De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek"— Transcript van de presentatie:

1 Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Stand van zaken 22 februari 2017 Utrecht Marcel van Bockel Gert Idema

2 Onderwijs op maat Bij onderwijs op maat gaat het steeds om persoonlijk en flexibel onderwijs. Persoonlijk onderwijs gaat niet uit van een vast opleidingsprogramma, maar is afgestemd op de wensen en voorkeuren van een student. Persoonlijk onderwijs stelt studenten in staat hun eigen leerroute te bepalen. Flexibel onderwijs biedt studenten keuzevrijheid.

3 Onderwijs op maat Bij onderwijs op maat gaat het steeds om persoonlijk en flexibel onderwijs. Persoonlijk onderwijs gaat niet uit van een vast opleidingsprogramma, maar is afgestemd op de wensen en voorkeuren van een student. Persoonlijk onderwijs stelt studenten in staat hun eigen leerroute te bepalen. Flexibel onderwijs biedt studenten keuzevrijheid. Deze belofte moet wel worden waargemaakt

4 Onderwijslogistiek model (1)

5 Onderwijslogistiek model (2)
Logistieke keten voor Onderwijs op maat

6 Project Referentiemodel
Ontwikkeling van een referentiemodel voor onderwijslogistiek ten behoeve van flexibel onderwijs: waar onderwijsinstellingen zich naar kunnen richten en naar kunnen verwijzen in de eigen beleidstukken; dat een gezamenlijk principe- en begrippenkader bevat waardoor onderwijsinstellingen beter kunnen samenwerken; waar de verschillende stakeholders in de logistieke keten mee kunnen werken; dat in verbinding staat met ICT en aanpalende logistieke aspecten dat ‘compatible’ is met het onderwijslogistiek model en de HORA.  Werken vanuit ‘Best Principles’

7 Best Principles Onderwijs op maat vraagt om afstemming en samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsvoering In de logistieke keten ligt de crux bij ontwerpen en ontwikkelen Een visie op flexibiliteit geeft richting aan ontwerp en ontwikkeling visie op onderwijs op maat visie op het organiseren van flexibiliteit visie op de gewenste balans Flexibel onderwijs kan niet zonder standaarden Aan de onderwijskant Aan de bedrijfsvoeringskant De onderwijscatalogus heeft een sleutelfunctie Schakel tussen onderwijsontwikkeling en het leren van de student (Just-in-Time) Onderwijs (blended) en bedrijfsvoering komt samen in de catalogus Oorzaak en oplossing voor logistieke complexiteit  loskoppelen van het curriculumontwerp!

8 Overzicht referentiemodel
Identiteit Strategisch vertrekpunt Visie op leren en kwalificeren Samenwerking Visie op flexibiliteit Onderwijs op maat = Balanceren = Flexibiliseren = Ontwerpen en ontwikkelen Curriculum Onderwijsaanbod Organisatie/ bedrijfsvoering Onderwijsuitvoering Leren Student- journey Waar- deren Afspraken maken Oriënteren

9 Stap 1a: Afbakenen flexibiliteit onderwijs (1)
Keuze voor dimensies van flexibiliteit Wat wil de student leren? Hoe wil de student leren? Samen met de student bepalen in welke mate flexibiliteit nodig is Onderzoek doen Rekening houden met aanvullende wensen vanuit het werkveld Wat wil ik leren? Hoe wil ik leren?

10 Stap 1a: Afbakenen flexibiliteit onderwijs (2)
-- Student – Leervoorkeur Contextdruk Niveau Ambitie -- Werkveld – Urgentie Behoefte Bereidheid tot co-creatie Mate van eenduidigheid -- Eigen positie – Identiteit en imago Overtuigingen Onderscheidend vermogen -- Eisen – Wet- en regelgeving Eindkwaliicaties Instellingsbeleid Opleidingsbeleid

11 Stap 1b: Zoeken naar balans
Studeerbaarheid in relatie tot: organiseerbaarheid doceerbaarheid betaalbaarheid

12 Stap 2a Curriculum en onderwijsaanbod

13 Stap 1c: Organiseren van flexibiliteit (1)
Vanuit de practices bij instellingen ontstaan drie verschillende grondvormen voor flexibilisering, namelijk Minimaal Deze grondvorm heeft een minimalistisch karakter. Flexibiliteit wordt gerealiseerd door zo min mogelijk vast te leggen. Bijvoorbeeld: geen fijnmazig rooster, maar alleen een aantal ruimtes beschikbaar stellen op een vast moment in de week. Een belangrijke sleutel is coaching van de student. Persona in deze grondvorm verdiept de instelling zich grondig in de doelgroep en bereidt zich met behulp van persona’s voor op een verwachte flexibiliteit. Met behulp van goede analyses en prognoses zorgt de instelling dat de benodigde diversiteit voor de studenten klaar is als ze zich aanmelden en inschrijven Systeembenadering De derde grondvorm bestaat uit een geraffineerd systeem dat flexibiliteit mogelijk maakt. Hierbij past de metafoor van legoblokjes. Daarnaast zie je intelligente roosterapplicaties en detailafspraken over naamgeving en metadatering.


Download ppt "Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek"

Verwante presentaties


Ads door Google