‘Wat biedt het het vmbo groen?’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
HAVISTEN COMPETENT
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Differentiëren naar leerwegen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Arrangementen Groen Proeven
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Landbouwbreed Klaaswaal
1.
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
COMPETENTIEONTWIKKELING
Hoe rijk is een GP ervaring?
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Examinering Conferentie BTG HTVF
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Bewust toetsen met Groen Proeven
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
Aan de slag met de online SE bank!
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Toekomstgericht onderwijs
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Transcript van de presentatie:

‘Wat biedt het het vmbo groen?’ Groen Proeven ‘Wat biedt het het vmbo groen?’

Waar staat Groen Proeven voor? Een project van alle AOC’s en de VBG (2009-2010) Ontwikkeling competentiegerichte schoolexamens (o.b.v. geglobaliseerde competentiegerichte examenprogramma’s landbouw en landbouwbreed) Implementatieondersteuning van de GP producten Via het schoolexamen de ontwikkeling naar meer competentiegericht vmbo groen stimuleren en faciliteren! ‘Hoger liggend doel’ (maar geen GP verantwoordelijkheid) - versterken doorlopende leerloopbaan vmbo – mbo - betekenisvol leren > motivatie - kwaliteitsverbetering (competentiegerichte) SE

Competenties, competentiegericht? Competent zijn: ‘Ik kan iets en ik weet waarom’ Competentiegericht onderwijs (CGO): de leerling leert in samenhang krijgt eigen verantwoordelijkheid, leert te reflecteren leert actief en vanuit de praktijk laat zien wat hij kan! Competentiegerichte examenprogramma’s groen Professionele vaardigheden vervangen door 18 SHL competenties Competent zijn: Bewust handelen en keuzes verantwoorden

Competent zijn: Bewust handelen en keuzes verantwoorden

De piramide van Miller; lagen van ontwikkeling Authenticiteit Lagen vertaald naar leerling, docent, toetsvorm en omgeving Oefenen van competent gedrag Beroepsbekwaamheid bestaat uit vier lagen: de onderste lagen zijn voorwaardelijk voor de hogere lagen. Afhankelijk van welke laag je in je onderwijs of beoordeling wilt aanspreken moet je andere methoden kiezen voor beoordeling. In traditioneel onderwijs ligt de nadruk op laag 1 en misschien laag 2. In CGO ligt de nadruk op laag 3 en 4 Naarmate je hoger in de piramide komt, wordt de authenticiteit van de onderwijs en beoordelingsmethoden belangrijker. Weten en toepassen vormen de basis. Of iemand echt competent is, wordt duidelijk via het laten zien en doen in de complexe praktijk. Dus CGO kan ook niet zonder kennis en vaardigheden! Toepassen van kennis (vak)kennis opdoen

Eisen aan een Groen Proeven PvB CGO vraagt een andere inzet van leerlingen: eigen verantwoordelijkheid, initiatief, reflecteren, omgaan met dilemma’s, keuzes verantwoorden PvB: in een realistische praktische context gedrag ‘uitlokken’ Leerlingen moeten - plannen - keuzes maken - inspelen op onverwachte situaties - een ‘rol’ vervullen (verantwoordelijkheid) Reflectiegesprek als essentieel onderdeel van de beoordeling 2 examinatoren - observeren (gewenst) gedrag - bepalen of een leerling competent is; of hem/haar een praktijksituatie kan worden toevertrouwd beoordelen de uitvoering in zijn geheel

Van examenprogramma naar PvB Examenprogramma LNO en LBB Verantwoording Examenstandaarden Verantwoording Proeven van Bekwaamheid

Examenstandaard per contextveld Leefomgeving en recreatie Kerntaken Werkprocessen 1. Verrichten werkzaamheden bij aanleg natuur en leefomgeving 1.1 De leerling bereidt de aanleg voor 1.2 De leerling voert de aanleg uit 1.3 De leerling controleert het eigen werk 2. Verrichten werkzaamheden bij onderhoud natuur en leefomgeving 2.1 De leerling bereidt het onderhoud voor 2.2 De leerling voert het onderhoud uit 2.3 De leerling controleert het eigen werk 3. Ondersteunen van het recreatief gebruik van natuur en leefomgeving 3.1 De leerling informeert en licht de klant voor over de gang van zaken op de locatie 3.2 De leerling voert technische werkzaamheden uit 3.3 De leerling geeft instructie en uitleg bij het gebruik van recreatie voorzieningen en activiteiten 4. Gebruiken, onderhouden en beheren van productiemiddelen en bedrijfsgebouwen 4.1 De leerling onderhoudt gereedschappen en machines 4.2 De leerling onderhoudt gebouwen en leefomgeving 4.3 De leerling houdt administratieve processen bij

Examenstandaard per contextveld Benodigde competenties Werkproces met resultaat Benodigde competenties met eindtermen / indicatoren 3.1 De leerling informeert en licht de klant voor over de gang van zaken op de locatie Resultaat: de klant is geïnformeerd 14 6 de leerling luistert naar de recreant de leerling informeert de recreant Contextafhankelijk LB/K/2/4,5,6,14 LBK 4/23 LBK 11/35

Wat wij bieden; 2 ontwikkellijnen 1. Productontwikkeling - kant en klare PvB’s o.b.v. kwaliteitsstandaarden - verantwoordingsdocumenten - templates voor PvB ontwikkeling door de scholen zelf 2. Implementatieondersteuning - ondersteuning en advisering (vraaggericht) - pilots met intensieve begeleiding - deskundigheidsbevordering en uitwisseling - MT bijeenkomsten - pilotbijeenkomsten - DOE dag

Voorbeeld PvB’s, ontwikkelruimte, pilots www.groenproeven.nl

De projectorganisatie LNV BAR/AOC Raad SG PL Redacteur Extern Ontwikkelgroep Coördinator Kwaliteitsgroep Groen Proeven treedt niet in de verantwoordelijkheid van de instellingen bij de implementatie van competentiegericht onderwijs en beoordelen WUR Kwaliteits borging

De monitoring vanuit de WUR Maar … Groen Proeven laat vooral zien en ervaren hoe competentiegerichte schoolexaminering in de praktijk werkt. Maar …doen wij ook wat wij beogen? De Groen Proeven film! De monitoring vanuit de WUR Ervaren kwaliteit t.a.v. 12 kwaliteitsindicatoren

Monitoring Groen Proeven 2009-2010: resultaten 05/04/2017 Monitoring Groen Proeven 2009-2010: resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR Judith.gulikers@wur.nl

Wat cijfers 34 pilots 10 AOC’s en 1 SG 05/04/2017 34 pilots 10 AOC’s en 1 SG 28 intakegesprekken; bij 20 leidinggevende aanwezig (!) 453 evaluaties ingevuld door lln., 76 door examinator 10 ljr.4, 21 ljr. 3, 3 ljr.2 24 school, 10 bedrijf (ljr. 4)

De monitoringsprocedure 05/04/2017 Inzicht in de (ervaren) kwaliteit van Groen Proeven Ondersteunen scholen bij organisatie en reflectie op de pilot Intake Observatie van uitvoering Directe feedback op locatie Evaluatiegesprekken Verslagen  direct overleg projectleiding  acties Effectiviteit van de intake; professionaliseren en borgen

Onderzoeksresultaten 05/04/2017 Evaluaties (‘ervaren kwaliteit’) (leerlingen, docenten, GP begeleiders) ‘Persoonlijke ervaringen’ (onderzoeker) 12 kwaliteitscriteria (Baartman c.s) Intakevragenlijst pilots Evaluatievragenlijst pilots Screeningscriteria PvB’s (KG)

Leerlingen positief over In kader van doorlopende leerlijn  JAA! In kader van: dit heb ik nog nooit eerder gedaan NEEE! Leerlingen positief over 05/04/2017 Authenticiteit (echte opdrachtgever/klant, echt resultaat, locatie Leereffect van de PvB (m.n. competentieontwikkeling) Transparantie (lln. weten wat er verwacht wordt) PvB als examenvorm Aandachtspunten GL leerling (keuzes, voorbereiding) < authentiek, > voorbereid Beelden bij competenties Leereffect Voorbereidingstraject ‘Maar wat ik dan eigenlijk wel vind, is dat ze al eerder op school moeten leren hoe je zelfstandig moet werken. Nu moesten we dat ineens in deze toets doen en dat zijn we niet gewend’ (GL lln.)

76 Docenten positief over 05/04/2017 Uitvoerbaarheid Herhaalbaarheid (‘we zijn het met elkaar eens’) Niveau van de lln. (reflectievermogen, inzet, creativiteit, competent gedrag) Acceptatie (goede examinering, betekenisvol) Aandachtspunten Uitvoerbaarheid in reguliere setting Beoordeling (hoe en waarop) Plaatsing in de doorlopende leerlijn Voorbereidingstraject (fase van CGO ontwikkeling) Reflectiegesprek als onderdeel van de beoordeling

Wat vraagt nog aandacht 05/04/2017 Groen Proeven geeft een zichtbare impuls aan competentiegericht vmbo groen, dus vooral doorgaan ! CSPE Nog geen duidelijk beeld van: competenties, “hoe zie ik die in mijn situatie?” WAT, HOE en WAAROP beoordelen? Werken met dilemma’s: wel/niet, en zo ja hoe dan? Differentiatie naar niveau komt niet uit de verf “Mijn mond houden” is een uitdaging voor docenten Relatie met CSPE leidt tot veel discussie Doorlopende leerlijn. Docenten vinden aansluiting met MBO groot voordeel van PvB, leerlingen zien dit nog niet. PvB wordt nog niet in een doorlopende leerlijn geplaatst

Mooi, maar waar doen we het voor? Met competentiegericht onderwijs: beoordeel je de vmbo leerling op een manier die recht doet aan zijn kracht; ‘geen woorden, maar daden!’ leren leerlingen naar zichzelf te kijken en initiatief nemen concentreer je je op wat de leerling kan maak je onderwijs betekenisvol leg je verbanden met de wereld buiten de school (hobby’s) Maar vooral: bereid je leerlingen voor op succesvol functioneren in het (brede) mbo en in de maatschappij leer je leerlingen bewust kiezen voor een vervolgstap

Meer informatie?? www.groenproeven.nl Projectleiding: info@groenproeven.nl Scilla van Cuijlenborg Wilma Bredewold