Het krachtenveld waarin ik opereer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Menno Karres Lead Auditor
wanneer is projectmatig werken geschikt?
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
STRATEGISCHE PLANNING
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Risico’s en gevaren van techniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Motivatie van de professional Willy Limpens
Projectmatig werken...en dan?
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
ICTB/NB Projectmanagement.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Proces en Product.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kansen voor Samenwerken
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 20 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 3b: Event Driven Architecture.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Deel anders, mijn organisatie
Naar een optimaal HR - beleid
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
H2 Achtergrond.
50.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
SWIC Samenwerkingsverband Waterveiligheid in Control Directeurenoverleg op 8 februari 2016 Samen op weg naar geaccepteerde kwaliteitsborging en samenwerking.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
De omgeving verandert; de overheid verandert
Lokale samenspel rond mantelzorg
Human Resources Accounting
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Cursus Interne auditor
International Business Practice
Transcript van de presentatie:

Het krachtenveld waarin ik opereer strategisch omgevingsmanagement

Wat is eigenlijk een project? Improvisatie Ad hoc Procesmatig Onzeker Vaag Nieuw Plan Routine BiBu Procedureel Zeker Duidelijk Bekend Project Proces Programma Toenemende voorspelbaarheid van: de resultaten / uitkomsten de weg / het proces / de inspanningen

Een project is resultaatgericht Project in ruime zin Project in ruime zin Project in enge zin Problemen Bedreigingen Motieven Werk Gebruik Wat is / doet het? Gestelde doelen Effecten Resultaat Ideeën Kansen Idealen Beoogd resultaat Oplossing Middel Deliverable Output . . . Bereikte doelen Spinn-off Uitkomsten . . . Nu Straks Doel(stelling): dat waarnaar men streeft Resultaat: dat wat klaar is, als het klaar is Werk: dat wat gedaan moet worden ten behoeve van R

Twynstra Gudde projectmanagement – de methode (Hoe) (Maken) (Idee) (Hoe te maken) (Wat) Ontwerp Realisatie Nazorg Voor- bereiding Definitie Initiatief (In stand houden) Faseren T G K I O Project- opdracht programma ontwerp Realisatie- Nazorg- Beslissen Tijd Geld Kwaliteit Informatie Organisatie Beheers- aspecten T G K I O Beheersen

De projectomgeving tussen twee uitersten Stabiel De omgeving is rustig en de eventuele veranderingen daarin zijn voorspelbaar: Turbulent Onbekend welke omgeving relevant is of kan worden, of en zo ja welke ontwikkelingen daar plaatsvinden De volgende tussenposities zijn zoal denkbaar: een stabiele coalitie, een bekende fysieke omgeving, een door velen ervaren urgentie, niet zichtbare weerstand, controversieel beleid, een zeer hectische context, geen visie,.........

Het omgaan met de omgeving vereist aandacht voor: partijen met mogelijke invloed op het project (de weg en het resultaat) aard, richting en kracht van deze invloeden kans van optreden en (mogelijk) effect van deze invloeden mogelijkheden deze beïnvloeding te voorkomen, te neutraliseren of te benutten De omgeving is primair van belang voor de opdrachtgever en de projectleider En secundair voor alle projectmedewerkers

In de omgeving spelen nogal wat factoren een rol Mondiale gebeurtenissen Arbeidsmarkt Sociale klimaat Markt (Nieuwe) technologie Organisatie Economische situatie Project Demografische onwikkeling Wet- en regelgeving Politieke omgeving Achter elke factor zit vaak een actor

In de omgeving spelen nogal wat actoren hun rol Slachtoffers Gebruikers en klanten Vak- bonden Werknemers Actiegroepen Concurrenten Organisatie Leveranciers Burgers Project Overheden Politici Aandeelhouders Financiers

De actoren bij een project Beslissers Projectleider Extern Financiers Intern Sponsors Opdrachtgever Toetsers Gebruikers ‘Slachtoffers’ Klanten Beheerders Toetsers Toeleveranciers Chefs van Inspannings- en deelprojectleiders en medewerkers Leveranciers Gebruikers deelprojectleiders Inspanningsleiders Medewerkers Derden Uitvoerders

Met verschillende belangen kan verschillend worden omgegaan Wij-oriëntatie Meedoen Toenemende invloed Meedenken 6. Beslissen 5. Managen 4. Uitvoeren 3. Toetsen 2. Adviseren Meeweten 1. Informeren 0. Niet actief betrekken Ik-oriëntatie

De actoren bij een project hebben verschillende bijdragen Beslissers Meeweten Meedoen Meedenken Meebeslissen Leveranciers Gebruikers Uitvoerders

Tussen vriend en vijand Opponenten (Toon respect) Vrienden (Wees openhartig) Opportunisten (Vraag hun mening) Twijfelaars Onderling vertrouwen (Wees duidelijk) Vijanden (Wees zakelijk) Coalitiegenoten Nee Ja Gelijke belangen

Opdracht: maak een omgevingsanalyse; breng de omgeving in kaart, in twee stappen (1) De actoren Identificeer de (relevante) partijen, met hun rol en betrokkenheid (meeweten, meedenken, meebeslissen, meedoen) Maak zichtbaar in de cirkel door plakken geeltjes

Opdracht: maak een omgevingsanalyse; breng de omgeving in kaart, in twee stappen (2) Bepaal de invloed per partij uit stap 1: de aard (positief/negatief) als functie van bijvoorbeeld: de kracht (sterk / zwak), het project gunstig of ongunstig gezind de positie (veraf / dichtbij) het belang van “meekrijgen” van de partij Maak zichtbaar in de matrix “tussen vriend en vijand”, door plakken geeltjes

Vervolg na omgevingsanalyse Naar aanleiding van beeld dat ontstaat: - Activiteiten bedenken om alle groepen uit de actorenanalyse goed in hun rol te laten functioneren Activiteiten bedenken hoe het krachtenveld dat in beeld in in de matrix te bespelen, te managen Omgevingskaart maken

Een omgevingsanalyse levert een omgevingskaart op Opdracht- gever Financier Hiërar- chische chef Gedele- geerd opdracht- gever Belangen- groepen Lijn- en staf- mgnt Project- leider Gebruikers (Klant) Project- mede- werkers Derden Eind- gebruikers = operationele lijn = informerende lijn = hiërarchische lijn

Marijke van der Geest - Ahuis www.twynstragudde.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.