Risicobeheersing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veelgemaakte fouten in risicobeoordelingen
Advertisements

Taakverdeling in de onderneming m.b.t. arbeidsmiddelen
Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Bestelprocedure GIDP – Katholiek Secundair Onderwijs Regio Mechelen.
Risico? Gevaar? Bijna-ongeval? Ongeval?
TOOLBOXMEETING.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Participatieve managementstrategie voor het beheer van gezondheids-, veiligheids- en welzijnsrisico’s Voor in de praktijk.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
WELZIJN OP HET WERK Globaal preventieplan
Klassieke AO Leseenheid1
Structurele aanpak risicobeheersing
Logical Framework Approach
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Achter de Schermen van … De Zoo 1 april Met als thema: Onthaalbeleid in al zijn aspecten.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
OHSAS versus Veiligheidscultuur
Opleiden van medewerkers
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Introductie OHSAS
Risicomanagement in projecten
Vanharen Dany CPA SG St-Quintinus Regio Hasselt
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Risicoanalyse – module 1
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
ARB(eids)O(mstandigheden
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Risicoanalyse – module 2 RIE met de SARIER-methode
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
RISICO-INVENTARISATIE EN EVALUATIE
ARBEIDS- OMSTANDIGHEDENWET
6 stappen in Risico management
Welzijn op het werk in het onderwijs.
ARBO.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Omdat jou welzijn op het werk voor ons belangrijk is!!!
Wet 4/08/1996 betreffende het welzijn op het werk
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
VGM-beleid: wat, waarom en wie. INHOUD 1. Waarom VGM 2. VGM-beleid 3. VGM-actoren en hun opdracht.
VCA VOL Hoofdstuk 7 Managementsysteem en certificatie: het fundament van VCA 1.
BASISVEILIGHEID (VCA)
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Een vergadering organiseren
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Vergadering Personeelsdienst
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
Transcript van de presentatie:

Risicobeheersing

KB 27 maart 1998 : beleid inzake welzijn Risico- beheersing We gaan “het dynamsich risicobeheersingssysteem” in de praktijk brengen. Leg het uit, verklaar de termen

Sluit aan op Risicoanalyse (SARIER) Risicobeheersing Sluit aan op Risicoanalyse (SARIER) of ongevalonderzoek Doel: Effectieve maatregelen zoeken Diverse mogelijke maatregelen onderling afwegen Verantwoorde maatregelen voorstellen

Risico’s kunnen verlaagd, maar zelden volledig weggewerkt worden... We beschouwen een situatie veilig als het risico onder het aanvaardingsniveau ligt Goede risicobeheersing bestaat uit een pakket van maatregelen Het is pas zinvol over te gaan tot het zoeken van maatregelen als er voldoende verschil is tussen het werkelijke en gewenste risiconiveau

Oefening Bepaal de mogelijke risicobeheersingsmaatregelen voor het risico: bijten van hond.

Dynamisch risicobeheersingssysteem Het doel van de DRBS is planning van de preventie en de uitvoering van het beleid met betrekking tot het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk mogelijk maken. D.m.v. de risicoanalyse en m.b.v. informatie afkomstig uit conformiteitonderzoek, intredeprocedures, arbeidsongevallen-onderzoek en werknemersparticipatie worden een aantal beheersmaatregelen voorgesteld van waaruit keuzes gemaakt moeten worden.

Dynamisch risicobeheersingssysteem Structurele aanpak Er wordt beoogd om tot een stapsgewijze verbetering te komen door planmatige en gestructureerde aanpak. (cfr.Demin cirkel: plan, do,check,act) De uitwerking van het beleid: de werkgever bepaalt de doelstellingen evenals de middelen om deze doelstellingen te realiseren. De programmatie van het beleid: de toe te passen methodes en opdrachten, verplichtingen en middelen van alle betrokken personen worden omschreven. De uitvoering van het beleid: de verantwoordelijkheden van alle betrokken personen worden bepaald. De evaluatie van het beleid: de criteria worden vastgelegd om het beleid te evalueren

KB 27 maart 1998 : beleid inzake welzijn Risico- beheersing We gaan “het dynamsich risicobeheersingssysteem” in de praktijk brengen. Leg het uit, verklaar de termen

Dynamisch risicobeheersingssysteem Om de risico’s te beheersen is een dynamisch systeem vereist, dat de uitvoering van het welzijnsbeleid aanpast in functie van gewijzigde omstandigheden, werkmethodes, ervaring of normen.

Dynamisch risicobeheersingssysteem Dit zijn alle bewuste activiteiten om enerzijds risico’s te voorkomen, te elimineren of te beperken tot een aanvaardbaar niveau en anderzijds schade te beperken. 1. Het conformiteitonderzoek: is gericht op de aanwezige bedrijfselementen en gaat na in hoever deze voldoen aan de huidige reglementering, die in hoofdzaak is terug te vinden in het ARAB en de Codex Welzijn op het Werk 2. De intredeprocedures: de werving van geschoold en bekwaam personeel. 3. Ongevallenonderzoek en ongevallenanalyse zijn een reactieve vorm van risicobeheersing. 4. De risicoanalyse vormt de hoofdopdracht binnen het systeem. Dit is het inventariseren en evalueren van de aanwezige risico’s met geëigende werkinstrumenten.

?

Mogelijke risicobeheersingsmaatregelen Bron-gericht

4 hoofdopdrachten voor PBW Om aan risicobeheersing te doen zijn er vier complementaire invalshoeken. Dus vier opdrachten die men moet volbrengen en dit op een permanente wijze.

Basisveiligheid door goed beheer van de bedrijfselementen Organisatie Uit-rusting Mens Conformiteit en intrede bewaking past men toe op de bedrijfselementen. Materialen Omgeving

Conformiteit met de voorschriften

Gebruik van checklist Principe van conformiteitsnazicht - checklist... Geef voorbeelden: elektrische installatie die conform moet zijn met AREI - keuring door EDTC

Intrede van bedrijfselementen Een bedrijf is een dynamisch gegeven! = bewaking van al het nieuwe wat het bedrijf binnenkomt

Afspraken voor goed gebruik onderhoud periodiek nazicht... werken met uitzendkracht - aankoop machine - aankoop van PBM

Vaststellingen: Ongevallen zijn een gevolg van een multifactorieel gebeuren… en dit in tegenstelling tot de gangbare mening waarbij men zich al te vaak fixeert op (één) oorzaak. Het beheer van de bedrijfselementen (conformiteit en intrede bewaking) leidt vaak tot veilige bedrijfselementen opzich, maar daarom nog niet tot een veilige situatie. Risico’s ontstaan door het samenspel van de diverse bedrijfselementen Diepgaander onderzoek is nodig risicoanalyse Veilige bedrijfselementen is nog geen veilig bedrijf. Bijvoorbeeld een veilig machine kan nog onveilig gebruikt worden. Hier ligt de reden voor de “nieuwe aanpak” die opgelegd wordt door de reglementering

Risicobeheersing door beheersing van het samenspel van de bedrijfselementen

Praktische benadering van “bedrijf” Indeling van bedrijf in werkbare entiteiten Bedrijf is een verzameling van diverse “risicovelden” Praktische benadering is “elke risicoveld apart bekijken” Risicoanalyse en ongevalsonderzoek gebeurt op risicoveldniveau Als risicovelden beschouwen we: Functies Werkplaatsen - werkposten - grote installaties Specifieke of tijdelijke activiteiten Voor de nieuwe aanpak (risicoanalyse) is het belangrijk het bedrijf niet alleen te zien als een samenstelling van bedrijfselementen, maar ook als aparte entiteiten waar welbepaalde bedrijfselementen samen ingezet worden. Zo’n entiteit noemen we een risicoveld.

Afbakening van de risicovelden 1. Functies 2. Locaties: Werkposten Werkplaatsen Productie-installaties 3. Specifieke of tijdelijke activiteiten

Afbakening en keuze van risicovelden In functie van de aard (structurering) van het bedrijf In functie van het verder gewenst beheer Prioriteiten leggen bij uitwerking: Principe: met 20 % van de risicovelden kan men 80 % van de bedrijfsrisico’s vinden!

Risicoveld-lijsten Functies Locaties Activiteiten

Opstellen van het risicodossier van het bedrijf Doel: Basis leggen voor een planmatige aanpak van RB Basis voor verantwoording van al dan niet genomen RB -maatregelen Verantwoording voor al dan niet onderwerping van werknemers aan medisch toezicht Basis voor sensibilisatie van de betrokkenen Instrument bij uitwisseling van informatie met derden/uitzendbureaus/stagiairs...

Input voor een structureel en planmatig beleid Risico- beheersing

Opstellen van het risicodossier van het bedrijf Globaal preventieplan (GPP) Opgesteld voor 5 jaar Programmatie van de te ontwikkelen en toe te passen preventiemaatregelen Rekening houdend met de grootte van de onderneming En de aad van de risico’s

Opstellen van het risicodossier van het bedrijf Jaaractieplan (JAP) Het JAP bepaalt de prioritaire doelstellingen in het kader van het preventiebeleid van het volgend dienstjaar De middelen en methoden om deze doelstellingen te bereiken De opdrachten, verplichtingen en middelen van alle betrokken personen De aanpassingen, die aan het GPP moeten gedaan worden

Hoe pakken we het aan? IHRS Kinney Deparis CD-rom Scholen SAR MORT Sobane Pageris PAS KMO-map Safety & Accident Manager Riscscan SARIER KMO-Risicomanagement Toolkit SAROO Jaws BB OHSAS VCU Kritieke pad BeSaCC VCA CD-rom Verzorging Sarimatic Hoe pakken we het aan?

Wel zijn op het werk Wees niet te voortvarend Laat je niet opjagen Bezinnen vooraleer te beginnen Wees kritisch tegenover bestaande systemen, werkwijzen... Vele preventieadviseurs zijn er onbezonnen ingevlogen, hebben veel werk verricht, maar stellen na enige tijd vast dat ze “het gebouw” niet recht krijgen of kunnen recht houden. Wel zijn op het werk

SAR-beheersysteem = basis voor de organisatie en werking PBW Leg een goede basis voor uw organisatie en werking PBW... - structurele aanpak SAR-beheersysteem = basis voor de organisatie en werking PBW

SAR-beheersysteem (Systematisch Analytisch Risicobeheersingssysteem) Is een alomvattend managementsysteem (zorgsysteem) voor de organisatie en de werking van welzijn in het bedrijf. Het laat toe om de taken en opdrachten van een interne dienst PBW te organiseren en uit te voeren. Het is gebaseerd op de Structurele Aanpak Risicobeheersing Opmerking: SARIER (Systematische Analytische Risico Inventarisatie Evaluatie en Registratie) Deze risicoanalyse -methode is een onderdeel van het SAR-beheersysteem

Indeling werkgebied welzijn in modules Op basis van het bedrijfsmodel kan er een logisch beheersysteem afgeleid worden. Dit laat toe alle opdrachten, zowel de elementgerichte als de systeemgerichte uit te werken.

Documenten- en gegevensbeheer Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid Werkgever Comité PBW Uithangbord Externe d. PBW

SARIER-dossier Bedrijf GPP Globalisatie Indeling in RV Systematische Analytische inventarisatie van gevaren Specifieke RA Kwantificering Evaluatie SARIER-dossier op individueel niveau Toewijzing R Maatregelen Beheer van bedrijfselementen Gezondheidstoezicht Opleiding/training/Instructies PBM SAR-beheersysteem