De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Programma Digitale Leeromgeving

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programma Digitale Leeromgeving"— Transcript van de presentatie:

1 Programma Digitale Leeromgeving
Missie Visie Uitgangspunten en succesfactoren In het instellingsplan ‘Nieuwsgierige professionals ( )’ is beschreven dat in het licht van flexibilisering van het onderwijs, HvA-opleidingen een blended karakter krijgen. Daarvoor is een digitale leeromgeving (DLO) nodig die flexibel onderwijs en blended learning ondersteunt. De nieuwe digitale leeromgeving (DLO) zal een omgeving zijn die studenten meer mogelijkheden biedt wat betreft flexibiliteit van leerdoelen, leermethoden en leertempo, en waarin docenten meer mogelijkheden hebben om het onderwijs zelf vorm te geven met een variëteit aan werkvormen. Tegelijkertijd is voor studenten online ‘het nieuwe normaal’: samenwerken en leren in online omgevingen, volgen van online modules en communiceren via social media. Studenten verwachten hierbij flexibele apps met een hoge mate van gebruiksgemak. De visie op de toekomst van de digitale leeromgeving van de HvA is vastgesteld op basis van de wensen en beelden in het onderwijs. (doc.: “Visie van de DLO van de HvA v1.0; dd 14 april 2016). Het HvA Platform Flexibilisering heeft een visie ontwikkeld voor flexibel en toekomstvast onderwijs aan de HvA. De eisen en wensen aan een DLO zijn in lijn met de visie op flexibilisering van het onderwijs. Via het IP programma Curriculumontwikkeling wordt tevens verbinding gelegd met de verschillende onderwijsinnovatieprojecten die momenteel lopen. In de eerste fase onderzoekt het DLO programma wat er nodig is in de onderwijslogistieke keten van de HvA om te de visie te realiseren. De realisatie daarvan vindt plaats buiten het programma UItgangspunten Integrale benadering van een DLO conform de vastgestelde visie; het is essentieel de onderwijslogistieke processen te verbeteren en de benodigde onderwijsbasisgegevens in de DLO te ontsluiten (curriculum, studiegids, SIS, roostering, etc). Dit is randvoorwaardelijk voor het realiseren van de visie, maar wordt niet aangestuurd vanuit het programma. De nieuwe DLO ondersteunt innovatie van het onderwijs en blended learning; daadwerkelijke innovatie van het onderwijs draagt in hoge mate bij aan het succes van de nieuwe DLO. DLO programma is katalysator voor onderwijsvernieuwing, maar niet verantwoordelijk of sturend. Een bestaand Learning Management System wordt ingezet als kernsysteem van de DLO, in plaats van zelf een systeem te moeten ontwikkelen en onderhouden (zoals bij het huidige DLWO). Regie van de ontwikkeling van de digitale leeromgeving in handen van de uitvoerders en gebruikers in het onderwijs. Prioriteit in de ontwikkeling en gebruik van de digitale leeromgeving bepaald door het onderwijs. DLO is goed geïntegreerd (gekoppeld) met zowel bronsystemen als didactische tools. DLO is gebruiksvriendelijk en werkt intuïtief DLO heeft een flexibele schil waarin didactische verrijking op maat kan worden in- of uitgeschakeld. Succesfactoren Implementatie samen met het onderwijs (docenten en studenten); Veel aandacht voor introductie, communicatie en training; olievlekwerking en collegiale ondersteuning. Veel aandacht voor de ondersteuning op didactisch, functioneel en technisch vlak; inrichting van een daadkrachtige supportorganisatie met een sterke focus op de onderwijspraktijk en mandaat gericht op de realisatie van de leidende principes. De programma stuurgroep met mandaat en budget om de realisatie te kunnen aansturen. Geschikt personeel vanuit staven, diensten en faculteiten beschikbaar voor programma; zoveel mogelijk interne professionaliteit inzetten en verhogen. Techniek LMS Implementatie Onderwijslogistiek De pijler Techniek zorgt voor een gebruiksklare digitale leeromgeving. Rechtmatige inkoop, koppelingen naar onderwijslogistieke systemen, basisconfiguratie LMS, integratie in HvA portaal, aansluiting van applicaties in de schil. De pijler LMS Implementatie verzorgt de overstap van de oude Studiedelen naar de nieuwe DLO in de faculteiten en regelt de inrichting en scholing van de staande organisatie die de DLO na het programma gaat besturen en ondersteunen. De pijler Onderwijslogistiek analyseert de onderwijslogistieke keten en het applicatielandschap en adviseert over aanpassingen in de onderwijslogistiek die nodig zijn om de DLO visie te realiseren. Doel 2017 Starten met de aanbesteding van een LMS (kernsysteem van de DLO) 2018 LMS afronden van de aanbesteding LMS inrichten met basisconfiguratie en LMS beschikbaar maken voor pilots Portaal Onderzoek integratie portaal en MijnHvA Integratie met of realisatie nieuw portaal starten Koppelingen koppelen aan bronsystemen van onderwijsbasisgegevens Flexibele schil: bestaande didactische tools aansluiten Inrichten technische ondersteuning en service management Archief / legacy Onderzoek naar wat er hoe lang moet worden bewaard van de Studiedelen 2019 en verder Integratie met MijnHvA afmaken voor de DLO fase 1 (z.o.z) Personalisatie DLO realiseren voor docenten en studenten Basisconfiguratie verder ontwikkelen Koppelingen van LMS aan bronsystemen van onderwijsbasisgegevens verrijken Studiedelen in Sharepoint opschonen en archiveren DLO verrijken tot integrale informatievoorziening voor studenten en docenten. Zoals rooster-, cijfer- en studiegidsinformatie tonen 2017 Samen met faculteiten de mogelijkheden onderzoeken omtrent de implementatie organisatie (didactisch, functioneel en technisch) en de spelregels waarbinnen we dat doen Implementatiestrategie ontwikkelen 2018 Organiseren van de implementatie organisatie (didactisch, functioneel en technisch) Voorbereiden, opleiden en begeleiden van de pilots in het LMS, per faculteit een implementatie project uitvoeren Toekomstige support organisatie inrichten en opleiden 2019 Voorbereiden, opleiden en begeleiden van alle docenten, studenten en ondersteuners in de overstap naar de nieuwe DLO Overdragen aan staande organisatie (didactisch, functioneel en technisch) 2017 Onderzoeken van de benodigde aanpassingen in de onderwijslogistieke keten Beschrijven van de informatie en applicatie architectuur van de keten Beschrijven van de informatie en applicatie architectuur van de toekomstige DLO Ontwerpen (functioneel) van de koppelingen die nodig zijn om de onderwijsbasisgegevens in de DLO beschikbaar te maken. 2018 – t/m mei Detaillering van gewenste aanpassingen in onderwijslogistieke keten en de registratie van onderwijsbasisgegevens per faculteit. Advies over het organiseren van de benodigde veranderingen, uitgezet in de tijd  < Tijd Scope nader te bepalen in mei ‘18 Mei 2018 en verder Implementeren van de gewenste aanpassingen in onderwijslogistieke keten en de registratie van onderwijsbasisgegevens in de faculteiten en diensten. Versie 1.7 – 22 jan 2018

2


Download ppt "Programma Digitale Leeromgeving"

Verwante presentaties


Ads door Google