Disclosure belangen spreker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Schoolsecretariaten (n=555)
Zorg op maat in een nursingtehuis
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Kennispoort Verloskunde 2009
Kwaliteit van leven bij dementie
D-Rainfall Runoff de nieuwe neerslagafvoermodule in SOBEK 3.0 Govert VerhoevenDonderdag 17 november Next Generation Hydro Software.
Effecten van consultatieteams voor palliatieve zorg in het ziekenhuis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Disclosure belangen spreker
De CQ-index in vogelvlucht
Titel van de presentatie
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Diseasemanagement in de praktijk
Integratie van uitkomstmaten in de CQ-index
huisarts en specialist
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Nederlandse aspecten rond inkoop en innovaties van CVA-ketenzorg
Ingrid Middelkoop Projectmedewerker werkgroep Benchmark
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
De kracht van de ervaring
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Ervaringen met Individuele zorgplannen
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Resultaten BPV-evaluatie
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Hoe scoort het curatieve zorgstelsel in een land in 2013
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Patient Reported Outcome Measures
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Presentatie Maastricht
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen Tony Poot
Film op recept? Ton Oomen, (RIVM-CIb-LCI)
Transcript van de presentatie:

Disclosure belangen spreker (potentiële) belangenverstrengeling Geen

Symposium: Organisatie van de CVA zorg anno 2014 Kwaliteit van zorg na een CVA of beroerte vanuit de ogen van de patiënt Symposium: Organisatie van de CVA zorg anno 2014 Dr. Nanne Bos Projectleider Stichting Miletus 14 maart 2014

Delen van patiëntenervaringen verbetert de zorg Miletus Delen van patiëntenervaringen verbetert de zorg Stichting die voor zorgverzekeraars valide informatie genereert over patiëntervaringen in de zorg ten behoeve van de zorginkoop en -bemiddeling, en keuze-informatie voor de patiënt en steeds verder ontwikkelt! Delen is verbeteren: delen van ervaringen, is vermenigvuldigen van kennis Uitvoering metingen: Door meetorganisaties Werkgroepen met stakeholders 16 tot 20 metingen per jaar

Opdracht Miletus Bevorder ontstaan en gebruik landelijke standaard patiëntervaringsvragenlijst (zoals CQI en PROMs) Data bij voorkeur vanuit zorgaanbieders, mits toegang, vergelijkbaarheid en tijdigheid geregeld zijn Zo niet, dan eigen meting door zorgverzekeraars Collectief (voordeel: landelijk BM, kosten, geen overlap, geen versnippering, patiënt niet dubbel belast)

Sturing (ind.) zorgproces Visie: samen meten Openbaarmaking Toetsing Sturing (ind.) zorgproces

Patiëntenperspectief Verschillende wijze van meten patiëntervaringen met ieder eigen voor- en nadelen: Tevredenheid ↔ ervaringsvragen Zorgproces ↔ zorguitkomsten Thema’s ↔ losse vragen Verschillende wijze dataverzameling: Schriftelijk Online Mixed mode PROM – moment van afname

CQi - Consumer Quality Index Gebaseerd op CAHPS (Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems) en QUOTE (Quality Of care Through the patient's Eyes) Meten ervaringen van zorgconsumenten i.t.t. tevredenheidsvragenlijsten Tri-partite draagvlak Voordeel van vragen naar concrete ervaringen: leveren concrete aanknopingspunten voor verbeteringen (subjectieve) verwachtingen spelen een kleinere rol Hanteert bij voorkeur thema’s Vraagt m.n. naar proces van zorgverlening Nadeel Lengte van vragenlijst Differentiërend vermogen, grootte steekproeven

Verschil Tevredenheid Ervaring (CQI) Bent u tevreden over de adviezen die u gekregen heeft gekregen over hoe u op de juiste manier kunt oefenen en bewegen? Ja Nee Ervaring (CQI) Heeft u adviezen gekregen over hoe u op de juiste manier kunt oefenen en bewegen? Nooit Soms Meestal Altijd

Doel: ontwikkeling CQI CVA Het ontwikkelen van een vragenlijst die de kwaliteit van zorg na een CVA meet, vanuit het perspectief van de zorggebruiker. Valide en praktisch toepasbaar. Deelonderzoek onder naasten van CVA patiënten.

CQI CVA - Introductie (5 vragen) 87 vragen Verdeeld over negen modules: - Introductie (5 vragen) - Acute zorg (4 vragen) - Ziekenhuiszorg (23 vragen) - Vervolgbehandeling en revalidatie (17 vragen) - Controles (11 vragen) - Samenwerking van zorgverleners (4 vragen) - Informatie en ondersteuning (11 vragen) - Over uzelf (13 vragen) - Contactgegevens (1 vraag)

CQI CVA Ervaringsvragen: Luisterden de verpleegkundigen aandachtig naar u? (nooit; soms; meestal; altijd) Feitvragen: Kreeg u van het ziekenhuis uw medische gegevens mee? (nee; ja) Probleemvragen: Was de tijdsduur tussen het inschakelen van hulp en het krijgen van hulp een probleem? (groot probleem; klein probleem; geen probleem)

Onderzoeksdesign Feb. en mei 2010 (selecte steekproef) 5851 patiënten (TIA, hersenbloeding, herseninfarct) 26 ziekenhuizen Schriftelijke vragenlijst (Dillman methode) Respons n=2323 (41%)

Waardering door de patiënt Positieve aspecten Ervaren wachttijden voor acute zorg, revalidatie en controles Bejegening door zorgverleners specialisten en verpleegkundigen Gem. waarderingscijfer(ziekenhuizen) = 8,1 (min. 7,8 – 8,7)

Waardering door de patiënt Verbeterpunten Informatie over ondersteuning Controles Betrokkenheid mantelzorger Begeleiding ‘Meekrijgen van medische gegevens’

Ervaringen naar type CVA Schalen TIA (n=795) Infarct (n=1415) Bloeding (n=106) Totaal (n=2316) Acute zorg* 3,72 3,51 3,64 3,59 Bejegening verpleegkundigen 3,61 3,53 3,41 3,54 Bejegening specialisten* 3,75 3,45 3,65 Communicatie specialisten 3,06 3,10 3,25 Behandelplan* 2,98 3,16 3,35 Adviezen* 3,08 3,30 Betrokken mantelzorger* 2,26 2,68 2,93 2,66 Controles* 2,12 2,60 2,83 2,48 Controles in het ziekenhuis* 2,11 2,53 2,67 2,42 Controles niet in het ziekenhuis* 2,13 2,70 2,88 2,56 Samenwerking van zorgverleners 3,19 3,13 3,20 3,15 Informatie over ondersteuning* 1,53 2,08 2,31 1,91 Begeleiding* 2,45 2,81 2,95 2,72 * Significant verschil tussen type CVA (min. 1 – max. 4)

Sterrenverdeling ziekenhuizen Schalen * ** *** Acute zorg 26 Bejegening verpleegkundigen 1 24 Bejegening specialisten Communicatie specialisten 4 19 3 Behandelplan Adviezen Betrokken mantelzorger Controles 23 Controles in het ziekenhuis 25 Controles niet in het ziekenhuis Samenwerking van zorgverleners Informatie over ondersteuning 5 15 6 Begeleiding * Gecorrigeerd voor type CVA en aantal beperkingen (zelfrapportage)

Conclusie Positieve ervaringen met CVA zorgverlening in ziekenhuizen Op 6 van de 11 kwaliteitsdimensies zijn verschillen tussen ziekenhuizen aan te tonen Ervaringen verschillen tussen type CVA Bron: den Brok W, Triemstra M, Rademakers J. CQ-index CVA: meetinstrumentontwikkeling. Nivel, 2011

Effect ontwikkelen en meten met CQI CVA  kwaliteitsverbetering? Discussie Effect ontwikkelen en meten met CQI CVA  kwaliteitsverbetering? Hoe gaan we om met de resultaten? Intern verbetermanagement Op maat voor bepaalde groepen? Voor welke gebruiker? CQI CVA beoogt keten van CVA-zorg te meten Gedifferentieerde analyse eenheden (instellingen of ketens)

Geen herhaling van de huidige CQI CVA meting: Toekomst Geen herhaling van de huidige CQI CVA meting: Proxy uitvraag (respons 10% ); Ervaringen overeenkomstig; waarderingscijfer lager Combineren met de CQI revalidatie? Setting: VV&T, revalidatiecentrum Patiëntenpopulatie zonder TIA Zorgzwaarte lastig in te schatten (niet gebruikt zorgverzekeraars)  uitvragen via (pre)PROMs?

Macro Meso Micro PROMs Patiënt Reported Outcome Measurements Meten van uitkomst van de geleverde zorg, casemix gecorrigeerd Reeds bestaande en gevalideerde vragenlijsten Vragenlijst brengt in kaart of symptomen/klachten van de patiënt veranderd zijn door de behandeling Vragenlijsten worden nu al door artsen gebruikt om klachten / beloop van de aandoening te meten Macro Meso Micro Vergelijking soorten behandelingen Vergelijking kwaliteit van zorg tussen aanbieders Vergelijking voor en na de behandeling bij individuele patiënt Bij reeds bestaande en gevalideerde vragenlijsten noemen: bijvoorbeeld de OHS voor heupvervanging en de CCQ voor diabetes.

Uitkomst PROMs Welk soort domeinen: Meetinstrument: Generiek Welzijn, kwaliteit van leven Aandoeningsspecifiek Mobiliteit ADL / zelfverzorgend Fysieke beperkingen Cognitieve beperkingen Geheugen Communicatie Sociaal functioneren Etc. Meetinstrument: SF36, EQ5D Burden of stroke scale (BOSS) Stroke Impact Scale (SIS) The Barthel Index Stroke Specific Quality of Life Scale (SS-QoL) Stroke and Aphasia Quality of Life Scale-39 item (SAQOL-39) Etc. Bron: A structured review of patient-reported outcome measures (PROMs) for stroke. Patient-reported Outcome Measurement Group; Department of Public Health, University of Oxford, 2009

Interpretatie Wanneer is verschil tussen aanbieders niet alleen statische relevant maar ook voor de patiënt relevant?

NPS – Net Promotor Score In welke mate zou u zorgaanbieder X aanraden aan vrienden/familie/collega’s? Hierop kan een antwoord gegeven worden op een 11-puntenschaal, van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot 10 (zeer waarschijnlijk). Als je bijvoorbeeld 25% promotors hebt, 55% passief tevredenen en 20% criticasters, dan bedraagt de NPS +5. Een positieve NPS (>0) wordt meestal als goed beschouwd.

Uitkomst NPS Voordelen NPS: Kanttekening bij de NPS: Duidelijk en begrijpelijk kengetal cliëntloyaliteit Kanttekening bij de NPS: Biedt geen info over oorzaken en effecten houdt weinig rekening met de nuanceverschillen in de scores: een 0 of een 6 worden als evenwaardig beschouwd, terwijl dit toch een groot verschil betreft. geen verschil of er 70% promotors zijn en 30% criticasters t.o.v. 40% promotors en 0% criticasters. Beiden resulteren in een NPS van +40. Dit lijkt niet helemaal logisch te zijn. Bezwaar i.v.m. culturele beïnvloeding

Ontwikkelen en meten Stichting Miletus streeft naar optimalisatie van de vragenlijst. Dit gebeurt door de CQi CVA te optimaliseren, aan te vullen met PROMs vragen en de NPS. Alle drie de methodieken meten een ander aspect van de zorg en correleren nauwelijks. Feedback op maat en korte feedback cycli Bij het ontwikkelen van een vragenlijst dient met deze informatie rekening te worden gehouden.

Samenvatting en conclusies www.stichtingmiletus.nl info@stichtingmiletus.nl Instructie bijeenkomst Miletus 14 februari 2012