VELON Opleiden in de school 9 november 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Formatief - summatief evalueren
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Presentatie introductie BGL
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Academische lerarenopleiding UGent
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Werken met ontwikkelingsplannen
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Portfolio
Competentiegericht leren vmbo
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Praktijkervaring en reflectie
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Digitaal nakijken met Turnitin
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Hannah Wielenga januari 2017
Interactief oefenen, formatief toetsen
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Interactief oefenen, formatief toetsen
De beoordeling van scripties en werkstukken
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Lesgeven zonder cijfer?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 1 Jij als praktijkopleider
kenniscarrousel peerassessment
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

VELON Opleiden in de school 9 november 2007 Universitaire lerarenopleiding 1jaar ipv 4. Werkgroep ICL Begeleiding en beoordeling. Zie ook Velonconferentie. Marja Klink Lerarenopleider ICLON

Begeleiden, opleiden en beoordelen Verschil begeleiden en opleiden Beoordelen met hulp van rubrics en portfolio Dilemma’s bij opleiden en beoordelen Over deze 3 punten wil ik het hebben in deze workshop

Begeleiden of opleiden Het gaat om opleiden van studenten In de school maar ook op het instituut Opleiden is overkoepelende term Daaronder vallen begeleiden, coachen, colleges, workshops, trainingen, intervisie enzovoort Wat is eigenlijk het verschil? Zijn er verschillen? Hoe zie ik dat?

Opleiden als containerbegrip Opleiden is containerbegrip: begeleiden, coachen, colleges, workshops, intervisie, voortgangsgesprekken enz.

Opleiden in de school Belangrijk bij het opleiden in de school of Samen opleiden is: Samenwerking, vertrouwen en respect Taakverdeling tussen school en instituut Rolverdeling en verantwoordelijkheid Bovenstaande geldt ook voor beoordeling Afbakening en duidelijkheid. Praktijk en afstand nemen. Verschillend maar ook aanvullend. Analyseren, kennis toevoegen en keuzes leren maken. Maar vooral contact houden en weten waar de student is in zijn ontwikkeling.

Beoordelen Centrale vragen zijn: Wat wordt beoordeeld? Hoe wordt beoordeeld? Door wie wordt beoordeeld? Van belang deze 3 vragen. Daarnaast ook waartoe (selectie, diagnose, certificering) en wanneer.

Wat? Driehoek van Miller (1990) GEDRAG IN PRAKTIJK GEDRAG IN POTENTIE TOEPASSING KENNIS KENNISBASIS DOET LAAT ZIEN WEET HOE WEET Handelen en kennen kun je toetsen. Moet zvm in echte praktijksituaties. Daar zit de competentie: combinatie en integratie van kennis, vaardigheden, beroepshouding en persoonlijke eigenschappen.

Hoe? Formatief: Gericht op diagnose en feedback Leerproces en –resultaten, analyse sterke en zwakke kanten t.b.v bijsturing en verbetering Summatief: Gericht op eindoordeel en studiepunten Leerresultaten en competenties vaststellen t.b.v. toelating tot de beroepsuitoefening

Eisen aan beoordeling Validiteit: meten van de eindtermen (bekwaamheidseisen) Intersubjectiviteit: meerdere beoordelaars vergroot betrouwbaarheid Transparantie: procedure, criteria en instrumenten

Instrument rubrics Rubrics voor de verschillende rollen met 4 niveaus Afgeleid van de SBL- competenties Regisseur, didacticus, pedagoog, specialist, lid van de school en professional Gebruikt als instrument bij ontwikkeling en beoordeling

Instrument Portfolio Portfolio is instrument om leerproces en resultaat zichtbaar te maken Het is dus een begeleidings – en beoordelingsinstrument - Het bevat overzichten, analyses, bewijsmateriaal en reflecties

Door wie? Tijdens de opleiding door: Begeleiders uit de praktijk en het instituut, docenten, student zelf, (leerlingen) en medestudenten Aan het eind van de opleiding door: - Opleiding i.s.m. de praktijkbegeleider

Dilemma

Discussievragen Is begeleiden en beoordelen te combineren en wat betekent dat voor het leerproces? Wat is startbekwaam en waarop letten we dan? Wie bepaalt het niveau? Is dat school of instituut? Wie heeft uiteindelijk de verantwoordelijkheid?

Einde