Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Organisatiekunde.
Studenttevredenheid en accreditatie
Analyse van incidenten
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Ervaringen in samenwerking
Menno Karres Lead Auditor
Mediërend leren op bs. Theresia
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
De rekenkamer van Venlo
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Decentraliseren, goed idee? kansen en risico’s voor Brummen 5 maart politiek café Yvonne Bieshaar (lid van het eerste uur)
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Wet Werk en Bijstand Marscha Mehciz.
Oplossingsgericht coachen
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Verantwoord verdelen & effectief prikkelen Bestuurlijke conferentie WWB-I 5 maart 2014 presentatie Cebeon.
Bestuurlijke conferentie Den Haag, 5 maart 2014 Martin Heekelaar 1 Beoordeling verdeelmodellen budget inkomensdeel WWB/Participatiewet.
Verbeteringen huidig WWB-model inkomensdeel Bestuurlijke conferentie 5 maart 2014 Leo Aarts en Tom Everhardt.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Het Trendmodel Presentatie voor: bestuurlijke bijeenkomst verdeelmodel WWB Den Haag, 5 maart 2014 Lucy.
Aanleiding Vragen over verdeelmodel Opzet Vervolg Wat is er nog meer ?
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Toerisme in Zuidoost Azië
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
De vijf minuten registratie voorbij 22 maart 2010.
Theorielessen in projectmatig werken
Groot onderhoud gemeentefonds
28 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Steekproefmethoden bij EU audits Paul van Batenburg.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Gemeentelijk armoedebeleid, koopkracht en armoedeval Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie.
Financieel rekenmodel Participatiewet
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Verschillende rollen en stijlen
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
RondeTafelgesprek Kerngroep de Bevelanden met de raad van Borsele 21 november 2013.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015 Technische toets Maarten Allers COELO

Technische toets Via dialoog met onderzoekers Verwerkt in eindrapporten Deze presentatie: focus op hoe goed verklaart het model de bijstandslasten? wordt gecorrigeerd voor het effect van eigen beleid & uitvoering? Dus niet op prikkelwerking, uitlegbaarheid, ………..

Decentralisatie bijstand Jaren 80: bijstandslasten als onbeïnvloedbaar gezien Bijstandsontvangers moesten vooral hun geld op tijd krijgen Jaren 90: kanteling denken 2004: decentralisatie bijstand Beleidsvrijheid gemeenten Financiering met prikkelwerking Groot succes gemeenten: bijstandsafhankelijkheid omlaag Gemeentelijk beleid doet ertoe

Financiering bijstand luistert erg nauw Wie aan de voorwaarden voldoet moet je een uitkering geven Rijk bepaalt voorwaarden en bedragen Daarom is kostendekkende uitkering nodig Rechtvaardig & betrouwbaar Gemeenten kunnen financiële klappen maar beperkt opvangen Groot verschil met bijv. Algemene uitkering gemeentefonds Bewust gekozen voor globaal verdeelsysteem

Verdeelmodel op basis van verklaringsmodel Wat verklaart hoogte bijstandsuitgaven? 1. Exogene factoren samenstelling bevolking aanwezigheid banen enz 2. Eigen beleid & uitvoering – moet niet in verdeelmodel

Niet overal zijn gegevens over - niet alles is meetbaar Sociaal-economische geschiedenis Beschikbaarheid banen over de grens Eigen beleid & uitvoering Enz.

Wat als je een verklarende factor weglaat? Bijvoorbeeld: eigen beleid & uitvoering Factoren die daarmee samenhangen krijgen een groter gewicht Gemeenten met effectief beleid krijgen een te lage uitkering en omgekeerd Dus: alles meenemen in verklaringsmodel, eigen beleid weglaten uit verdeelmodel

Ape-model Verbetering bestaand verdeelmodel Tientallen varianten bekeken met extra of juist minder verdeelmaatstaven Geprobeerd factoren op te nemen die eigen beleid & uitvoering weergeven Blijkt niet te lukken Model houdt geen rekening met verschillen in beleid en uitvoering Ook niet met andere niet-meetbare lokale verschillen

Trendmodel (SEO) Corrigeert voor onmeetbare factoren Maar dan moeten die wel onveranderlijk zijn bijvoorbeeld ligging, cultuur of langjarig beleid Dit kan door alleen naar veranderingen te kijken factor X verandert – wat gebeurt er met de bijstandslasten? dingen die niet veranderen blijven dan buiten beschouwing Verdeelmodel gecorrigeerd voor constant gemeentelijk beleid bijvoorbeeld als gevolg van lokale normen & waarden Het blijkt in de praktijk lastig om veranderingen in bijstandslasten goed te verklaren

Multiniveaumodel (SCP) Gaat uit van huishoudens, niet van gemeenten Gemeenten zitten niet in de bijstand Gaat per huishoudenstype na wat de kans op bijstand is Koppel daar een bedrag aan Door cijfers op gemeenteniveau te gebruiken gooi je alle huishoudens daar op één hoop je verliest waardevolle informatie Houdt rekening met effect van wijk & regio Effect gemeente wel in verklarings- maar niet in verdeelmodel Verdeelmodel gecorrigeerd voor eigen beleid & uitvoering

Verschillenanalyse (Cebeon) Combinatie van statistische en kwalitatieve gegevens Eigen beleid meegenomen, maar hoe is niet geheel duidelijk Uitkomsten niet reproduceerbaar rapportage summier over gevolgde methode methode deels gebaseerd op inschattingen en steekproef Als er de volgende keer iets anders uitkomt, is dan de werkelijkheid veranderd, of wordt die anders ingeschat? Erg arbeidsintensief: niet makkelijk om na enkele jaren na te gaan of aanpassing nodig is

Wat bepaalt kwaliteit model? Geeft goede verklaring voor niet te beïnvloeden bijstandslasten Rechtvaardig & betrouwbaar Eigen beleid & uitvoering mag verdeling niet sturen Alle relevante factoren moeten worden meegenomen Vinger aan de pols moet mogelijk zijn Regelmatig herschatten ter controle

Wat bepaalt kwaliteit model? Kleinste herverdeeleffecten = beste systeem? Nee Huidige uitgaven deels gestuurd door inkomsten – dus door bestaand verdeelsysteem Andere opzet verdeelsysteem leidt daarom tijdelijk tot nieuwe herverdeeleffecten Herverdeeleffecten onbelangrijk? Herverdeeleffecten moeten wel binnen de perken blijven

Goed model → tekort = eigen schuld?

Goed model → tekort = eigen schuld? Nee Model is nooit de werkelijkheid Voorbeeld: als morgen een grote werkgever omvalt zit dat niet in het model Hardheidsclausule blijft nodig