De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 5: Het marketingplan

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 5: Het marketingplan"— Transcript van de presentatie:

1 Les 5: Het marketingplan
Keuzevak Marketing

2 Wat gaan we doen vandaag?
format Marketingplan: Waar zijn jullie? Is het duidelijk? Vragen? Verder werken aan je product en plan Werken aan het marketingplan

3 Format Marketing Voor de duidelijkheid nog even:
Document om in te vullen Alle informatie over jullie marktonderzoek! Inleveren voor beoordeling Presentatie aan ondernemers!

4 Marktonderzoek Informatie verzamelen over:
Klanten: wat vinden klanten belangrijk aan het product? Concurrentie: wie zijn de concurrenten of concurrerende producten/ Branche: wat zijn ontwikkelingen van het product. Meer aandacht voor bijvoorbeeld duurzaamheid, kwaliteit, prijs?

5 Marktonderzoek Desk research
- Is alles wat je achter je bureau (desk) opzoekt via internet e.d. Field research - Op zoek naar nieuwe informatie d.m.v. enquêtes, observeren e.d.

6 Marktonderzoek Enquête:
is een onderzoek doen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vragenlijst, die aan meer personen wordt voorgelegd. 

7 Marktonderzoek Enquêtevragen Stap 1: Bepaal eerst wat je wilt weten
Stap 2: De vragen opstellen . Bepaal hoeveel vragen . Vraag per vraag één ding tegelijk . Maak de vragen niet te lang . Zorg voor een logische volgorde

8 Marktonderzoek Enquêtevragen Open vragen: Nadelen en voordelen!
Het levert betere informatie op, maar de verwerking kost wel veel tijd. Aandachtspunten: • open vragen zijn geschikter als je meningen wilt weten • open vragen zijn moeilijker te verwerken

9 Marktonderzoek Enquêtevragen Gesloten vragen: Nadelen en voordelen!
Ze zijn gemakkelijk te verwerken. Je krijgt echter wel minder informatie. Aandachtspunten: • voor iedereen moet er een passend antwoord tussen zitten • als het kan bij elke vraag dezelfde antwoordmogelijkheden gebruiken • gebruik positieve als negatieve antwoorden

10 Aan de slag! Vul in in je verslag: Hoofdstuk 3.1 t/m 3.5 Marktonderzoek: Jullie hebben al bepaald in de vorige les wat jullie willen onderzoeken. Maak daarvoor een enquête (zie opdracht ENQUETE MAKEN in H 5)! Product: Verder met de ontwikkeling


Download ppt "Les 5: Het marketingplan"

Verwante presentaties


Ads door Google