De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t

Verwante presentaties


Presentatie over: "Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t"— Transcript van de presentatie:

1 Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
De kapstok voor bewegen en regelen Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t

2 Ajax vs. Feyenoord Opdracht:
Benoem minimaal 1 verschil in de wijze van coachen door beide coaches. Wie zit het meest op beleving? Wie legt de nadruk het meest op succes (lukken)?

3 Programma Voorstellen Doel & achtergrond methode
Wat moet een beginnend lesgever of trainer leren? Achtergrond & Inhoud methode Good practice Baudartius College Ambitie Terugblik & feedback

4 Achtergrond en doel methode
“Veel leerlingen zijn actief betrokken bij hun sportclub. Op sportclubs is doorgaans weinig professionele expertise aanwezig in het begeleiden van deze jongeren. Docenten LO zijn experts op het gebied van het aanbieden van beweegactiviteiten en zijn dus bij uitstek in staat een rol te spelen in het didactisch leerproces van leerlingen die trainingen verzorgen in de sport. Wanneer iets van de kennis van de docent LO in kan dalen in de sport, dan denken wij dat de sport daarmee positief beïnvloed wordt.” DOELEN METHODE Het (beter) leren aanbieden van sport- en beweegactiviteiten. Een eerste aanzet geven tot nadenken over training geven of lesgeven. Het kunnen voeren van een “eenvoudig didactisch gesprek” En zo leerlingen enthousiast maken voor een duurzame bijdrage aan het vrijwillig sportkader. In de hoop dat zij zich daarna verder zullen ontwikkelen daarin.

5 Perspectief van de professional Wat moet een beginnend lesgever of trainer leren?
Opdracht Individueel onderwerpen op post it’s schrijven (5’)

6 De metafoor van de methode
Loopt’t? Hoe leer ik deelnemers samen bewegen te regelen Lukt’t? Hoe gaat het bewegen lukken bij iedereen? Leeft’t ? Hoe raken of blijven verschillende deelnemers betrokken?

7 Opdracht: De laatste les die je hebt gegeven?

8 Inhoud methode-document
De metafoor Lesbladen (taal en metafoor leren begrijpen) De brug tussen theorie en praktijk Schuiven als aanleiding voor een gesprek

9 Voorbeeld Lesblad

10 Het systeem van de schuifjes (1)

11 Het systeem van de schuifjes (2)

12 Good practice Baudartius College
Les 1: Introductie + Loopt ‘t Les 2: Lukt ‘t / Leeft ‘t + (vb.les LULOLE) Les 3: Stage uitleg/contract/stagebieder  3 keer stagelopen (vereniging/school) Les 4: Intervisie na 3 maanden  3 keer stagelopen (vereniging/school) Les 5: Eindpresentatie/afronding na 2 maanden

13 Ambitie Cursusaanbod 3 inhoudelijk verdiepende avonden voor LO-ers Volgen cursus geeft je als docent LO de bevoegdheid dit programma aan te bieden en leerlingen te belonen met een deelnamebewijs Enkele basis eisen Uitgaan van de kracht van de kwaliteiten van docenten LO CALO faciliteert deelnamebewijzen d.m.v. digitale tool Deelnamebewijs ondersteund door grote partijen Verwijzing naar academie voor sportkader Stimulans voor volgen bondscursussen Stimulans bijdrage aan het vrijwillig sportkader

14 Terugblik & Feedback Wat vind je van de inhoud?
Zie je mogelijkheden om de benoemde thema’s en onderwerpen te integreren in deze methode? Is dit haalbaar binnen de context van jouw school? Er vanuitgaande dat je de vrijheid hebt om in redelijkheid eigen keuzes te maken Heb je suggesties? Welke inhoud zou verbonden moeten worden aan een cursus op dit vlak?

15 Interesse?


Download ppt "Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t"

Verwante presentaties


Ads door Google