Themadag ‘Gebiedsgericht (net)werken’ 20 oktober 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Commissie Wijkgericht werken
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
netwerk organisatiebeheersing
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Art work stijl van de art –Eerste versie art –Tweede versie art –Derde versie art –Vierde versie art.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
HULPVERLENERS OVER ‘A’CTIVERING Peter Raeymaeckers Salman Baig M. 1 BaSwA
Brede school in Berkenbos
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
REA en kleine gemeenten
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
‘Het talent bestaat niet.
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
Strategische samenwerking
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Samen werken aan een gezonde regio!
OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN.
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
PLAZZO – vormingsdag maandag 8 oktober 2007 ‘ Vrijwilligers vinden en houden in ZZgroepen: droom of realiteit/gemakkelijker gezegd dan gedaan?’ -----
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Visie & Strategie.
Presentatie projectplan werkgroepen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Lancering Traject
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Nationaal Eenzaamheid Congres 24 september 2015 Nico Ooms Samen onder één dak.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Embedded Librarianship
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Wijkteams ikv een integrale gebiedsgerichte werking in Genk
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Lokaal loket kinderopvang
ONDER WIJS CENTRUM GENT
1.
Lokaal loket kinderopvang
Provinciale Commissie Buitenschoolse Opvang vzw
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Instrument Team Intervisie
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Leren en Participeren in de Community
Jeremy Rijnders & Rosalie Metze Hogeschool van Amsterdam
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Themadag ‘Gebiedsgericht (net)werken’ 20 oktober 2011

Het concept Er zijn verschillende modellen van netwerken: Organisch gegroeide netwerken; Professionele en functionele netwerken; Thematisch netwerken; Spontane netwerken. Ze zijn operationeel in een afgebakend gebied. Wat levert deze themadag aan leerpunten op?

Het programma Inleiding door Monica de Coninck Plenair gedeelte door Guy Redig en Kristof Peeters Praktijktafels – deelnemers konden uit 10 verschillende praktijktafels kiezen Na de lunch: inleiding op het plenair debat en debat Afsluiting van de dag met een netwerkmoment en receptie

Model1: een organisch gegroeid netwerk Gegroeid vanuit occasionele samenwerkingsverbanden Voorbeeld Praktijktafel : welzijnsoverleg in de 2060 wijk – een bloeiend netwerk Kritische succesfactoren Moet iedereen steeds mee aan tafel zitten? Kennen we iedereen uit de wijk? Komen we nog voldoende tot resultaten?

Model 2 : professioneel en functioneel netwerk Dit netwerk bestaat uit professionals; die elk een specifieke rol en taak opnemen; met het oog op het realiseren van een verbeterplan. Deze netwerken werken wel gebiedsgericht, maar de actoren komen niet noodzakelijk uit de betrokken wijk.

Model 2 : professioneel en functioneel netwerk - voorbeelden Netwerk Sociale Infopunten Gebiedsgericht werken – Deurne Noord Netwerk sociale economie Levanto Schipperskwartier: Geïntegreerde wijkaanpak Gezondheidsnetwerken in Antwerpen

Model 2: professioneel en functioneel netwerk : kritische succesfactoren Kan deze vorm van netwerk nog bestaan nadat de opgelegde taak gerealiseerd is? Wordt er voldoende samengewerkt met de lokale actoren? (draagkracht) Wordt er voldoende gecommuniceerd met de buurt? (draagvlak)

Model 3: thematische netwerken Deze netwerken zijn opgericht door organisaties – al dan niet in samenwerking met lokale besturen, om voor bepaalde gesignaleerde problemen een oplossing te zoeken.

Model 3: thematische netwerken voorbeelden Welzijnsoverleg Berendrecht Zandvliet Lillo Aansluiting van kleinere netwerken aan grotere structuren Hoe vinden de kleine subnetwerken de weg naar bvb het welzijnsoverleg en hoe verloopt dit? Netwerk Brede School Het Algemeen onderwijsbeleid Antwerpen ondersteunt brede scholen. Dit zijn scholen die samenwerken met jeugd- en sportverenigingen in de buurt, een rusthuis, kinderopvang, cultuurcentra,...

Model 3: thematische netwerken kritische succesfactoren Hoe dit netwerk levend houden? De weg vinden naar grotere structuren van netwerken.

Model 4: spontane netwerken Deze netwerken zijn gegroeid vanuit mensen die geen professionals zijn en weinig of geen binding hebben met andere organisaties.

Model 4: spontane netwerken voorbeelden Zelforganisaties die thematisch – maar niet gebiedsgebonden werken, alsook wijkgebonden initiatieven van mensen die de solidariteit en sociale cohesie -in hun wijk willen bevorderen. Praktijktafel: ruilnetwerken

Model 4: spontane netwerken kritische succesfactoren Vaak gebrek aan vaste structuren. Vinden moeilijk de weg naar lokale besturen.

De trefdag in cijfers 152 mensen hebben zich ingeschreven. 35 mensen zijn niet komen opdagen zonder te verwittigen. 27 mensen zijn zonder inschrijving gekomen. 63 mensen hebben een evaluatieformulier ingevuld.

De trefdag in 10 vragen Organisatie en structuur: het merendeel beoordeelde dit als‘goed’ tot ‘zeer’. De lezingen in de voormiddag: voor Guy Redig was de score bijna unaniem ‘zeer goed’, Kristof Peeters kreeg ook overwegend ‘zeer goed’. De praktijktafels waar het minste theorie aan bod kwam, vielen het best in de smaak.

De trefdag in 10 vragen (2) De lezing door Oases werd slechts enkele keren ‘goed’ aangeduid. Het paneldebat scoorde niet goed: er was te weinig verschil in de meningen van de panelleden. Het netwerkmoment kreeg zeer goede opmerkingen: op een aantal evaluaties gaf men aan dat men waardevolle contacten had gelegd en dat dit beste moment van de dag was.

Algemene besluiten – debat? Leerpunten voor mensen die deel uit maken van een netwerk Ontstaat een netwerk uit een noodzaak of een duidelijk geformuleerde opdracht? Wat blijft hier dan van over als de nood weg is of de opdracht afgewerkt? Is een netwerk enkel een plaats om meningen uit te wisselen? Of moet een netwerk, los van ontmoeting, een werkplek zijn? Informele netwerken verschillen structureel van formele netwerken, maar vormen een goede basis om verdere samenwerking uit te bouwen. (Kansen zien)

Algemene besluiten - debat (2) Leerpunten voor een organisatie Een van de vragen uit de groepen: hoe gaat een organisatie om met netwerken als taak van een medewerker? Wat is de cultuur binnen de organisatie? ‘Geen product dus geen werk’ klopt niet. Opletten dat structurele en spontane netwerken elkaar niet tegenwerken. Het is ook inherent aan welzijnswerk: resultaten zijn niet steeds objectief meetbaar of kwantificeerbaar.

Algemene besluiten - debat (3) Leerpunten voor een organisatie Continuïteit en netwerken in kaart brengen, is belangrijk. Engagement van de organisatie is belangrijk. Moet opgenomen worden in de taakomschrijving. Netwerken mogen niet afhankelijk zijn van de persoon die er in zit. In structurele netwerken: hoe komen netwerken tot stand en wie is de makelaar?

Algemene besluiten - debat (4) Leerpunten voor een organisatie Er moet een duidelijk mandaat zijn vanuit de organisatie, om in dit netwerk te participeren. Dit is een voorwaarde om binnen een netwerk tot ‘producten’ te komen en snelheid te kunnen maken. Netwerken bieden kansen. Ze zijn er niet enkel om eigen doelstellingen te verwezenlijken: zoek naar de win-win, dan werken netwerken echt. Netwerken kunnen een signaalfunctie hebben, feedback over je werking bieden.

Algemene besluiten - trefdag Werkpunten Binnen organisaties moeten er afspraken zijn over hoe er omgegaan wordt met netwerken als taak (medewerkers) en als instrument (doelstellingen). Op Antwerps vlak is er nood aan het in kaart brengen van netwerken. Overheid moet netwerken stimuleren, faciliteren, ondersteunen en niet ‘opstarten, sturen, opdoeken’.