De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hannah Wielenga januari 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hannah Wielenga januari 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Hannah Wielenga hannah.wielenga@hu.nl 06-53665109 12 januari 2017
Assessorentraining 1 Hannah Wielenga 12 januari 2017

2 Inhoud basistraining Introductie op het assessment (12 januari)
Oefenen met assessmentinstrumenten (26 januari) Beoordelen en rapporteren (9 februari) Oefenassessment met student (16 maart) Peerassessment en certificering (na de zomer)  Vervolgtraining masters (16 februari en 16 maart)

3 Programma bijeenkomst 1
Beginsituatie: ervaring en leervragen Basishouding van de assessor + assessorencompetenties Assessment en assessmentinstrumenten Pauze De SBL-competenties Bekwaamheid bewijzen Afsluiting

4 Beginsituatie In drie- of viertallen (15 minuten): Uitwisselen
- ervaring met / beeld bij assessments - leervragen voor de training Op flap enkele trefwoorden noteren over jullie verwachtingen / leervragen t.a.v. de training

5 Basishouding assessor
Individueel: (5 min.) Denk terug aan een concrete (opleidings)situatie, waarin je zelf beoordeeld werd. Wat maakte dat jij er een goed of juist een slecht gevoel van kreeg? In drie- of viertallen: (15 min.) Wissel je ervaringen uit Noteer op de flap 2 of 3 tips voor een assessor Plenair (10 min.) Koppelen aan de assessorencompetenties

6 Informatieoverdracht
Doelstelling assessments Verschillende soorten assessments Kenmerken en instrumenten assessments Begeleidings- en beoordelingsaspect van de verschillende soorten assessment

7 Doelstelling assessments
Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)

8 Doelstelling assessments
Kwalificatie voor het beroep: Studenten een eerlijke kans geven om te laten zien wat ze echt kennen en kunnen. Ontwikkeling: dan ook: Ondersteuning van het leerproces door studenten feedback te geven t.a.v. benodigde competentie-ontwikkeling.

9 Verschillende assessments op IA
Master

10 Kenmerken en instrumenten
Enkelvoudige beoordelingen van specifieke situaties Samenvattend waardeoordeel over meer resultaten uit de verschillende situaties Waarneming situatie meting g e v n s waardering beslissing situatie meting situatie meting situatie meting Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)

11 Kenmerken en instrumenten
authenticiteit Praktijk Opdracht Intensiteit van procedure Simulatie Performance CGI Portfolio 360° feedback Bij: “Aan de slag met assessment”; G.P.J. Sinke; Hoofdstuk 11

12 Kenmerken en instrumenten
Assessments bij Instituut Achimedes Portfolio Presentatie Criteriumgericht Interview (CGI)  beoordeling

13 Kenmerken en instrumenten
Vaste assessmentprocedure Meervoudige beoordeling: op basis van meerdere resultaten die verwijzen naar oordelen vanuit verschillende invalshoeken Geeft een samenvattend waardeoordeel: op basis van gelijktijdig en in samenhang waarderen van alle resultaten in relatie tot de standaard: SBL-bekwaamheidseisen leidt tot het nemen van een verantwoorde en beargumenteerde beslissing

14 Begeleidings- en beoordelingsaspecten
assessment is leerwegonafhankelijk kandidaten kunnen op verschillende manieren competent zijn geen beoordelingsrubric, wel indicatoren scheiding begeleiding – beoordeling werken aan intersubjectiviteit

15 SBL-competenties Spel: competentie afvalrace
Doel: competentie-indicatoren (beter) leren kennen

16 Bekwaamheid bewijzen Kenmerkende situaties illustreren met bv:
quickscan, zelfevaluatie situatieverslagen, reflectieverslagen observatie-, feedback- en beoordelingsverslagen lesvoorbereidingen, lesverslagen zelf gemaakt of aangepast lesmateriaal video-opnames van onderdelen van lessen resultaten van een leerlingen enquête (bv Roos van Leary) beroepsproducten

17 Bekwaamheid bewijzen Individueel: In drie- of viertallen:
Bekijk video-compilatie van een student: welke competentie- indicatoren vind je hiermee aangetoond? In drie- of viertallen: Vergelijk en bevraag elkaar m.b.t. de verschillen: wat heb je gezien, wat toont dat voor jou aan?

18 Bekwaamheid bewijzen In drie- of viertallen:
Welke voorbeeld-bewijsstukken uit portfolio’s van studenten vind je veel bewijskracht hebben en welke minder? Wat maakt een bewijsstuk krachtig?

19 Bekwaamheid bewijzen situaties effect handelen bekwaamheid zichtbaar
onzichtbaar bekwaamheid

20 handelingsrepertoire
Bekwaamheid bewijzen situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid

21 Bekwaamheid bewijzen In elk geval:
Beschrijving van eigen handelen in concrete situatie – handelen – effect (top ijsberg) Verantwoording keuzes1 en reflectie (ijsberg onder water) 1 Verantwoording: niet alleen vanuit jezelf, maar ook vanuit literatuur!

22 Bekwaamheid bewijzen

23 Bekwaamheid bewijzen Eisen aan bewijsmateriaal Authentiek Actueel
Relevant Kwantiteit Variatie Zie ook assessmenthandleiding, bijlage 5

24 Bekwaamheid bewijzen Terugblik bijeenkomst 1
Kennismaking en leerwensen Basishouding van de assessor + assessorencompetenties Assessment en assessmentinstrumenten De SBL-competenties Bekwaamheid bewijzen

25 Bekwaamheid bewijzen Vooruitblik bijeenkomst 2
Criterium Gericht Interview (CGI) Gesprekstechnieken bij het CGI STARR-methode Gebruik aantekenformulier

26 Bekwaamheid bewijzen Voorbereiding op bijeenkomst 2
Lees Sinke hoofdstuk 1 t/m 4 en p.153 en § 11.5 Schrijf een korte reflectie op trainingsbijeenkomst 1   Beschrijf een kenmerkende specifieke situatie uit jouw beroepspraktijk als docent of lerarenopleider om aan te tonen dat je een van de 8 competenties (gedeeltelijk) beheerst. Voeg ook een bewijsstuk mee. Neem deze in tweevoud geprint mee op 26 januari


Download ppt "Hannah Wielenga januari 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google