Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

Presentatie 28 september 2006
LOB ????.
Samen opleiden in en met het werkveld
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Opleidingsinfrastructuur
Drieslag functioneel rekenen
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Het geheim van Panta Rhei Begeleiding van nieuwe docenten Amersfoort, 10 oktober 2013.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
“Van data naar didactiek”
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Leren van lerarenopleiders
Jos van Hijfte 8 November 2007
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
De Gong informatieavond 16 november 2010 Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Wie zijn wij:.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Studiekiezen? Volg je leerstijl!
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Voortgezet onderwijs HELMOND
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Samenwerking VO-besturen Limburg Ron Bonekamp Makka Haane 8 november 2012.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
LOB in het PTA van het VMBO
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Praktijk Opleiders Cursus
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college, Apeldoorn

ILS en EDISON Diverse coachrollen in SBL Opleiden coaches en vakbegeleiders Opleiden Opleider in de school Inservice-opleiding voor onbevoegden

Opleiden coaches Uitgevoerd door Fontys  Coaching  Methodisch Handelen  Professionaliteit  Kwaliteitszorg (PDCA-cyclus)  Leercyclus Kolb  Veranderingsniveaus Bateson

Opleiden vakbegeleiders Begeleidingsvaardigheden Onderwijskundige ontwikkelingen -(Sociaal) Constructivisme -Leerstijlen -Samenwerkend leren Onderwijs- en opleidingsvisie

Opleiden Opleider in de School Begeleiding bij registratie Velon Mede-uitvoering van in-service- traject voor onbevoegden Ontwikkeling intern assessment Ontwikkeling kwaliteitszorgsysteem Ontwikkelen competentieprofielen

Inservice-traject voor onbevoegden Intern schoolgericht assessment Opleidingsplan Opleiding op maat (CTM) Col-len Thema’s Mentoring Onderzoeksthema’s in school

Infrastructuur Opleidingsschool Begeleidingsstructuur voor a.s. en beginnende docenten Intervisie voor alle docenten Relatie met personeelbeleid Relatie met onderwijsontwikkeling Kwaliteitszorg

Edison College n brede scholengemeenschap (atheneum t/m lwoo) n 160 personeelsleden n werkplekkenstructuur in het vmbo, leerpleinen in de onderbouw, begin integratie avo-beroepsvakken n diepte-pilot “opleiden in de school”

Waarom opleiden in de school? n aantrekkelijk werkgeverschap n zachte landing nieuw personeel n opleiding en praktijk sluiten aan/maatwerk n impuls didactisch klimaat n collega’s leren van en met elkaar n andere functies binnen de school n impuls voor kwaliteitszorg

Wat willen we bereiken? n professionele opleidings- en begeleidingsstructuur toepasbaar op andere VO-scholen –in service opleiding/opleiding op maat –veldassessment/schoolportfolio –kwalificatie-oordelen afgeven –kwaliteit borgen –adviezen aan minister

Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? n Hoe lekker is het samen in één bed? n Kunnen we de warmte delen of krijgen we het benauwd? of n Hoe fijn is het om soms apart te liggen?

Dilemma’s Wat moet waar? Welke competenties waar ontwikkelen en beoordelen? Wie begeleidt de student? Kwaliteitszorg – accreditatie

Thema’s Beroepsvaardigheden AVO-vakdeel Reflectie Kwaliteitszorg Begeleiding Onderzoek Beoordeling Conceptuele kaders …………………...