Rechtsbescherming overheidsopdrachten na de W J. Bosquet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Handhaving van milieurecht in Nederland
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
WET VAN 23 DECEMBER 2009: AANDACHTSPUNTEN
Zaken doen met een gemeente Juridisch kader Unizo infoavond 26 september2013 Sint-Niklaas Frederick Ongena.
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Motivering van het ontslag
De Vrijwilligerswet Over Federaties, Koepels en Afdelingen Griet Vanden Abeele 7 maart 2008.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Enkele commentaren bij “de nieuwigheden” inzake overheidsopdrachten
AGB’s, overheidsopdrachten & het gelijkheidsbeginsel Frederik Vandendriessche Prof. Dr. U. Antwerpen – Dr.ass. U.Gent Advocaat-vennoot Stibbe.
Welkom bij de STABU.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Boek III: Administratief goederenrecht
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Actualiteit Nederlandse jurisprudentie Selectie en gunning
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Concessies van openbare dienst:
ABBB Algemene rechtsbeginselen als een bron van administratief recht als materiële (beginselen sensu lato) en formele bron (beginselen sensu stricto) van.
Arrest Hendrikx - Peters
Stavaza dossier Copernicuspremie politie
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Klas MEV1A Lokaal E0.01 Mr. Eppo van Koldam
Normstelling bestuursrecht
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
BCIE – 14 mei 2009 De nieuwe wet op de gerechtelijke expertise in de IT sector Flip Petillion Partner Crowell & Moring.
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
Agenda Rechtsbescherming Europees Rechstbescherming nationaal.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Standard Business Contracts
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
GELIJKBERECHTIGING BIJ GRONDAANKOOP
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Visum en overheidsopdrachten
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Informatie –vergadering 15/01/2015
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Overheidsopdrachten en Rechtsbescherming
Transcript van de presentatie:

Rechtsbescherming overheidsopdrachten na de W. 23.12.2009 J. Bosquet Status quaestionis rechtsbescherming bij overheidsopdrachten voor lokale besturen Rechtsbescherming overheidsopdrachten na de W. 23.12.2009 J. Bosquet

Wettelijk kader rechtsbescherming: RL 89/665/EG betreffende de beroepsprocedures inzake overheidsopdrachten, zoals gewijzigd bij RL 2007/66/EG; Titel IIbis W. 24.12.1993 betreffende de overheidsopdrachten – richtdatum = zie Grondw.H.: nr. 105/2011, 16 juni 2011 (vernietiging art. 7 W. 23.12.2009) – bekendgemaakt na 7 januari 2010

1. Soorten rechtsbescherming Preventieve rechtsbescherming vs. repressieve rechtsbescherming Preventief: op een ogenblik dat de onregelmatigheid nog kan worden rechtgezet, dus in de regel voor de contractsluiting Klacht bij de toezichthoudende overheid (Provinciegouverneur) (Algemeen bestuurlijk toezicht)

Vordering tot schorsing van de afsplitsbare rechtshandeling (beslissing tot vaststelling bestek, selectiebeslissing, beslissing tot onregelmatigverklaring van de offerte, en gunningsbeslissing) Vrijwaring van de mogelijkheid van een preventieve rechtsbescherming: “standstill” of “wachttermijn” (art. 65/11 W. 24.12.1993) Ook voor opdrachten voor werken helft van de drempel + vrijwillig (art. 65/30 W. 24.12.1993)

Sanctie miskennen wachttermijn: 65/13 W. O. O Sanctie miskennen wachttermijn: 65/13 W.O.O. voor Europese overheidsopdrachten Theorie van de afsplitsbare administratieve rechtshandeling Gevolgen van preventieve rechtsbescherming: “heroverweging” – zo dicht mogelijk bij de overwegingen die de Raad van State heeft geuit

Repressieve rechtsbescherming: in de regel na contractsluiting Beroep tot nietigverklaring afsplitsbare rechtshandeling (Raad van State) Vordering tot onverbindendverklaring contract (art. 65/17 W. 24.12.1993) Vordering tot schadevergoeding – onrechtmatige overheidsdaad (art. 1382 ev. B.W. – art. 65/23 W. 24/12.1993)

Eventueel: nietigverklaring van het contract op grond van ongeoorloofde oorzaak – ongeoorloofd voorwerp (B.W.)

2. Preventieve rechtsbescherming A. Klachtstelling bij de Gouverneur: Mogelijkheid via klachtstelling bij de Gouverneur de schorsing van de beslissing te bekomen (art. 259 Gem.Decr.); (art 262 OCMW-decreet) Stuitingsgrond van de verjaringstermijn gecoördineerde wetten ~ problematisch gelet op de vervaltermijnen van art. 65/23 W.O.O. 30 dagen schorsingsbevoegdheid – daarna intrekking of handhaven

B. Vordering tot schorsing bij de Raad van State: Quasi steeds voor lokale besturen: Raad van State Uitz.: via het gedelegeerd bouwheerschap met aanstelling van een kredietinstelling: bv. Dexia – Burgerlijke kortgedingrechter bevoegd (R.v.St., Daniel Seru en zonen, nr. 208.189, 19 oktober 2010) Residuaire bevoegdheid Raad van State R.v.St., Dredging International, nr. 208.562, 28 oktober 2010 (octrooien)

Beëindiging contracten = afsplitsbare rechtshandeling? (R.v.St., Rudelopt, nr. 174.964, 25 september 2007; R.v.St., S.A. Watco, nr. 156.161, 9 maart 2006) Gimvindus/BATC doctrine blijft centraal staan bij privaatrechtelijke rechtspersonen – eenzijdig bindende beslissingen kunnen treffen (imperiumbevoegdheid)

! Aandachtspunt: wijziging van de contractspartner kan een nieuwe wederrechtelijke gunningsbeslissing uitmaken, aanvechtbaar bij de Raad van State; H.v.J., Pressetext nachrichtenagentur, C-454/06, 19 juni 2008; Termijn: 15 dagen (art. 65/23 W. O.O.) ! Opgelet andere aanvangsdatum dan standstill

Procedure: cfr. UDN Kennisgeving kopie verzoekschrift aan het bestuur voor verstrijken wachttermijn of bij het indienen ervan (per fax verzoeker + griffie); Het indienen van een nota van verweer: weerlegging van de wettigheidskritiek in de middelen + administratief dossier; Auditoraatsverslag ter zitting + arrest

Bewijslast: ernstige middelen die prima facie of op eerste zicht van stukken tot de vernietiging kunnen leiden + belang bij beroep en middel; Geen bewijs van het moeilijk te herstellen ernstig nadeel meer vereist (art. 65/15 W. 24.12.1993) – dringende noodzaak volgt uit W; Enkel toegelaten onder de vorm van een vordering to schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid – gewone schorsing onontvankelijk; R.v.St., BVBA Cottyn e.a., nr. 207.762, 30 september 2010

Ook desgevallend nadat contract reeds is gesloten (R. v. St Ook desgevallend nadat contract reeds is gesloten (R.v.St., Siggis, nr. 208.513, 28 oktober 2010 ; R.v.St., BVBA Six, nr. 212.917, 3 mei 2011) – ook voor niet-Europese opdrachten; Impact op het contract wordt door de burgerlijke rechter beoordeeld (art. 65/21 W. 24.12.1993); Verruimde toegang vs. Strenge rechtscontrole: risico-aanvaarding heeft intrede gedaan

Arrest binnen een tijdsbestek van twee à drietal weken; Na schorsing: intrekking gevolgd door heroverweging of heraanbesteding; Intrekkingsleer: termijn in het oog houden + werd tijdig door de verzoekende partij een beroep tot nietigverklaring ingediend?

3. Repressieve rechtsbescherming A. Vordering tot nietigverklaring: zie bevoegdheid Raad van State: idem schorsing Procedure: T = 60 dagen (art. 65/23 W.O.O. ) Kennisgeving verzoekschrift door de griffie; Indienen memorie van antwoord + administratief dossier Memorie van wederantwoord + schriftelijk Auditoraatsverslag + laatste memorie (+vtv)

Arrest genotificeerd aan partijen Bij vernietiging: rechtshandeling wordt uit het rechtsverkeer verwijderd en wordt geacht nooit te hebben bestaan Rechtsgevolg: veelal rechtsherstel bij equivalent – voeren van verweer Quid heroverweging?: verbod retroactiviteit van bestuurshandelingen – zie R.v.St., Alcomm - Spitz

Gevolgen voor het hangende contract Gevolgen voor het hangende contract?: geen automatische nietigheid- rechter dient dit uit te spreken Bewijslast voor vernietiging contract is zwaar: ongeoorloofd voorwerp en ongeoorloofde oorzaak – “relativiteit van het contract”

Bewijslast nietigverklaring: gegronde middelen + belang (bij verzoekschrift en middelen)

B. Vordering tot onverbindendverklaring contract Ratio RL 2007/66/EG: sanctioneren van wederrechtelijk onderhands afgesloten contracten + schending van de wachttermijn Rechtsgrond: art. 65/17 W. 24.12.1993 Bevoegde rechter: Voorzitter RBEA zetelend zoals in kortgeding Rechtsgevolg: vernietiging ex tunc of ex nunc

Termijn: 6 maanden na sluiten van de opdracht, tenzij bekendmaking gegunde opdracht en gunning bekendgemaakt aan benadeelde (30d.) (art. 65/23 W. 24.12.1993) Dwingende redenen van algemeen belang – geen economische redenen die verband houden met de opdracht Alternatieve sancties: inkorten looptijd of boete voor de schatkist

C. Vordering tot schadevergoeding: T = 5 jaar na de kennisgeving beslissing (art. 65/23 W.O.O. ~ art. 2262bis B.W.) Interferentie met de W. 25.07.2008 betreffende de stuitende werking procedure Raad van State (Grondw. H. nr. 31/2010) Rechtsmacht: burgerlijke rechter (RBEA en HvB.)

Bewijslast: fout – schade – oorzakelijk verband Gezag van gewijsde vernietigingsarrest R.v.St. (Cass. 25 oktober 2004, NjW. 2004, 1316); Toerekenbaarheid van de fout? Art. 159 Gec.G.W.: verificatie interne en externe wettigheid handelen bestuur door de burgerlijke rechter

Oorzakelijk verband: equivalentieleer Aard van de vastgestelde wettigheidskritiek: vormelijk dan wel materieel Formele en materiële motiveringsplicht Onterechte onregelmatigverklaring offerte

Schade: Aanbestedingen: art. 15 W.O.O. = 10% van de waarde van de opdracht; Offerte-aanvragen: leerstuk van het verlies van een kans

Verlies van een kans: analogie 10% bij aanbestedingen Leerstuk verlies van een kans geenszins afgevoerd – kan niet als pasmunt dienen teneinde het gebrekkig oorzakelijk verband te verhullen Cass. 1 april 2004, R.W. 2004-2005, 106-107 Cass. 5 juni 2008, NjW. 2009,31 (Prizrak): stelplicht partijen + daadwerkelijke schade in deze vorm

4. Informatieplicht verankerd in de wet Inhoud motivering: alle relevante informatie (art. 65/4 en 65/5 W. 24.12.1993) Bij gunningsbeslissing: kenmerken en relatieve voordelen gekozen offerte Bijzondere aandachtspunten: prijsonderzoek, kennelijk materiële vergissingen ~ balans zoeken met vertrouwelijkheid (art. 65/10); Varec rechtspraak kan niet misbruikt worden

=> Oplossing 1: beschrijving objectieve factoren productieprocédé of bouwproces zonder noodzakelijke vrijgave eenheidsprijzen; => Oplossing 2: aard van de kennelijk materiële vergissing en weerslag op de prijs bespreken; inschrijvers dienen kennelijkheid te kunnen nagaan + wijze waarop de daadwerkelijke bedoeling is nagegaan;

Art. 65/10: confidentialiteitsplicht + bescherming interferentie met de regelgeving openbaarheid van bestuur Goede formele motivering: afhankelijk subjectief karakter gunningscriteria; Vergelijkende analyse, beschrijvende uiteenzetting (meestal geen loutere puntentoekenning);

Toelaten na te gaan of een vordering kan worden ingesteld – machtsoverschrijding: heeft de overheid gehandeld binnen de redelijke perken van haar bevoegdheid + gelijke mate van gestrengheid (gelijkheidsbeginsel)

5. Verschillende rechtsbescherming R.v.St. en gewone rechter? ! Zie betreffende rechtscontrole gewone rechter en gelijkheidsbeginsel: Grondw.H. nr. 2011/164 van 20 oktober 2011

6. Varia en actualia rechtsbescherming Impact van art. 65/8 op de contractsluiting – beoordeling naar de gewone rechter Rechtspraak VIe Kamer MTHEN is verlaten zonder achterdeur van de belangenafweging te openen R.v.St., Efficy, nr. 206.921, 19 augustus 2010

Beperkingen binnen de vaste rechtspraak tot op heden: Theorie risico-aanvaarding bij kritiek op het bestek – ondergraving Labonorm-doctrine Beperkte technische verificatie vs. Onregelmatigverklaring <-> deskundige uitzonderlijk toegestaan in schorsingsprocedure UDN

Geen nazicht vertrouwelijkheid stukken – te brede interpretatie Varec rechtspraak Intrekking leidt tot een ver doorgedreven juridische fictie – heroverweging - handelswijze van het bestuur als rechtsfeit los van de rechtsgevolgen dient te worden betrokken

Conclusie: rechtsbescherming is niet substantieel verbeterd hoewel de toegang tot de rechter werd uitgebreid De wet kent anomalieën – o.a. art. 65/12 Rechtsonzekerheid voor kleine niet-Europese opdrachten is toegenomen / onderscheid Europese en niet-Europese opdrachten is vanuit het oogmerk rechtsbescherming minder relevant geworden