NME: kiezen, leren, meedoen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Centrale werkwinkel D:
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Bestuurlijke relevantie
In het bestuursakkoord
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Samenwerken in burgerschap
ICT in een dynamische context
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De duurzame school in een duurzame gemeente Deelsessie 3.F Ellen Leussink (SenterNovem) Roel Meurs, Gerrita Tammer (gemeente Bunschoten) Natuur, Milieu.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Afdeling Ondersteunings Plan Gerrit Willems 30 september 2010 Kamer Centrale Zuid-Holland Noord.
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
DuurzaamDoor Regionale netwerken en Duurzaamheidknooppunten Ad Bijma, programmacoördinator.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Herstructurering Sociaal Domein
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Eenheid in verscheidenheid Bijeenkomst najaar 2014, Programma Leren en Werken.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Bevordering leefbaarheid Oostdijk Presentatie Themaraad 16 april 2013.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Inspiratieavond Duurzaam (t)huis Wethouder Joan Briels.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
De toekomst van de maatschappelijke stage
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

NME: kiezen, leren, meedoen Versterking van NME in Nederland 2008 - 2011 Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Natuur en milieueducatie Gaat over waardeontwikkeling natuur en milieu (planet in beeld) Is nodig voor het ontwikkelen ‘groene’ strategieën Vormt de basis voor duurzame ontwikkeling

Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011 Wensbeeld Het onderwijs ziet de onderwijskundig en pedagogisch waarde van NME. Burgers (jong en oud) vinden leren over-, en van de natuur waardevol en krijgen zich op relatie met natuur en handelingsmogelijkheden. Bestuurders zien waarde NME als basis voor duurzame samenleving. Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011 Hoe? NME-ers kennen belangen van lokale partijen en weten NME in dit krachtenveld te plaatsen. NME-professionals en vrijwilligers delen kennis van inhoud, methodieken en strategieën. Er zijn voldoende mogelijkheden voor opleiding en nascholingscholing. De vernieuwing van NME (en ecologische basisvorming) wordt doorgezet. Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Landelijk NME beleid: Vernieuwing op vijf speerpunten Gezamenlijke agenda Vraaggestuurd werken Jeugd en jongeren centraal Denken en doen Bestuurlijke samenwerking Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Aanpak programmabureau Specifiek Stimuleren lokale arrangementen rond water, groen en energie Generiek Kennis, communicatie, kwaliteit gekoppeld aan arrangement (breder dan sector) ondersteuning NME sector (kwaliteit, professionalisering, kennismanagement) Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Toelichting arrangementen rond NME Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011 Doel Arrangementen Versterking van NME op lokaal niveau Vraaggericht Bestuurlijk ingebed Ontwikkelen vernieuwende aanpak Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Voorbeeld: Groene speelplekken ‘De Sliedrechtse dorpstuin’ Bestuurlijke partijen Gemeente (beleid), Ministerie’s LNV en VWS (beleid) Aanbieders NME centrum (aanbod), springzaad (ontwerp), medewerkers sociale werkplaats (onderhoud, beheer) Eindgebruikers Sliedrechtse jeugd en hun ouders (via welzijnswerk en allochtonen organisaties) Vernieuwers Jantje Beton, Forum (sociale integratie, leefbaarheid) Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Voorbeeld: Groen in de kinderopvang ‘Een Brede Schooltuin Zutphen’ Bestuurlijke partijen Gemeente Zutphen, bestuurlijk netwerk GDO (beleid) Aanbieders NME centrum (educatie), Oase (ontwerp inrichting en activiteiten), Pabo’s (begeleiding kinderen), AOC (onderhoud) Eindgebruikers Kinderen die gebruik maken van BSO (via Brede School Organisatie, schoolbestuur ed) Vernieuwers Op terrein van onderwijs en brede school: Sardes, Oberon. Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Voorbeeld: Energie in de stad ‘De energieke winkelstraat (Arnhem)’ Bestuurlijke partijen Gemeente (Arnhem), klimaat- en energiebeleid, GDO (vereniging voor duurzame gemeenten) Aanbieders Lokaal NME centrum, KvK, lokale jongerenorganisatie Eindgebruikers Arnhemse jeugd- en jongeren, leerlingen VMBO (detailhandel) in Gelderland Vernieuwers Programma ‘leren ondernemen’, nationale jeugdraad, Triple E. Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Criteria Arrangementen Robuuste thema’s binnen: water, energie, groen Gericht op educatie (leren van, leren over) Er is ingespeeld op behoefte van de eindgebruiker ofwel: vraaggericht werken is uitgangspunt. De eindgebruiker heeft handelingsperspectief. Arrangement sluit bij voorkeur aan bij trends en ontwikkelingen (onderwijs, maatschappij). Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011 Vervolg criteria Mogelijkheid en bereidheid tot delen van kennis en inzichten. Contract met gemeente, provincie of waterschap. Vertegenwoordigers vanuit 4 assen participeren en commiteren zich aan arrangement. Relatie met lokale beleidsthema’s en bestuurlijk commitment. Maximaal 50% cofinanciering. Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011 Vragen subgroepen Kies een onderwerp (inhoudelijke afbakening)? Benoem gewenste partijen (uitbouw naar een arrangement)? Reflecteer samen op eigen rol (rol van de NME-er / rol van bestuurder)? Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011

Programmabureau NME nme@senternovem.nl Vragen, wensen, ideeën Programmabureau NME nme@senternovem.nl Natuur- en Milieueducatie 2008 - 2011