Doel Rijksprogramma Beter Benutten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effecten van mogelijke zoetwater strategieën deskundigensessies gebruiksfuncties februari 2012.
Advertisements

Werksessie Businessplan Biobased Economy november 2011 Fort Voordorp, Groenekan.
De Overijsselse energiebesparingsaanpak 2
Stichting Dijk van een Kust
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Sector Mobiliteit Resultaten 2012 en Plannen 2013.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verduurzaming gemeentelijk scholen 's-Hertogenbosch Leo de Koster, afdeling Maatschappelijk Vastgoed 26 september 2013.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Kennisagenda Transport & Logistiek
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
secretaris Plaatselijke Groep
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Loopbaanplein Achterhoek
“Trends en ontwikkelingen in de beveiligingsbranche”
Workshop Structuurfondsen
Horizontaal en Verticaal alignement
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
Fietsbeleid in Culemborg
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Steeds krachtiger bestuur in:
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Beter Benutten-aanpak
Gebiedsgerichte pilots WMO
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Uitvoering van het Deltaprogramma (waterveiligheid)
Ondersteuning projectuitvraag snelfietsroutes stand van zaken Willem Goedhart 14 januari 2010.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer Ontwerp: Projectteam Syb van Breda & Co Aannemer: BSB Staalbouw.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Van marktplaats naar MaaS
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Verstedelijkingsafspraken
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Leegstand en regionale samenwerking
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
Duurzaam mobiliteitsgedrag
Transcript van de presentatie:

Doel Rijksprogramma Beter Benutten Centrale doelstelling: economie structureel versterken door bereikbaarheid te verbeteren via - investeren in infrastructuur (A4, NWO, A13/A16) - betere benutting van bestaande infrastructuur Beter benutten door: betere spreiding van gebruik over de dag -beter spreiden en verbinden van netwerken -Beoogd effect: 20-30% reductie aantal voertuigen in spits (25.000 voertuigen) en 5% groei op PHS-corridors

Budget en planning Twee onderdelen: nationaal deel en 7 regionale programma’s Totaal budget: 794 miljoen euro Rijksbudget Indicatie voor Rotterdam 50 – 90 miljoen Rijksbijdrage Voorwaarde : co-financiering van 30-50% Besluiten in 2011 (BO MIRT), implementatie en realisatie in 2012 t/m 2014 Trekkers: Minister Schulz, ph Baljeu, vertegenwoordiger bedrijfsleven

Kenmerken Programma Beter Benutten Brede scope: vraag, aanbod en gebruik op weg, spoor, water en langzaam verkeer Niet alleen fysieke investering, ook andere investeringen Samenwerking veel partijen nodig voor succesvol uitvoeren, huidige samenwerking doorzetten Marktpartijen uitgedaagd bijdrage te leveren: flexibel programma nodig Innovatieve maatregelen gevraagd; flexibel programma Maar ook: concrete, meetbare maatregelen, dus SMART programma

Regionaal Programma BB Rotterdam Sluit aan bij MIRT Verkenning Rotterdam Vooruit en reeds werkzame samenwerkingsverbanden (Verkeersonderneming, Slim Bereikbaar, Bereik!) Coproductie van Rijk, Stadsregio, PZH, RWS, Rotterdam en Verkeersonderneming Cofinanciering organiseren op programma-niveau, niet op iedere individuele maatregel Nauwe afstemming met Haaglanden, maar wel regionaal maatwerk Stand van zaken: conceptversie 90% gereed

Kerngebieden en Corridors Hoofdwegennet in Rotterdamse regio: belast met nationaal èn regionaal verkeer. Regionaal/lokaal verkeer beste beïnvloedbaar, dus oplossingen in HWN èn OWN Knelpunten op corridors (HWN/OWN) zijn bepaald: - Noord-zuid corridor: ‘slinger’A13/A20/A16 - Oost-west corridor: A15 Maasvlakte-Ridderster - Specifieke integrale aanpak (waaronder mobiliteit) voor Zuid Onderscheiden kerngebieden:Noordflank, Oostflank, City, Haven en Zuid

Concept kaart Knelpunten

Gebieden en corridors

Knelpunt-doel-maatregel-effect Per knelpunt target bepaald: hoeveel auto’s uit de spits Maatregelen op vraagbeïnvloeding, aanbod verbetering en gebruiksverbetering Effect in vvu/reistijdwinst bepalen indien mogelijk Integratie op corridor/gebiedsniveau/doelgroepen: halen we met een combinatie van maatregelen beoogd effect ? Werkwijze met expertteam (adviseur van minister) gedeeld, substitutie blijft onzekere factor

Concept overzicht maatregelen

Effectmeting doorstroming-reistijd-comfort   Type Maatregelen Vraag Aanbod Gebruik 1 t/m 9 10 t/m 35 36 t/m 44 Vermindering Autoverkeer Vergroting Capaciteit Verkorting Reistijd (auto) Verkorting Reistijd (fiets) Verkorting Reistijd (OV) Betrouwbaarheid Verbetering Keten

Effectmeting Knelpunten/Gebieden Knelpunt/Gebieden   Type Maatregelen Vraag Aanbod Gebruik 1 t/m 9 10 t/m 35 36 t/m 44 A13-zone A20-zone A15-zone A16-zone Algeracorridor Oeverkruisingen/ Bundels op Noord

Kenmerk Programma BB Rotterdam (stand augustus) Omvang voorlopig: 40/50 maatregel(pakketten) Financieel: circa € 150 miljoen euro Vraag, aanbod en gebruik. Alle modaliteiten Aanloopinvesteringen opgenomen in programma Co-financiering: sept-nov gesprekken met regiopartijen, marktpartijen Scherpe target mobiliteitsmanagement: 30% cofinanciering markt Voorbereiding implementatie/realisatie/organisatie: okt-dec

Risico’s voor programma BB Planning en begroting maatregelen realistisch ? Co-financiering privaat Co-financiering publiek (interne besluitvormingstrajecten) Beschikbaarheid rijksmiddelen voor periode tot/met 2014 Beïnvloeding programma en organisatievorm door bestuurlijke dossiers