Midden Holland Jeugd in beweging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
juni Transitie jeugdzorg
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Lianne Ringoir, projectmanager
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Samen verder!.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Verbinden van zorg en onderwijs
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Jeugdhulp Oktober 2014.
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Centrum voor Jeugd en Gezin
3 decentralisaties in Leeuwarden
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Sociaal Wijkteam Den Helder
Perspectief van de cliënt
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Dwang en drang in Amsterdam Rol en positionering gecertificeerde instellingen en RvdK.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Uitvoering Wmo en Jeugdwet Maandag 9 mei. INHOUD Waarom uitvoering uitbesteed? Positie raad gemeente Valkenburg aan de Geul; Korte kennismaking Wmo; Korte.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Resultaatgericht Samenwerken
Integraal sociaal werk
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
“Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het gedaan is” Nelson Mandela
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Midden Holland Jeugd in beweging Samenwerken is meer dan samen werken

Omdenken Nieuwe wereld, iedereen moet en wil aanpassen iedereen is zeer bereid Eigen kracht op alles niveaus Kind/ouders en professional Professional en instellingen Tussen gemeenten en instellingen Rijk en gemeenten Van opschalen naar inschalen HBO+ expertise aan de voordeur, basiskennis van pedagogiek, systemen en een op het netwerk gerichte attitude

Omdenken en omdoen van klantdenken naar burger-/partnerdenken van cliënt- naar overheidsparticipatie van ‘praten over’ naar ‘praten met’ van zorgen naar borgen van beheersen naar ontwikkelen van protocollen naar vakmanschap van wantrouwen naar vertrouwen

Gebiedsgericht werken Aansluiten op en invoegen bij de burgerkracht opbouw van onderop actief aanwezig in de buurt, de opvang, de school en (sport) verenigingen ondersteuning vanuit toevoegende waard Grens: veiligheid van individu en omgeving

Sturingsprincipes

Stip op de horizon Praktische samenwerkingsverbanden eerste lijn op gebiedsniveau Onderwijs Sport en welzijn Cure (huisarts) Care (wijkverpleegkundige) Sociaal (sociaal werker nieuwe stijl)

Stap voor stap ritsen Decentralisaties doen raakvlakken toenemen Natuurlijke leefroutes ouders en kinderen Erbij halen en erbij zijn werken op de ‘vindplaatsen’ Huisarts, school, kinderopvang Gebiedsteams werken casus gebonden en kunnen andere diensten en partijen betrekken Participatie (Werk & Inkomen) Zorg en Ondersteuning “Keukentafel” is toegang – sluiting andere ‘loketten’ Uitgangspunt is dat met (en niet over) ouders/kinderen spreekt

Bij de kern beginnen Vanuit alliantiegedachte kernpartners laten starten met arrangementen de vraag van kind en gezin voorop blijft staan. ook kleinere partijen betrekken nieuwe partijen kunnen aansluiten op basis van dezelfde samenwerkingsafspraken Overweeg de vorming van twee coalities: de invoegers en de aansluiters Invoegers: de gebundelde krachten uit de eerste lijn - CJG, wijkteams, huisarts, ambulante hulp etc.). Aansluiters: specialistische zorg incl. voogdij/gezinsvoogdij dualiteit in het stelsel vraagt verdere uitwerking

Basisprincipes Het gezin/de casus als ordeningsprincipe Is eigenaar van dossier tenzij = geen instellingsplannen! De 1-methodiek voorziet in gebundelde afspraken tussen gezin/betrokken organisaties op alle leefdomeinen Als er meerdere personen in één gezin ondersteuning nodig hebben volgt afstemming en regie op gezinsniveau Ondersteuning is gezin/systeem gebonden i.p.v. kind-of persoonsgebonden Aanspreekpunt is rode draad van begin tot eind Nadere definiëring regie, aanspreekpunt en zorgcoördinatie Gezin/jeugdige wijst ene aanspreekpunt aan Gedwongen kader ondersteunt met kaders/eisen t.a.v. het plan

Gebiedsteams Kan 60-70% van alle hulpvragen zelf beantwoorden J&G-werker (J&G) is vanzelfsprekend onderdeel van diagnostisch team niet alleen kennis maar vooral ook competenties, houding zijn belangrijk verantwoordelijkheden daar aten waar ze hoort talentontwikkeling en oplossingsgericht werken veiligheid inschatten

Gebiedsteams - taken Informatie en advies, zowel aan burgers als aan professionals (Vroeg)signalering Analyse, vraagverheldering Toeleiden naar zorg Licht pedagogische hulpverlening Casusregie Nog bespreken Monitoring en screening Taken in het kader van de WPG Borgen van de veiligheid

Gebiedsteams – kennis en expertise Kennis van opvoeden en opgroeien Kennis van gezondheid/ontwikkeling Kennis van het gebied Aanjagen netwerken, coachen/aanspreken professionals algemene voorzieningen Systeemgericht werken met oog voor samenhang, eigen kracht, netwerk en de veiligheid van het kind/gezin Schakelen tussen de ‘lijnen’ De benodigde expertise is mede afhankelijk van de contaxt = analyse van het gebied

Gebiedsgericht werken scenario’s gebiedsgericht team, aangevuld met een expertteam voor handelingsadviezen en aanvullende diagnose Scenario 2 gebiedsgericht team dat zelf verantwoordelijk is voor diagnosestelling Organisatie gebiedsgerichte teams 3 mogelijkheden Sturing door de gemeente 2 mogelijkheden

Scenario 1 Dwang en drang Expertteam Specialistische hulp Huisarts School Consultatiebureau Het gebiedsteam Expertteam Specialistische hulp Dwang en drang Kraamzorg Welzijnswerk Peuterspeel zalen/kinder opvang Kerk

Toelichting Het gebiedsgerichte team is verantwoordelijk voor diagnosestelling en kan, als er sprake is van handelingsverlegenheid, een beroep doen op het Expertteam Het Expertteam is een vast team dat op afroep beschikbaar is om handelingsadviezen te geven aan de generalist dan wel op verzoek van de generalist jeugdigen kan diagnosticeren Het Expertteam bestaat in elk geval uit een gedragswetenschapper en een kinderpsycholoog Wanneer de diagnose aanleiding geeft om een specialist in te schakelen, kan deze rechtstreeks worden benaderd/ingevlogen door de generalist zonder tussenkomst van het Expertteam De generalist blijft de casusregie voeren Ouder en kind hebben altijd de mogelijkheid om – via verwijzing van de huisarts – direct in contact te treden met de specialist

Scenario 2 Het gebiedsteam Dwang en drang Specialistische hulp Huisarts School Consultatiebureau Het gebiedsteam Specialistische hulp Dwang en drang Kraamzorg Welzijnswerk Peuterspeel zalen/kinder opvang Kerk

Toelichting Het gebiedsgerichte team is verantwoordelijk voor het diagnosticeren van een kind. In het gebiedsgerichte team is daarvoor een gedragswetenschapper en een kinderpsycholoog opgenomen. De gedragswetenschapper en de kinderpsycholoog kunnen, afhankelijk van de grootte en problematiek van het gebied, voor meerdere gebieden werkzaam zijn. De generalist blijft de casusregie voeren. Ouder en kind hebben altijd de mogelijkheid om – via verwijzing van de huisarts – direct in contact te treden met de specialist.

Samenwerken Gebiedsgericht samenwerken rondom individu, gezin en omgeving levert een win - win situatie Samenhangende organisatie ondersteuning dichtbij 1-aanpak voorkomt dubbel werk door afstemming de portfolio’s worden vergeleken en afgestemd d.m.v. zorgvernieuwing werken aan de reductie/bezuiniging vraagt nadere uitwerking

Organisatie – scenario’s Gemeente als opdrachtgever Gemeente is ‘eigenaar’ van het team (werkers in dienst van de gemeente) Er wordt een nieuwe organisatie opgericht door één of meerdere gemeenten afhankelijk van de schaal; bijv. Stichting CJG Instellingen richten een coöperatie op

Sturing gemeenten - 1 Gemeente neemt deel aan het team, stuurt op cijfers, budget Voordelen: grip op budget/cijfers, gemeente zit dichtbij de praktijk Nadelen: professionals niet aangesproken op eigen kracht, product/aanbodgericht, kwaliteitsverlies, duurder/meer menskracht Voorwaarden: vertrouwen opbouwen (tussen gemeente en uitvoering)

Sturing gemeenten - 2 Gemeente en partners formuleren resultaten, team krijgt eigen budget Voordelen: gezamenlijke verantwoordelijkheid, andere vormen van ondersteuning inzetten/ruimte voor de professional, zo lokaal mogelijk, sneller en flexibeler ondersteuning inzetten, minder bureaucratie, burger centraal Nadelen: te betrokken, gemeente krijgt te weinig inzicht, te veel gericht op eigen team, weinig ruimte voor deskundigheidsbevordering Voorwaarden: vertrouwen tussen gemeente en uitvoering, budget voor langere tijd, controlefunctie inbouwen (monitoring), flexibiliteit in en tussen teams, 0-meting om budget op te baseren, afspraken over gebiedsoverstijgende problematiek

Voorwaarden Kennis van de context Budget voor ontwikkeling van het personeel onderdeel van afspraken Netwerk achter voordeur dat te consulteren en in te schakelen is kan korte heftige interventie zijn of specialist moet mandaat hebben

Belangrijk In 2014 al beginnen bestaande cliënten: een keukentafelgesprek met alle betrokkenen en het eigen netwerk wat kan anders, beter, minder wie doet wat en wie trekt zich terug. voor ogen houden hoe dit na 2015 zou zijn en daar naar toe werken. Doen als ware nieuwe jeugdwet al in werking Huidige financiers moeten hiermee instemmen/afspraken maken over verantwoording Vertrouwen Kleine partijen moeten er op kunnen vertrouwen dat grote partijen ze erbij betrekken