DE WERKSCHOOL NIET NIEUW. WEL UNIEK. Van papier naar praktijk SZW-dagen Extra 2011 Maarten Crump

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Ervaringen in samenwerking
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Stimuleren regionale economie en de Wet Werken naar Vermogen Maandag 7 november Karin Sleeking Geert Schipaanboord
Investeren in jezelf is investeren in de toekomst
Werken naar vermogen Aart Jan Bette Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid december 2011.
Kadernotitie Participatiewet
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Transitie van het Sociaal domein
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Minisymposium ChristenUnie
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Aan de slag met de Werkschool Groningen
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Loopbaanplein Achterhoek
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Presentatie Continuümconcept
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Regionale Werkgeversdienstverlening Arjan Kampman Benno Hermelink 2 november 2011 De Werkgever op Kop.
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Presentatie Continuümconcept
Informatiebijeenkomst Districtsmanagers WWNV CNV Publieke Zaak 27 maart 2012.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Utrecht Mathilde van de Ven.
Traject van de toekomst Presentatie voorlopersaanpak 23 april 2012 Thema: soepele overgang van school naar werk Otto Jongsma – Gemeente Groningen Hans.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
Participatiewet.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
De actualiteit te lijf Yvonne van Amstel RCF Rotterdam Rijnmond Zuid Holland Zuid 3 juni 2009.
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Participatiewet vanaf 2015
Inclusieve Arbeidsmarkt NHN Aanpak Jeugdwerkloosheid AJW 2.0
Route Arbeid Jongeren Pro-VSO met ontwikkelingsperspectief arbeid
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Jongeren in een kwetsbare positie en passend onderwijs.
Transcript van de presentatie:

DE WERKSCHOOL NIET NIEUW. WEL UNIEK. Van papier naar praktijk SZW-dagen Extra 2011 Maarten Crump

Een groot aantal jongeren die niet in staat is een startkwalificatie te behalen mist de aansluiting met de arbeidsmarkt en wordt uitkeringsafhankelijk (instroom in Wajong al dan niet in combinatie met werk): –70% REC 3 (van de lpj) –35% REC 4 (van de lpj) –45% Pro (van de lpj) AANLEIDING

Kabinet: Uit indicering WSW blijkt dat minstens helft van de mensen regulier werk (al dan niet met ondersteuning) zou moeten kunnen verrichten. Is nu 5% Bij Wajong werkt 25% (waarvan 15% beschut). Meer dan de helft zou regulier werk moeten kunnen verrichten. Is nu 10% “(…) voorzieningenstelsel is historisch gegroeid tot wat het nu is: een systeem met onvoldoende samenhang.” fuikvorming (bijvoorbeeld WSW) Wajong: naar nieuwe instroom, aan het werk per jaar (waarvan met inkomensondersteuning) KABINET: WERKEN NAAR VERMOGEN

WAAR STAAN WE?

Proces: Advies: – verschijnen advies – positieve reactie van sociale partners vanuit STAR – Kabinetsreactie: groen licht voor de Werkschool Landelijke Stichting de Werkschool opgericht STAND VAN ZAKEN LANDELIJK

Interesse regio’s boven verwachting: –>5 gestart: –Eindhoven –Zuid-Limburg –Amsterdam –Rotterdam –Achterhoek –Utrecht –Flevoland –Drechtsteden –>20 interesse STAND VAN ZAKEN IN DE REGIO’S

PAPIER

Toeleverend onderwijs: –Vso (m.n. REC 3 en 4) –Pro –Mbo1/AKA Maximaal 3 jaar, gemiddeld 2 jaar Traject tussen 16 en 21 Aandacht i.i.g. voor werkcapaciteit, ondersteuningsbehoefte en loonwaardebepaling VOOR WIE

WERKSCHOOLALLIANTIE

Leerling echt centraal Werk is einddoel en leidend Ontzorgen leerling en werkgever in alle facetten Maatwerk Toepassen kwalificatiestructuur MBO Branchecertificaten en EVC Aan de voorkant: ontschot inzetten van middelen WERKSCHOOLTRAJECT

ZOEK DE VERSCHILLEN

FORMULE WERKSCHOLEN

Ontschotte inzet van alle middelen voor ondersteuning route onderwijs/arbeidsmarkt Basis: –Bekostiging OCW –Inzet instrumentarium UWV/gemeenten Aanvullend: –Leerlinggebonden: ondersteuning en zorg –Werkschoolgebonden: fondsen en opstartfinanciering FINANCIERING

Jongere: werk in plaats van uitkering Werkgever: gekwalificeerde werknemer Overheid: meer rendement met minder middelen. Budgettair neutraal. Direct ten minste 20% besparingen door ontschotte inzet van middelen RENDEMENT

VAN PAPIER NAAR PRAKTIJK KWARTIERMAKEN EN UITVOEREN

– Opschalen – Ontzorgen – Ontschotten – Focus op werk –Onafhankelijk en objectieve gebundelde middeleninzet en vormgeving integraal en vraaggericht Werkschooltraject – Regionale aanpak met landelijke infrastructuur MEERWAARDE WERKSCHOOL

–Randvoorwaarden creëren: o Regionaal functionerend netwerk o Beschikbaarheid alle ingrediënten voor Werkschooltraject vanuit perspectief leerling en werkgever o Rechtmatige middelencoördinatie –Trajecten samenstellen: o Wat, met wie, door wie betaald? o Ononderhandelbaar: traject is integraal en vraaggericht en komt onafhankelijk tot stand o Expertise samenwerkingspartners maximaal benutten o Eerst traject vaststellen, dan bepalen wie wat doet –Uitvoering regisseren: o Alle uitvoerende taken worden uitbesteed o Werkschool selecteert uitvoerders o Kunnen Werkschoolpartijen, maar ook anderen zijn ACTIVITEITEN WERKSCHOOL

WERKSCHOOLALLIANTIE

REGIONALE FORMULE

–Elke speler laat zijn eigen totaalpakket los. Werkschool stelt totaalpakket samen. Werkschool benut hierbij regionale en landelijke ingrediënten –Onder welke voorwaarden zou je dit doen? Wat krijg je hiervoor terug? –Werkschool heeft voldoende bevoegdheden nodig. Is onafhankelijk ten opzichte van elke deelnemende partij. –Opbrengsten collectief en voor elke partij moeten duidelijk zijn –Resultaat = regionale Werkschoolformule (uitgewerkte aanpak op basis van afspraken regionale partijen + Stichting) CONSEQUENTIES

–Kwartiermaker –‘coalition of the willing’ –Regionale Werkschoolformule ontwikkelen en toewerken naar start uitvoering (uitvoeringsplan inclusief begroting) –Zo snel mogelijk richting uitvoering –Werkendeweg formule verfijnen –Daarom klein beginnen AANPAK

GEMEENTEN EN DE WERKSCHOOL

In ieder geval belangrijk vanwege: WMO Lokaal preventieve jeugdveld Schuldhulpverlening/budgetbeheer NU

Impact Regeerakkoord: Decentralisatieslag/transities: –2013 Wet werken naar vermogen – jeugdzorg wetsvoorstel Jeugdzorg naar Tweede Kamer (Wet zorg voor jeugd; ook jeugd-GGZ – nu Zvw - en jeugd-LVG – nu ABWZ) –2013/2014 begeleiding/dagbestding van ABWZ naar WMO Meer met minder STRAKS

Meer financiering in één hand Nadruk op zelfredzaamheid Sterke samenhang stelsels sociaal- economisch domein Regionalisering Vraaggericht (o.a. werkgeversbenadering) Focus op werken naar vermogen CONSEQUENTIES

Gemeenten cruciaal voor Werkschool Werkschool loopt voor op deze ontwikkelingen: Regionaal Focus op werk Samenhangende inzet van middelen Leerling echt centraal Empowerment/zelfredzaamheid Leren, werken en kwalificeren naar vermogen DUS …