Flexibilisering in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Digitale leermiddelen
Kwaliteit en onderwijstijd
Doelmatigheid in het mbo Optimaliseren op het kruispunt van belangen.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Digitale leermiddelen in het mbo
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
CBE: Centra voor Basiseducatie
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
TOM keurmerk Marius Berendse.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
moderniseren van het curriculum.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Samenwerk maken van je Opleiding Wij zijn de Deelnemersraad!
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Kennis delen.
Op welke manier kan men competenties verwerven?
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Flexibilisering in het onderwijs Dr. Luc Verburgh Voorzitter Wellantcollege Procesmanager 2010 Bedrijfsvoering

Flexibilisering en CGO Flexibiliteit en maatwerk (formule) MBO Onderwijs Kwalificatiestructuur (wat) Sociaal constructivisme (onderwijskundig hoe)

Flexibiliteit als voorwaarde….. Competentiegericht leren brengt een individuele benadering van het onderwijs met zich mee. Dat vereist een buigzame organisatie en een logistiek die dit mogelijk maakt. In het moderne mbo kan de deelnemer zijn eigen leertraject samenstellen. Mbo instellingen kennen de ambities van hun instromers (door een goede intake), moeten voor deelnemers altijd bereikbaar zijn, bieden succesvolle opleidingen en trajecten voor ‘iedereen’, leveren professionele coaches en vakmensen, enzovoort. Maar hoe doe je dat? (uit: Flexibiliteit als voorwaarde. Onderwijslogistiek in vraaggestuurd MBO)

Flexibiliteit als voorwaarde….. De crux van een flexibele organisatie In het moderne beroepsonderwijs kan de deelnemer zelfstandig en flexibel leren, zowel binnen als buiten de instelling. Hij is verantwoordelijk voor zijn leerroute, maakt eigen keuzes. De school moet het onderwijs laten aansluiten bij zíjn talenten en ambities. Wat betekent dit voor de leerorganisatie? Er wordt een grotere flexibiliteit gevraagd, waarbij het accent onder meer ligt op de volgende punten. Het realiseren van meerdere instroommomenten. Het erkennen en toepassen van Eerder Verworven Competenties (EVC) Het invullen van de vrije ruimte: aanvullen van het meer algemene opleidingsprogramma met keuzeonderdelen. Het creëren van een variabele doorlooptijd: de leerroute versnellen waar mogelijk en vertragen waar nodig. Het afstemmen van het programma op de leerstijl van de deelnemer: de mbo’er moet onderwijsvormen kunnen kiezen, die aansluiten bij zijn specifieke kenmerken. Het tijdstip waarop de vraag binnenkomt varieert eveneens. (uit: Flexibiliteit als voorwaarde. Onderwijslogistiek in vraaggestuurd MBO)

Flexibiliteit als voorwaarde….. Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod Managen van de vraag Managen van het aanbod Matchen van vraag en aanbod Hiertoe nodig: Groeperen op basis van overeenkomsten Hanteren van prioriteringsregels Sturen op kritische middelen Brede inzetbaarheid Generiek onderwijsmateriaal Doorlooptijd planningscyclus (korter is complexer) Zelforganiserend vermogen Voorspellen aan de hand van metingen en ervaringen

Flexibiliteit Visie Mensen Cultuur Processen Financiën ICT Flexibel Onderwijs

Visie Ambitie: waarom flexibiliteit en hoeveel? Verschillende doelgroepen Maatschappelijke acceptatie Financiële haalbaarheid

Processen Flexibiliteitsstrategieen Flexcollege Netwerkschool 7 strategieen (FC / Artefaction) Kwetsbare processen: begeleiding (individueel,in groepen, op afstand, tijdens bpv (en registratie) examinering (individueel, per groep, proeve van bekwaamheid, simulatie, tijdens bpv, frequentie) Roostering en aanwezigheidsmanagement: betrouwbaarheid, koppeling, variabelen in roostering/ aanwezigheid (per groep, deelgroep, individueel, per werkvorm, binnenschoolse, buitenschoolse activiteit) Voortgangsmanagement: In portfolio’s, resultaatbeheerssystemen, vrije markt producten + definiëring verantwoording student en school m.b.t. voortgangsmanagement

Mensen Rollen binnen teams Rollen tussen teams Taakmodellen Teams (Deltion-college) St. Lucas Pilot Teams Professionalisering (MBO2010)

ICT Applicaties voor onderwijsinhoud digitale content Electronische leeromgeving Applicaties voor uitvoering van het onderwijs – zie applicatie quick scan kennisnet / MBO2010 Voor 3 van de 20 kernfuncties geldt Sterk gestandaardiseerd, wel vervanging gepland Voor 12 van de 20 kernfuncties geldt Grote diversiteit in systemen Voor 5 van de 20 kernfuncties geldt Geen of weinig systemen beschikbaar – met name te maken met flexibiliteit & maatwerk Specificaties voor flexibiliteit – maatwerk: Triple A In ieder geval let op: begeleiding, examinering, roostering en aanwezigheidsmanagement, en voortgangsmanagement

Beschikbaarheid ict-ondersteuning voor hoofdprocessen en kernfuncties

Cultuur Visie bepaald, processen gedefinieerd, ICT apps gereed, rollen gedefinieerd en dan….. Performance management: Management informatie vs docent informatie Management informatie systeem Docent informatie systeem

Financiën Kosten van flexibiliteit en maatwerk Examinering Begeleiding Contacttijd Begeleiding BPV Onderwijskundig ideaal versus betaalbaar, organiseerbaar en uitvoerbaar Kostenmodel Artefaction

Conclusies / Aanbevelingen Definieer ambitie ten aan zien van flexibiliteit (bedenk flexibiliteit kost geld): scope to budget Kies nadrukkelijk belangrijkste strategieën voor flexibiliteit (maak het niet te ingewikkeld) Kies de meest basale processen om in te excelleren (examinering, begeleiding BPV, contacttijd): klantenwensen zijn belangrijker dan onderwijskundige idealen Kies snelle ICT oplossingen om ervaring op te doen (de energie zit niet in de applicatie maar in het gebruik ervan!) Organiseer flexibele menselijke schil (onder andere door inzet bedrijfsleven) Uitvoering vervolg op quickscan dit schooljaar 14