DE WERKSCHOOL NIET NIEUW. WEL UNIEK. Van papier naar praktijk SZW-dagen Extra 2011 Maarten Crump
Een groot aantal jongeren die niet in staat is een startkwalificatie te behalen mist de aansluiting met de arbeidsmarkt en wordt uitkeringsafhankelijk (instroom in Wajong al dan niet in combinatie met werk): –70% REC 3 (van de lpj) –35% REC 4 (van de lpj) –45% Pro (van de lpj) AANLEIDING
Kabinet: Uit indicering WSW blijkt dat minstens helft van de mensen regulier werk (al dan niet met ondersteuning) zou moeten kunnen verrichten. Is nu 5% Bij Wajong werkt 25% (waarvan 15% beschut). Meer dan de helft zou regulier werk moeten kunnen verrichten. Is nu 10% “(…) voorzieningenstelsel is historisch gegroeid tot wat het nu is: een systeem met onvoldoende samenhang.” fuikvorming (bijvoorbeeld WSW) Wajong: naar nieuwe instroom, aan het werk per jaar (waarvan met inkomensondersteuning) KABINET: WERKEN NAAR VERMOGEN
WAAR STAAN WE?
Proces: Advies: – verschijnen advies – positieve reactie van sociale partners vanuit STAR – Kabinetsreactie: groen licht voor de Werkschool Landelijke Stichting de Werkschool opgericht STAND VAN ZAKEN LANDELIJK
Interesse regio’s boven verwachting: –>5 gestart: –Eindhoven –Zuid-Limburg –Amsterdam –Rotterdam –Achterhoek –Utrecht –Flevoland –Drechtsteden –>20 interesse STAND VAN ZAKEN IN DE REGIO’S
PAPIER
Toeleverend onderwijs: –Vso (m.n. REC 3 en 4) –Pro –Mbo1/AKA Maximaal 3 jaar, gemiddeld 2 jaar Traject tussen 16 en 21 Aandacht i.i.g. voor werkcapaciteit, ondersteuningsbehoefte en loonwaardebepaling VOOR WIE
WERKSCHOOLALLIANTIE
Leerling echt centraal Werk is einddoel en leidend Ontzorgen leerling en werkgever in alle facetten Maatwerk Toepassen kwalificatiestructuur MBO Branchecertificaten en EVC Aan de voorkant: ontschot inzetten van middelen WERKSCHOOLTRAJECT
ZOEK DE VERSCHILLEN
FORMULE WERKSCHOLEN
Ontschotte inzet van alle middelen voor ondersteuning route onderwijs/arbeidsmarkt Basis: –Bekostiging OCW –Inzet instrumentarium UWV/gemeenten Aanvullend: –Leerlinggebonden: ondersteuning en zorg –Werkschoolgebonden: fondsen en opstartfinanciering FINANCIERING
Jongere: werk in plaats van uitkering Werkgever: gekwalificeerde werknemer Overheid: meer rendement met minder middelen. Budgettair neutraal. Direct ten minste 20% besparingen door ontschotte inzet van middelen RENDEMENT
VAN PAPIER NAAR PRAKTIJK KWARTIERMAKEN EN UITVOEREN
– Opschalen – Ontzorgen – Ontschotten – Focus op werk –Onafhankelijk en objectieve gebundelde middeleninzet en vormgeving integraal en vraaggericht Werkschooltraject – Regionale aanpak met landelijke infrastructuur MEERWAARDE WERKSCHOOL
–Randvoorwaarden creëren: o Regionaal functionerend netwerk o Beschikbaarheid alle ingrediënten voor Werkschooltraject vanuit perspectief leerling en werkgever o Rechtmatige middelencoördinatie –Trajecten samenstellen: o Wat, met wie, door wie betaald? o Ononderhandelbaar: traject is integraal en vraaggericht en komt onafhankelijk tot stand o Expertise samenwerkingspartners maximaal benutten o Eerst traject vaststellen, dan bepalen wie wat doet –Uitvoering regisseren: o Alle uitvoerende taken worden uitbesteed o Werkschool selecteert uitvoerders o Kunnen Werkschoolpartijen, maar ook anderen zijn ACTIVITEITEN WERKSCHOOL
WERKSCHOOLALLIANTIE
REGIONALE FORMULE
–Elke speler laat zijn eigen totaalpakket los. Werkschool stelt totaalpakket samen. Werkschool benut hierbij regionale en landelijke ingrediënten –Onder welke voorwaarden zou je dit doen? Wat krijg je hiervoor terug? –Werkschool heeft voldoende bevoegdheden nodig. Is onafhankelijk ten opzichte van elke deelnemende partij. –Opbrengsten collectief en voor elke partij moeten duidelijk zijn –Resultaat = regionale Werkschoolformule (uitgewerkte aanpak op basis van afspraken regionale partijen + Stichting) CONSEQUENTIES
–Kwartiermaker –‘coalition of the willing’ –Regionale Werkschoolformule ontwikkelen en toewerken naar start uitvoering (uitvoeringsplan inclusief begroting) –Zo snel mogelijk richting uitvoering –Werkendeweg formule verfijnen –Daarom klein beginnen AANPAK
GEMEENTEN EN DE WERKSCHOOL
In ieder geval belangrijk vanwege: WMO Lokaal preventieve jeugdveld Schuldhulpverlening/budgetbeheer NU
Impact Regeerakkoord: Decentralisatieslag/transities: –2013 Wet werken naar vermogen – jeugdzorg wetsvoorstel Jeugdzorg naar Tweede Kamer (Wet zorg voor jeugd; ook jeugd-GGZ – nu Zvw - en jeugd-LVG – nu ABWZ) –2013/2014 begeleiding/dagbestding van ABWZ naar WMO Meer met minder STRAKS
Meer financiering in één hand Nadruk op zelfredzaamheid Sterke samenhang stelsels sociaal- economisch domein Regionalisering Vraaggericht (o.a. werkgeversbenadering) Focus op werken naar vermogen CONSEQUENTIES
Gemeenten cruciaal voor Werkschool Werkschool loopt voor op deze ontwikkelingen: Regionaal Focus op werk Samenhangende inzet van middelen Leerling echt centraal Empowerment/zelfredzaamheid Leren, werken en kwalificeren naar vermogen DUS …