Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Analyse van incidenten
Toetsing Rob Adriaens. Wat is toetsen?  Meten of een kandidaat een bepaald niveau beheerst  Meten of een kandidaat goed heeft opgelet in de les  De.
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Marktonderzoek als proces
Basis van digitaal collectiemanagement
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
10 juni 2014 Wim Mulder en Lobke Spruijt
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
5 Werving en selectie.
Meten bij marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 10 Kwalitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Kwantitatief onderzoek
Probleemoplossingstechnieken
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Differentiatie.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Inleiding tot marktonderzoek
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Het forum.
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Les 5: Het marketingplan
Dataverzamelingsmethoden
Titel wetenschapsproject
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Titel van wetenschappelijk project
Observeren Les 2.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Wetenschapsbeursproject
Observeren Les 2.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

De voornaamste vormen van waarneming: Participerende waarneming, gericht op het ontdekken van de betekenis van handelingen (kwalitatief) Gestructureerde waarneming, gericht op de frequentie van handelingen (kwantitatief) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Gestructureerde waarneming (1) Aandachtspunten: Gestructureerde waarneming is systematisch en is gericht op het ontdekken van eenvoudige feiten Gestructureerde waarneming was een belangrijk element in Mintzbergs managersonderzoek (1973) Internet kan de reikwijdte van participerende waarneming vergroten De voor- en nadelen van gestructureerde waarneming zijn samengevat in schema 9.1 Saunders et al. (2011) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Gestructureerde waarneming (2) Gegevens verzamelen en analyseren Een ‘kant-en-klaar’ coderingsschema kiezen Je eigen coderingsschema opstellen Beide typen schema’s combineren Eenvoudige (handmatige) of complexe (gecomputeriseerde) analysemethoden gebruiken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Gestructureerde waarneming (3) Kans op mindere validiteit en betrouwbaarheid Proefpersoonfout Tijdfout Waarnemereffect en strategieën om dit te voorkomen: gewenning en minimale interactie (Robson 2002) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Definitie van vragenlijsten: Methoden voor het verzamelen van gegevens waarbij alle respondenten dezelfde vragen moeten beantwoorden, in dezelfde volgorde Uit: deVaus (2002) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Wanneer vragenlijsten gebruiken? Voor verklarend en beschrijvend onderzoek Gekoppeld aan andere methoden in een meervoudige onderzoeksopzet Voor het verzamelen van antwoorden uit een grote steekproef vóór kwantitatieve analyse Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Gestructureerde interviews (3) Soorten vragenlijsten Saunders et al. (2011) Schema 9.4 Soorten vragenlijsten

Een vragenlijst kiezen Gerelateerde factoren: Kenmerken van de respondenten en toegang De antwoorden van de respondenten mogen niet verstoord of vertekend zijn De omvang van de steekproef die voor analyse nodig is De soorten en de hoeveelheid vragen Beschikbare middelen, zoals software Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Gerelateerde factoren: Gegevens verzamelen Gerelateerde factoren: Precies geformuleerde vragen Representatieve en accurate steekproef Kennis van de organisatiecontext De relaties tussen variabelen (afhankelijk, onafhankelijk en extern) Soorten variabelen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Garanderen dat de essentiële gegevens worden verzameld Gegevensvoorwaardentabel Saunders et al. (2011) Schema 9.6 Gegevensvoorwaardentabel

De vragenlijst opstellen (1) Stappen die moeten worden doorlopen als een vraag valide en betrouwbaar moet zijn Bron: Foddy (1994) Schema 9.7 Stappen die moeten worden doorlopen als een vraag valide en betrouwbaar moet zijn

De vragenlijst opstellen (2) Validiteit Interne validiteit Contentvaliditeit Criteriumvaliditeit (predictief) Constructvaliditeit Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

De vragenlijst opstellen (3) Betrouwbaarheid (drie stappen) Test-hertest Interne consistentie Alternatieve vorm Mitchell (1996) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Voorbeelden van vragen (1) Open vragen Noem maximaal drie dingen die u bevallen aan uw werk 1………………………………………… 2………………………………………… 3………………………………………… Saunders et al. (2009) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Voorbeelden van vragen (2) Lijstvragen Wat is uw religie? Markeer met  het juiste vakje Boeddhistisch  Geen  Christelijk  Overige  Hindoe  Joods  Moslim  Sikh  Saunders et al. (2009) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Voorbeelden van vragen (3) Categorievragen 8 Hoe vaak bezoekt u dit winkelcentrum? Interviewer: luister naar het antwoord van de respondent en kruis het juiste hokje aan  Eerste bezoek  Minder dan één keer per maand  Eén keer per maand  Eén keer per twee weken Eén of meer keren per week Saunders et al. (2009) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Voorbeelden van vragen (4) Rangordevragen Geef hieronder aan hoe belangrijk het aspect is bij de aanschaf van een auto. Zet bij de belangrijkste factor 1, bij de op een na belangrijkste factor 2 enz. Als een bepaalde factor helemaal niet belangrijk is, vul daar dan niets in. Factor Belangrijkheid CO2-uitstoot [ ] Bagageruimte [ ] Waardevermindering [ ] Prijs [ ] Overgenomen uit Saunders et al. (2009) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Voorbeelden van vragen (5) Schaal- of beoordelingsvragen 10 Kruis voor de volgende uitspraak het hokje aan dat het beste uw mening vertegenwoordigt Eens Enigszins Eens Enigszins Oneens Oneens Ik vind dat de ideeën van medewerkers de beslissingen van het management hebben beïnvloed     Saunders et al. (2009)

Voorbeelden van vragen (6) Kwantiteitsvragen Wat is uw geboortejaar? (Als dit bijv. 1988 is, schrijf dan:) Saunders et al. (2009) 1 9 1 9 8 8

Formulering van vragen (1) Overige aandachtspunten Bestaande vragen aanpassen of overnemen; controleer wel het copyright Andere bewoordingen Vragen vertalen in andere talen De codering van vragen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Formulering van vragen (2) Checklist kader 9.11 Neem de checklist in kader 9.11 door om betere vragen te formuleren Saunders et al. (2009) Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

De vragenlijst opstellen Voornaamste aandachtspunten Volgorde en flow van de vragen Lay-out Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Het doel en de procedure uitleggen Aandachtspunten: De begeleidende brief Introductie en afsluiting De vragenlijst testen en de validiteit bepalen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

De vragenlijst aanbieden Aandachtspunten: Antwoorden via internet of het intranet Per post Uitreiken en ophalen Telefonisch Gestructureerd interview Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Samenvatting: hoofdstuk 9 Gestructureerde waarneming houdt zich bezig met de frequentie van gebeurtenissen en wordt gekenmerkt door een vooropgezette structuur en kwantitatieve analyse Factoren die betrouwbaarheid en validiteit aantasten zijn de proefpersoonfout, de tijdfout en waarnemerseffecten Validiteit en betrouwbaarheid zijn afhankelijk van de formulering, de structuur van je vragenlijst en het testproces Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens

Samenvatting: hoofdstuk 9 Formulering, de volgorde van de vragen en de vraagtypen zijn belangrijke overwegingen Gesloten vragen moeten vooraf worden gecodeerd om gegevensinvoer en analyse te vergemakkelijken Vragenlijsten worden vaak gebruikt om beschrijvende en verklarende gegevens te verzamelen Vijf manieren om vragenlijsten aan te bieden zijn internet/intranet, per post, uitreiken en ophalen, telefonisch en door middel van een interview

Samenvatting: hoofdstuk 9 Gegevens die voldoen aan de doelstellingen van het onderzoek kunnen worden verkregen met een gegevensvoorwaardentabel Belangrijk zijn een duidelijke lay-out, een logische volgorde en antwoorden die gemakkelijk in te vullen zijn Vragenlijsten moeten worden geïntroduceerd en getest voordat ze worden aangeboden De manier van aanbieden moet passen bij het type vragenlijst Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan Pieter Verckens