Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap Hergen Datema, Artefaction Heleen Fluitman, Friesland College Aad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Didiclass - beginnen met
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Leren voor en door het werk
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Professionele ontwikkeling
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
StatIG in de Vrolijke School
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Een theoretische verkenning
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Instellingsexamens Nederlands
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Workshop Reflecteren.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Samenwerk maken van je Opleiding Wij zijn de Deelnemersraad!
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
De Wever Zorg Innovatie Centra
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Transcript van de presentatie:

Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap Hergen Datema, Artefaction Heleen Fluitman, Friesland College Aad Oosterhof, Artefaction In samenwerking met: Prof. dr. Léon de Caluwé, VU

Even voorstellen 1996 2002 2004 2006 2008 1e Sturingsmodel Financiële Sturing 1e Sturingsmodel Sturingsmodel ‘Cast’ BVE Raad Regio College Friesland College Horizon College Friesland College Da Vinci College Gilde Opleidingen De Leijgraaf ROC ASA Working Paper Innovatieregisseur Innovatie, (marktwerking) & organisatie Planmatig innoveren Marktwerking Educatie Wetenschappelijk onderzoek Leren Organiseren Universiteit Utrecht Noorderpoortcollege Friesland College Da Vinci College Drenthe College …… Horizon College Veranderkunde ( spelsimulaties) Spelsimulatie ‘Pioniers van Lumpsum’ Spelsimulatie ‘MarQant’ Spelsimulatie ‘Teamtijd’ 80 Basisscholen x ROC’s Drenthe College x VO-Scholen MBO Raad MBO 2010 1996 2002 2004 2006 2008

Achtergrond Onderwijsinnovatie en -verbetering staan sterk in de belangstelling. Binnen veel scholen is er aandacht voor het vormgeven van professionaliseringstrajecten van personeel. Grote vraag bij deze ontwikkelingen is: In hoeverre hebben deze innovatie- en professionaliseringstrajecten effect?

Achtergrond Dieptepilot 'Academische School' van het ROC Friesland College. Opdracht: Onderzoek de impact van de onderwijsinnovatie op de organisatie. Onderzoek de effecten van 14 jaar professionalisering op de ontwikkeling van de professionele cultuur en de medewerkers.

Doelstelling Systematische reflectie op de uitgevoerde interventies, zodat: De deelnemers én ontwikkelaars gezamenlijk betekenis kunnen geven aan het veranderingstraject. Bijsturing kan plaatsvinden in toekomstige interventies.

Vraagstelling Vragen die hierbij centraal staan zijn: Hoe kan de effectiviteit en kwaliteit van innovatie- en professionaliseringstrajecten zichtbaar worden gemaakt? Wat werkt, wat niet, en waarom is dat zo? Hoe kan de volgende slag in innovatie en professionalisering worden gemaakt?

Theorie & Methode Veranderkunde: Onderzoeksmethode: Sensemaking (Weick, 2001) Paradigma’s van veranderen (De Caluwé & Vermaak, 1999) Interveniëren in interactie (Boonstra & De Caluwé, 2006) Onderzoeksmethode: Leergeschiedenis (Roth & Kleiner, 1997) Action Research Sociaal constructivisme

Vragen Learning History: Groot aantal interviews met docenten en leidinggevenden. Vragen: Aan ontwerpers: Wat was je van plan? Wat verwachtte je? Wat deed je? Hoe werkte dat? Wat was het effect? Aan ontvangers: Wat denk je dat hij/zij van plan was? Wat deed hij/zij?

Leergeschiedenis Markante momenten Narratief Waarderend Open vragen Beelden en metaforen Door de tijd Verschillende perspectieven

Leergeschiedenis Reflecties Achterliggende concepten Aannames Leerpunten Het verhaal, verteld als verhaal ‘Voice over’, voor de grote lijn Citaten, voor de beleving Afgewogen door de verteller Gevalideerd door respondenten

Specifieke situatie: LIO’s Leraar-in-opleiding. Onderdeel van het Dieptepilot Academische School.

Tot zover vragen/reacties? Over de vraagstelling Over de methode Over de aanpak Over de rol van de onderzoekers Over iets anders

Inzichten m.b.t. methode Het opstellen van een document in de taal van de betrokkenen is leerzaam voor mensen in én buiten de organisatie. De innovaties hopen zich op binnen het onderwijs, zelden wordt er stilgestaan bij wat werkt en waarom. Het proces op zichzelf (het voeren van de gesprekken met de betrokkenen) is leerzaam, omdat het reflectie over de eigen leer- en ontwikkelingstrajecten stimuleert. Een leergeschiedenis is een lezenswaardige en interessante introductie voor nieuwkomers in de organisatie. In organisaties is veel meer kennis en ervaring aanwezig dan schoolbestuurders zich realiseren.

Enige inzichten m.b.t. LIO’s Intervisie/Training Coaching Portfolio Spagaat

Stellingen Voor veel onderwijsinnovaties geldt: "Je gaat het pas zien als je het door hebt“. Niet lullen, maar poetsen? Reflecteren over processen is gelul, het gaat om het doen. De vuile was én de schone was hang je niet buiten, want tegenwoordig zijn scholen elkaars concurrenten.

Contactgegevens www.artefaction.nl Hergen Datema Heleen Fluitman h.datema@artefaction.nl 06 – 21 25 07 21 Heleen Fluitman h.fluitman@fcroc.nl 058 - 284 22 22 www.artefaction.nl