Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college, Apeldoorn
ILS en EDISON Diverse coachrollen in SBL Opleiden coaches en vakbegeleiders Opleiden Opleider in de school Inservice-opleiding voor onbevoegden
Opleiden coaches Uitgevoerd door Fontys Coaching Methodisch Handelen Professionaliteit Kwaliteitszorg (PDCA-cyclus) Leercyclus Kolb Veranderingsniveaus Bateson
Opleiden vakbegeleiders Begeleidingsvaardigheden Onderwijskundige ontwikkelingen -(Sociaal) Constructivisme -Leerstijlen -Samenwerkend leren Onderwijs- en opleidingsvisie
Opleiden Opleider in de School Begeleiding bij registratie Velon Mede-uitvoering van in-service- traject voor onbevoegden Ontwikkeling intern assessment Ontwikkeling kwaliteitszorgsysteem Ontwikkelen competentieprofielen
Inservice-traject voor onbevoegden Intern schoolgericht assessment Opleidingsplan Opleiding op maat (CTM) Col-len Thema’s Mentoring Onderzoeksthema’s in school
Infrastructuur Opleidingsschool Begeleidingsstructuur voor a.s. en beginnende docenten Intervisie voor alle docenten Relatie met personeelbeleid Relatie met onderwijsontwikkeling Kwaliteitszorg
Edison College n brede scholengemeenschap (atheneum t/m lwoo) n 160 personeelsleden n werkplekkenstructuur in het vmbo, leerpleinen in de onderbouw, begin integratie avo-beroepsvakken n diepte-pilot “opleiden in de school”
Waarom opleiden in de school? n aantrekkelijk werkgeverschap n zachte landing nieuw personeel n opleiding en praktijk sluiten aan/maatwerk n impuls didactisch klimaat n collega’s leren van en met elkaar n andere functies binnen de school n impuls voor kwaliteitszorg
Wat willen we bereiken? n professionele opleidings- en begeleidingsstructuur toepasbaar op andere VO-scholen –in service opleiding/opleiding op maat –veldassessment/schoolportfolio –kwalificatie-oordelen afgeven –kwaliteit borgen –adviezen aan minister
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? n Hoe lekker is het samen in één bed? n Kunnen we de warmte delen of krijgen we het benauwd? of n Hoe fijn is het om soms apart te liggen?
Dilemma’s Wat moet waar? Welke competenties waar ontwikkelen en beoordelen? Wie begeleidt de student? Kwaliteitszorg – accreditatie
Thema’s Beroepsvaardigheden AVO-vakdeel Reflectie Kwaliteitszorg Begeleiding Onderzoek Beoordeling Conceptuele kaders …………………...