn noodzakelijk en dat een checklist concrete hulp kan bieden bij afzondering. nodigt uit tot het stellen van de relevante vragen om te komen tot handelingsgerichte, rechtszekere en toepasselijke procedu-res voor het vrijheidsbeperking- en afzonderingsbeleid in de voorzieningen.

dimensie tijd Deze dimensie verwijst naar het tijdsaspect van de afzonderings- of tijdelijke vrijheidsbeperking. We hanteren hier de driedeling ‘vóór – tijdens – na’ de maatregel. Elk van deze drie fasen omvat andere vereisten en criteria.

dimensie tijd Vooraf: uitgebreid denk- en ontwikkelingswerk indicaties voor het treffen van de tijdelijke afzonderingsregel, een transparante omschrijving geven van de gebruikte procedure. De hulpverlener dient bij elke afzondering de volgende rechten af te wegen: Recht op informatie en toestemming van de cliënt; Recht op privacy van de cliënt; Recht op fysieke en psychische integriteit van de cliënt en de anderen

dimensie tijd de minderjarige dient voorafgaandelijk grondig en op maat geïnformeerd te worden over: het nemen van de diverse meer ingrijpende vormen van afzondering het feitelijk gebruik van de afzonderingsruimte de wijze waarop de maatregel wordt uitgevoerd het bestaan van een bijzondere time-out-procedure het verschil tussen sanctionerings- en beschermingsmaatregelen de minima en maxima van de mogelijke maatregelen de rechten en plichten van de begeleider via een leidraad voor de begeleider

dimensie tijd de rechten en plichten van de minderjarige via de handleiding voor de minderjarige de wijze waarop formeel een klacht kan meegedeeld worden de wijze waarop met die klacht wordt omgegaan De wijze waarop deze informatie aan het kind of de jongere wordt meegedeeld, kan variëren. Een geschreven document behoudt het voordeel dat alle informatie naleesbaar blijft en dat op die wijze ook een handelingsgericht protocol kan voorgesteld worden. Essentieel is dat deze informatie op maat vertaald wordt en tijdig (korte tijd na opname) wordt aangereikt.

dimensie tijd Tijdens het moment waarop de maatregel genomen wordt. de voorziening moet een transparant antwoord te bieden op: Een procedure voor een 2de beoordelingsmarge Inspraak over de hangende maatregel Het fysiek ingrijpen De afzonderingsruimte De begeleiding op intieme momenten (begeleiders van hetzelfde geslacht)

dimensie tijd het stellen van medische handelingen door gezondheidsverstrekkers Het gebruik van eventueel fixatiemateriaal Het toezicht houden tijdens de tijdelijke vrijheidsbeperking De registratie van de (context van de) afzonderingmaatregel Inspraak tijdens de afzondering De rapportage aan derden Het verblijf in de afzonderingruimte Geen dubbele bestraffing

dimensie tijd Na In deze derde fase vinden we alle aspecten terug die veeleer na de maatregel van afzondering plaatsvinden Evaluatie van de maatregel door de voorziening Evaluatie van de maatregel door de minderjarige Interne klachtprocedure Externe klachtprocedure Invoeging handelingsplan

dimensie ruimte Deze dimensie verwijst naar de fysieke ruimte waarin de minderjarige tijdelijk afgezonderd wordt. De criteria waaraan de ruimte voor afzondering moet voldoen, dienen overzichtelijk en duidelijk vastgelegd te worden. De inrichting van dergelijke dimensie ‘ruimte’ zal mede bepaald worden door de ernst van het gedrag. minder criteria bij regelovertreding (enkele minuten afzondering) strenge criteria bij suïcidaal gedrag Het is dan ook moeilijk om algemene richtlijnen uit te vaardigen. Toch kunnen een aantal richtlijnen meegegeven worden.

dimensie ruimte de inrichting van een afzonderingsruimte dient te beantwoorden aan vooropgestelde criteria inzake veiligheid, toezicht, hygiëne, comfort, rust, privacy,… de criteria binnen de Kinder- en Jeugdpsychiatrie niet alle aspecten van infrastructuur in dezelfde mate aanwezig te zijn; dat zal afhankelijk zijn van de specifieke doelgroep. bepaalde criteria dienen in elke afzonderingsruimte gerespecteerd te worden.

dimensie handelen Deze derde dimensie focust op het relationele handelen van de begeleider met de minderjarigen. We proberen in deze dimensie de omgang van de begeleider te vatten vanuit het rechtenperspectief van de minderjarige. centrale vraag: ‘Hoe past de begeleider concreet de rechten van de minderjarige wenselijk toe in zijn handelen?’ Recht op informatie Toelichting bij de huisregels, bij bijzondere procedures Toegang tot gegevens over behandelingsverloop en dossier Informatie over het verloop van de behandeling Recht op inspraak en participatie Meningsuiting over getroffen maatregel Toestemming over te treffen medisch handelingen Evaluatie van afzonderingsmaatregel

dimensie handelen Recht op instemming Recht op vertrouwenspersoon Volgens het ‘informed consent’-principe: geïnformeerd vrij instemmen Recht op vertrouwenspersoon Recht op privacy Recht op contact met familie, vrienden en buitenwereld Recht op integriteit Toestemming over te treffen medisch handelingen Het behoud van eigen kleding in geval van afzondering

dimensie handelen Recht op klacht Interne klachtprocedure (klachtgerechtigheid, gronden, termijn, commissie, advieswijze, beroep, motiveringsplicht,..) Recht op ouders als opvoedingsverantwoordelijken Contact met familieleden Recht op zakgeld Geen dubbele bestraffing

Brochure is downloadbaar www.kinderrechten.be