De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen
Opzet workshop Kennismaking; 5 minuten Presentatie; 30 minuten Werken in viertallen;30 minuten Reflectie; 10 minuten
Historisch perspectief 1998 geen speciaal onderwijs doch ‘gewoon anders’ Basisonderwijs tot en met MBO Top down Ouders 2006 stuurgroep Passend Onderwijs
Passend Onderwijs vanaf 2006 Bestuurlijk commitment; alle kinderen onderwijs in de stad Continuum; van integratie tot separatie 2-23 jarigen
Maatschappelijke doelen Het aantal jeugdigen dat – ongeacht zorgvraag rond stoornis of handicap – het maximale eindniveau behaalt dat bij hen past, waarbij ten minste sprake is van de wettelijke startkwalificatie; Het aantal jeugdigen dat –ongeacht zorgvraag rond stoornis of handicap- duurzaam een zelfstandig inkomen uit arbeid weet te verwerven; Het aantal jeugdigen dat –ongeacht zorgvraag rond stoornis of handicap- actief participeert in de samenleving. Voor Almeerse jongeren die (nog) geen startkwalificatie kunnen behalen bestaat er een alternatief in de vorm van een (gemeentelijk) startdiploma.
Aandachtspunten Draagvlak scholen Draagvlak ouders Kwaliteit Keten Indicatietrajecten Huisvesting Integraliteit
Programma management P.o. – v.o. - MBO – gemeente Regulier – speciaal Klankbord; ketenpartners Oudergroep Docentengroep
Gemeentelijke structuur Regiegroep Jeugd Adviesgroep Jeugd Relatie met veiligheidskolom Behoefte aan stuurgroep onderwijs-jeugd (LEA, VVE, VSV, Passend Onderwijs)
Wat loopt…. Continuum van zorg; onderwijs Ketensamenwerking; ZAT Handelingsgericht werken Zorgteams Kwaliteitsborging (BMC-aanpak) Relatie met LEA-onderdelen Integraal scholingsaanbod ketenpartners
Wat is nog wenselijk….. Kennis- en dienstencentrum Passend Onderwijs Wijkstructuur Doorgaande lijnen en indicaties Front en backoffice voor ouders (scholen) Integrale indicatie Afstemming en integratie LEA – Passend Onderwijs (kwaliteitsagenda!!!!)
Aan de slag…. Wat spreekt aan? Wat roept vragen op? Wat kan je er zelf mee in je eigen praktijk? Welke randvoorwaarden vragen aandacht; gemeente, bestuurlijk, rijk, ketensamenwerking Hoe kom je tot afstemming LEA – Passend Onderwijs
Tenslotte Welke vragen roept het, nog, op? Leg vast wat je zelf meeneemt van deze workshop en waar je binnen je eigen proces, op dit moment, het meest behoefte aan hebt.