Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IB 1.
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Evidence Based Management
Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008
Van Personeelsmanagement naar Human Resource Management
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Vitale en weerbare medewerkers
Monteur Mechatronica basisberoepsopleiding
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Informeel leren en….. social media
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Professionele ontwikkeling
The role of employee cause and effect inference Matthijs Moorkamp M.Sc.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
HRM IN HET BEROEPSONDERWIJS
Praktische Organisatiepsychologie
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen
Opleiden van medewerkers
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Schitterende Organisaties®
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Organisatie(s) van betekenis
Terugkoppeling theorie/onderzoek HRM
Een project van de Korengroep
Communicatie in organisaties
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Organisatie van de HRM-functie
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Twente Center of Career Research (TCCR) Prof. dr. Karin Sanders Hoogleraar A&O Psychologie (UTwente)
Loopbaanontwikkeling OOP
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
HRM-praktijkmonitor Ontwikkelingen in de activiteiten en competenties van de HR- professional resultaten januari 2015 Dr. Leni Beukema.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
Human Resources Accounting
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Transcript van de presentatie:

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Integraal Personeelbeleid: waarom werkt het (nog) niet? Prof. dr. Karin Sanders Twente Center of Career Research Hoogleraar A&O Psychologie (UTwente) Welkom Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 IPB en / of HRM IPB als de motor voor professionele ontwikkeling van docenten HRM: Wat weten we wat werkt? Wat weten we nog niet? Plannen voor de toekomst Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Huidige situatie onderwijs Dubbele leraarsprobleem Onderwijsbesturen: krachtige impuls Carrière perspectieven Realiseren van professionele ontwikkeling Belang van Integraal Personeelsbeleid Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Integraal Personeelsbeleid (IPB) Weinig helderheid over betekenis en implementatie IPB; Drie vormen van integratie: Verticale integratie: afstemming van doelen van de scholen en doelen van de docenten; Horizontale integratie: afstemming tussen verschillende HR praktijken; Functionele integratie: afstemming tussen actoren binnen een school; Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Stand van zaken IPB Monitorrapporten: Er wordt vooruitgang geboekt Weinig afstemming tussen de verschillende personeelsinstrumenten Geen verbinding met andere terreinen Weinig beloningsdifferentiatie Van Wonderen, 2005; Berger & Klein, 2002; Sontag et al, 2001; Teurlings & Vermeulen, 2004; OCW, 2005; 2007; Vermeulen et al, 2007 Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Integraal Personeelsbeleid (IPB) Drie vormen van integratie: Verticale integratie: afstemming van doelen van de scholen en doelen van de docenten; Horizontale integratie: afstemming tussen verschillende HR praktijken; Functionele integratie: afstemming tussen actoren binnen een school; Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Integraal Personeelsbeleid (IPB) Drie vormen van integratie: Verticale integratie: afstemming van doelen van de scholen en doelen van de docenten; Horizontale integratie: afstemming tussen verschillende HR praktijken; Functionele integratie: afstemming tussen actoren binnen een school; Vaag Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Integraal Personeelsbeleid (IPB) Drie vormen van integratie: Verticale integratie: afstemming van doelen van de scholen en doelen van de docenten; Horizontale integratie: afstemming tussen verschillende HR praktijken; Functionele integratie: afstemming tussen actoren binnen een school; Vaag OK! maar hoe? Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Integraal Personeelsbeleid (IPB) Drie vormen van integratie: Verticale integratie: afstemming van doelen van de scholen en doelen van de docenten; Horizontale integratie: afstemming tussen verschillende HR praktijken; Functionele integratie: afstemming tussen actoren binnen een school; Vaag OK! maar hoe? OK, maar waarover? Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Wat moet er (wel) gedaan worden? Human Resource Management binnen bedrijven (profit & non-profit): Waar hebben we het over? Functie HRM (rollen van Ulrich; 1997) Inhoud van HRM (strategisch HRM) Proces van HRM (Bowen & Ostroff, 2004) Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Wat wordt er gedaan? Integraal Personeelbeleid: Functie HRM (rollen van Ulrich; 1997) Inhoud van HRM (strategisch HRM) Proces van HRM (Bowen & Ostroff, 2004) Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Rollen van Ulrich (1997): functie HRM Strategic partner Lange termijn Change agent Processen People Korte termijn Strategic Partner Change agent Employee champion Administrative expert Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Ulrich in de praktijk Rollen van Ulrich binnen onderwijs: Survey onder 46 P&O binnen ROC netwerk 28 HRM managers, 12 HRM beleidsmakers, & 6 P&O functionarissen Schaal voor elke rol: huidig & gewenst Runhaar, P. (2008). Promoting Teachers’ Professional Development Runhaar & Sanders, (2007); Tijdschrift voor HRM Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 P&O binnen ROC’s Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Strategisch HRM: inhoud HRM Strategie Performance Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Inhoud HRM Strategie Performance Beursnoteringen, winsten, solvabiliteit verzuim, verloop, innovativiteit Strategie Performance Lage kosten strategie; Hoge service strategie Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Inhoud HRM Strategie Performance Leerling resultaten, Professionele docenten, Lerende organisatie Strategie Performance Culturele diversiteit Veiligheid; geborgenheid Top school Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Inhoud HRM Strategie Performance attitude en gedrag van medewerkers Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Inhoud HRM Strategie Performance HRM/HRD attitude en gedrag van medewerkers Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Inhoud HRM Strategie Performance HRM/HRD attitude en gedrag van medewerkers Formeel: werving en selectie, belonen (pay for performance), beoordelen, training, promotiemogelijkheden, exit (outplacement) Informeel: aandacht, erkenning, waardering (leidinggevenden / P&O) Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Inhoud HRM: taak Vertaling van strategie van een school naar het gewenste gedrag van docenten Tot uiting komend in praktijken: Werving & selectie Beoordelen (Prestatie) Belonen Training: formeel & informeel leren Informeel HRM Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Proces van HRM Bowen & Ostroff (2004): Hoe effect HRM te verklaren? Op basis van attributie-theorie (Kelley, 1967) Zoeken naar verklaringen van gebeurtenissen: oorzaak en gevolg Situationele attributies Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Proces van HRM Onderscheidend vermogen Consensus Consistentie Organisatieklimaat Performance Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Onderscheidend vermogen Proces van HRM Onderscheidend vermogen Zichtbaarheid, begrijpelijkheid, Legitimatie van autoriteit Organisatieklimaat Performance Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Proces van HRM Consistentie; over tijd, praktijken Organisatieklimaat Performance Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Proces van HRM Consensus; tussen beleidsmakers Organisatieklimaat Performance Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Effecten IPB en / of HRM Functie van HRM Vervullen van alle rollen leidt tot een sterkere positie van P&O / HRM Inhoud van HRM Betere vertaling van strategie naar (gewenst) gedrag medewerkers leidt tot het bereiken van de doelen Proces van HRM Hoe duidelijker het beleid, hoe meer betrokkenheid, hoe minder verzuim; hoe minder burn-out Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Proces van HRM IPB IPB Onderscheidend vermogen Consensus Consistentie Organisatieklimaat Performance Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 IPB en / of HRM IPB als motor voor professionele ontwikkeling van docenten Functie van HRM Inhoud van HRM Proces van HRM Er valt nog veel te doen! Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Plannen voor de toekomst Belang onderzoek IPB / HRM voor professionele ontwikkeling Quick scan: rollen, inhoud & functie (ism Katholieke Universiteit Leuven) Human Performance Technology: design & effectiviteit van interventies Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Plannen: onderzoek NWO / PROO Start van een systematisch, grootschalig, longitudinaal onderzoek: Individueel, persoonlijke factoren Teamfactoren, waaronder rol van leidinggevende Integraal Personeelsbeleid Doel: bieden van ‘tools’ voor professionals Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Plannen: onderzoek Factoren op individueel en team- niveau Professionele Ontwikkeling docenten IPB Onderzoek onder 3000 docenten; binnen 15 ROC’s, 60 units; en 300 teams; op drie tijdstippen (vanaf 2009). Karin Sanders (UT); Peter Sleegers (UvA; UT; BMC); Huadong Yang (UT); Piety Runhaar (KPC Groep, UT); Klaas van Veen (Leiden) Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Plannen: ‘community of practice’ Wetenschappers: waaronder Prof. dr. Hans Hoekstra; Dr Marinka Kuijpers; Prof. dr. Peter Sleegers; Dr(s) Piety Runhaar; Dr. Huadong Yang, en vele anderen Consultancies: GITP; KPC Groep; Berenschot; BMC Scholen: Windesheim, Haagse Hogeschool, HAN, ROC Twente; Saxion; Stichting CarmelCollege PhD’s: Piety Runhaar: promotie 20 november, Judith Konermann (KPC Groep), Max Aangenendt (Haagse Hogeschool); Karin Truijen (O&M; UT); Mariëlle Kuipers (Windesheim; UT); Monica Van Winkel (HAN); Liesbeth Haverkamp (Saxion; O&M; UT) en studenten!! Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 In sum Relatie IPB / HRM; functie, inhoud & proces Plannen voor de toekomst ‘community of practice’ Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008

Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008 Dank voor uw aandacht www.ibr.utwente.nl/tccr Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008